Vraag om security exception bij te voegen voor Outlook pop3 server

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Vraag om security exception bij te voegen voor Outlook pop3 server

Bericht door W Postelmans »

Sinds vanmorgen krijg ik plots, "out of the blue" een bericht met de vraag om "add security exception" voor "pop-mail.outlook.com:995". In het bericht wordt gewaarschuwd dat "You are about to override how Thunderbird identifies this site. Legitimate banks, stores, and other public sites will not ask you to do this. This site attempts to identify itself with invalid information. Wrong site. The certificate belongs to a different site. which could mean that someone is trying to impersonate this site". Er is nergens aangegeven welk account betroffen is.
Weet iemand hier hoe of dit een legitieme vraag is, of of het misschien een teken is van een virus op mijn PC? En hoe ik dit kan oplossen?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 10 Firefox
Contacteer:

Re: Vraag om security exception bij te voegen voor Outlook pop3 server

Bericht door nirwana »

Ik neem aan dat Microsoft mogelijk iets heeft gewijzigd in de configuratie van de mailservers van Hotmail aka Outlook.com

Op https://support.microsoft.com/en-us/off ... 414e2aa040 staan de volgende server-gegevens, dus misschien is het handig om een server-adres in Thunderbird bij te werken:

IMAP
servernaam outlook.office365.com
poort 993
versleuteling TLS

POP (inkomend)
servernaameoutlook.office365.com
poort 995
versleuteling TLS

SMTP (uitgaand)
servernaam smtp.office365.com
poort 587
versleuteling STARTTLS

Opmerkingen
- Incoming and outgoing server details are the same.
- POP access is disabled by default. To enable POP access, see Enable POP access in Outlook.com.
- Outlook.com does not require Secure Password Authentication (SPA).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
W Postelmans
Berichten: 385
Lid geworden op: 14 september 2016, 16:37
Locatie: Schoten, Belgie
    Windows 10 Firefox

Re: Vraag om security exception bij te voegen voor Outlook pop3 server

Bericht door W Postelmans »

Dank je Martijn voor je reactie.

De settings van de servers in mijn TB waren correct (identiek aan wat je schreef); er was trouwens niets aan veranderd t.o.v. de settings die gebruikt werden tot net voor de exceptions zich begonnen te manifesteren.

Onderwijl lijkt het probleem opgelost te zijn: het verdween zoals het zich begon te manifesteren: "out of the blue" zonder aanwijsbare oorzaak. Ik heb echt NIETS gedaan wat er toe zou kunnen leiden dat de fout zich niet meer voor zou doen. Ik veronderstel dat Microsoft (aan de hand van het vermelde SMTP servers besluit ik dat het enkel microsoft accounts (hotmail, outlook, live) waren die problemen gaven) de problemen heeft veroorzaakt door een fout (of een foutieve setting) in 1 of meerdere mailservers (of door een hack???). Waarschijnlijk heeft Microsoft dat na even ook ondervonden en hebben zij hun fout rechtgezet. Zoals meestal met zulke gebeurtenissen hebben zij daarna hun gebruikers niet ingelicht over het gebeurde. Zelfs voor een gratis product als hotmail/outlook/live/... zou het toch een kleine moeite zijn om, met een kort mailbericht, hun gebruikers gerust te stellen. Of niet?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Android Firefox
Contacteer:

Re: Vraag om security exception bij te voegen voor Outlook pop3 server

Bericht door nirwana »

Zelfs voor een gratis product als hotmail/outlook/live/... zou het toch een kleine moeite zijn om, met een kort mailbericht, hun gebruikers gerust te stellen. Of niet?
Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo gek bedacht voor een product dat vooral gemaakt is om mails mee te lezen en te versturen :D
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie