lokaleschijf vol Mail

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Homers67
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 april 2020, 12:02
    Windows 8.1 Firefox

lokaleschijf vol Mail

Bericht door Homers67 »

Hallo, :D

Ik ben al een hele tijd aan het uitzoeken hoe ik mijn lokale schijfruimte kan vergroten zodat niet mijn mailtjes kwijt raak. Dat lukt me met geen mogelijkheid en ben nu maar mails gaan verwijderen. Quotum staat op99% en na verwijderen van oude mailtjes op 83%
  • Ik heb 2 Gmail accounts gekoppeld aan Thunderbird.
  • Oude mails verwijderd uit de postvakken en nu is de status van het IMAP quotum 83%.
  • Via de webmail oude mails v d server gedaan en Googledrive leeg gemaakt.
  • Alle mapjes gecomprimeerd.
Zou het zo jammer vinden als ik Thunderbird niet meer kan gebruiken want ben er zeer tevreden over.

Ik heb iig een backupje gemaakt van het profiel mapje imap.googlemail.com. Zat al te denken om die helemaal eens te legen maar straks crascht het .

Wie kan me helpen om de lokale schijfruimte te vergroten zodat ik geen mails hoef te verwijderen??
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: lokaleschijf vol Mail

Bericht door W Postelmans »

Om daarop te kunnen antwoorden dien ik te weten hoeveel fysieke plaats op schijf er voorhanden is, en hoeveel daarvan in gebruik is.

Heb je nog voldoende vrije plaats op je interne schijven? Hoeveel interne schijven zijn er gemonteerd in je PC? Hoe groot zijn die? Hoeveel % van de beschikbare plaats is werkelijk gebruikt?
Homers67
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 april 2020, 12:02
    Android Firefox

Re: lokaleschijf vol Mail

Bericht door Homers67 »

Hoi

Mijn vaste PC heeft drie schijven. De kleinste SSD schijf is behoorlijk vol en staat alle software inc Windows op geïnstalleerd. Ik da nr dat die SSD iets van 120GB is.

De andere twee is nog plek zat , zijn beide 1024 GB .
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: lokaleschijf vol Mail

Bericht door Pettic »

Als eerste zou ik het zoeken in het verwijderen van ongebruikte programma's. Daarna zou je de mappen Documenten en Afbeeldingen kunnen verplaatsen naar een van de andere schijven; gebruik de rechter muisknop op die mappen en geef een nieuwe locatie aan.
Je kunt het profiel van Thunderbird verplaatsen naar een andere schijf. Zie hiervoor deze koppeling: https://support.mozilla.org/nl/kb/profi ... re-locatie. Kijk daar naar "Terugzetten naar een andere locatie".
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: lokaleschijf vol Mail

Bericht door W Postelmans »

Homers67,

Mijn PC is gelijkaardig: 1 x 256GB SSD, 1 x 1GB HD en 1 x 2GB HD.

Op de SSD heb ik enkele win10 met de mappen/bestanden die slechts met veel moeite naar ergens anders verplaatst kunnen worden (bijv. de "Profiles" van TB).

Op de 1GB disk het ik een partitie "Gegevens" waarop o.a. mijn Documenten, Afbeeldingen, Muziek, Videos enz staan. Ook de mappen met TB mails en de "Lokale Mappen" staan op die Gegevens disk.

Deze manier van werken maakt het gemakkelijk om bijv. een backup te maken van al mijn gegevens, zonder daarbij ook het hele systeem te moeten backuppen. Of het omgekeerde.

Wat PETTIC schrijft is ook volgens mij een goede oplossing. Maar dat kan enkel voldoende helpen als je Documenten, Afbeeldingen enz. idd veel space nodig hebben. Als dat alleen niet voldoende is. kan je ook de TB mappen verplaatsen door via rechts klikken van de account naam, Instellingen, serverinstellingen, berichtenopslag, lokale map de locatie aan te passen.

Succes!
Homers67
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 april 2020, 12:02
    Android Firefox

Re: lokaleschijf vol Mail

Bericht door Homers67 »

Kijk dit zijn mooie mogelijke oplossingen die aangeboden worden, dank hiervoor.

Ik ga er binnenkort voor zitten om de zaken toe te passen.

Als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk om ergens een parameter te wijzigen die de toegewezen lokale schijf ruimte onbeperkt maakt. TB is afhankelijk van de schijfruimte waarop het geïnstalleerd is.
Gebruikersavatar
Pettic
Berichten: 3828
Lid geworden op: 28 november 2004, 11:45
Locatie: Rotterdam
    Windows 10 Firefox

Re: lokaleschijf vol Mail

Bericht door Pettic »

Nee, TB is niet beperkt, maar de locatie van het profiel waar je berichten en instellingen staan opgeslagen wordt bepaald door de beschikbare schijfruimte.
Windows; Firefox; Thunderbird
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: lokaleschijf vol Mail

Bericht door W Postelmans »

Er is geen beperking op de hoeveelheid schijfruimte die door TB in gebruik genomen kan worden. Er is in Win10 wel een beperking op de maximum grootte van een bestand, dat is ongeveer 9 PiB (9 Petabyte, = ongeveer 9000 Terrabyte). Maar ik denk dat een "normale" gebruiker nooit zo veel ruimte zal nodig hebben! :>) Als je bijv. steeds meer berichten in "Lokale Folders" opslaat, dan zal TB steeds meer schijfruimte in gebruik nemen. Natuurlijk slechts tot het moment dat er op de fysische schijf geen vrije ruimte meer beschikbaar is.

Als dat zo is, en je een "disk full" foutboodschap krijgt, kan je 2 dingen doen: 1) je kan plaats vrijmaken op de schijf door (oude?) bestanden van die schijf te verwijderen of door deze te verplaatsen naar een andere schijf (of een externe schijf, of een USB stick, ...) of 2) door TB bestanden te verplaatsen naar een andere schijf, 1 waarop nog wel voldoende vrije ruimte beschikbaar is.
Plaats reactie