In nieuwsgroepen zoeken

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pietergompie
Berichten: 29
Lid geworden op: 2 oktober 2003, 20:23
    unknown unknown

In nieuwsgroepen zoeken

Bericht door Pietergompie »

Goedenavond Lezers

Ben de eerste hier dus ben benieuwd.Ik heb het volgende probleem in Thunderbird:Als ik de optie "zoek berichten" wil gebruiken krijg ik steeds de volgende foutmelding:"A News(NNTP)error occured:Syntax error or bad command".Wie kan mij vertellen wat ik of de functie verkeerd doe?Ik gebruik Thunderbird 0.2 nederlandse versie.En windows Home XP.
Mvg Piet TIA
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Vreemd, ik kan me niet herinneren dat ik dat probleem had, in versie 0.3a NL heb ik het in iedergeval niet.
Als je dit probleem blijft houden meld het dan aan me dan duik ik er even in.

Groet

MM
Gebruikersavatar
Pietergompie
Berichten: 29
Lid geworden op: 2 oktober 2003, 20:23
    unknown unknown

Bericht door Pietergompie »

Alvast bedankt voor je reactie,ondervind het probleem nog steeds.Precies zoals omschreven in mijn eerste bericht.Ik heb nog een vraag.Ik gebruik IE 6.0 en bij internet opties tabblad programma wil ik TB instellen bij nieuwsgroepen,maar de enige optie die ik daar krijg is OE.Enig idee hoe ik daar TB voor in de plaats krijg?
Mvg Piet
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pieter,

Dat van die NNTP-error vind ik maar een vreemd probleem. NNTP is namelijk het protocol voor het lezen van berichten in nieuwsgroepen (USENET). Natuurlijk kun je dat ook met Thunderbird. Daarom mijn vraag of je Thunderbird ook gebruikt voor het lezen van nieuwsgroepen of dat je het alleen gebruikt voor je e-mail.

Overigens gebruik ik nu ook Thunderbird 0.2NLD onder Windows XP Home, dus dat is zo ongeveer dezelfde configuratie. Ik heb er een email-account ingesteld en een news-server (news.mozdev.org).
Ook heb ik net de optie Zoek berichten geprobeerd op email en nieuwsgroepen. De eerste gaf wel resultaat, de laatste niet. Maar in geen van beide gevallen kreeg ik een foutmelding.

Misschien kun je daarom wat meer specifieke details geven (of de 0.3-versie alvast uitproberen om te zien of het probleem daar spontaan is opgelost).

Groeten,

Martijn
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pietergompie schreef:Ik heb nog een vraag. Ik gebruik IE 6.0 en bij internet opties tabblad programma wil ik TB instellen bij nieuwsgroepen, maar de enige optie die ik daar krijg is OE. Enig idee hoe ik daar TB voor in de plaats krijg?
Mvg Piet
Piet,

Eerst even een huishoudelijke mededeling: voor verschillende problemen kun je beter ook verschillende onderwerpen openen. Dat maakt het geheel overzichtelijker.

Dan nu over naar jouw vraag:
In eerste instantie leek dit me redelijk onmogelijk (IE is immers van Microsoft en zou het zomaar mogelijk zijn om daar extra programma's aan toe te voegen ?, maar ik ben toch even op zoek gegaan. Zo kwam ik terecht op http://www.jsiinc.com/SUBL/tip5900/rh5902.htm

Daar wordt gezegd dat de email-programma's zich in het Register moeten registreren onder HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Clients\Mail
En inderdaad, in het Register van XP bevindt zich zo'n tak en daar stonden al diverse mail-clients geregistreerd. Waaronder in mijn geval Mozilla Mail. Daar Thunderbird is afgeleid van Mozilla Mail, kon ik daar mogelijk wel iets mee aanvangen.

Daarom heb ik de configuratie-info van Mozilla Mail uit het Register geexporteerd en bewerkt zodat het verwijst naar de locatie waar ik Thunderbird heb geinstalleerd.
Het gewijzigde Register-bestand (.reg) vervolgens weer opgeslagen en aan het Register toegevoegd via Start > Uitvoeren.
Vanaf dat moment staat Mozilla Thunderbird ook in het lijstje van Internet Explorer.
Natuurlijk moest dat even getest worden, dus heb ik die geselecteerd als standaard-mail-client. Vervolgens een mailto:-link opgezocht en erop geklikt. En zoals verwacht presenteerde Mozilla Thunderbird zich netjes. Eind goed, al goed.

Blijft er nog 1 klein wensje over: nu heb ik Mozilla Thunderbird wel op die manier gestart, maar ik heb geen idee of Thunderbird ook zodanig is te starten dat deze direct met een nieuw bericht opent, waarvan de ontvanger reeds is ingevuld (zoals je het zou verwachten wanneer je op een mailto-link klikt).

Maar volgens http://texturizer.net/thunderbird/faq.html#q2.1 helpt het ook als je Thunderbird onder Windows als standaard-mailprogramma instelt. Dan worden mailto-links namelijk aan Thunderbird doorgegeven zodat deze ze kan afhandelen.

Ik hoop dat ik je hiermee weer een eind op weg heb geholpen...

Groeten,

Martijn
Gebruikersavatar
Pietergompie
Berichten: 29
Lid geworden op: 2 oktober 2003, 20:23
    unknown unknown

Bericht door Pietergompie »

Hoi Martijn
Ik heb het geprobeerd met TB0.3.a.win32nlNl,maar dat geeft hetzelfde resultaat,in mijn e-mail werkt het goed.Maar zoeken in nieuwsgroepen geeft dezelfde foutmelding.Inderdaad gebruik ik TB ook als nieuwslezer en als e-mail account.Mijn nieuwsserver is news.freeler.nl.In OE had ik geen enkel probleem met zoeken in nieuwsgroepen,met zoeken bedoel ik dus headers zoeken.Dus ik neem aan dat het niet aan de server ligt.
Is die TB 0.3 in het nederlands om te zetten,dacht dat ie dat was,maar prog is gewoon in engels.
Hoop dat je met deze info wat kunt.
Groeten Piet
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Piet,

Ik neem aan dat je wel expliciet de Nederlandse versie van http://thunderbirdnl.mozdev.org/ hebt gedownload en geinstalleerd ?

Heb je al eerder Mozilla Mail of Thunderbird (vorige versie) gebruikt zodat er mogelijk nog instellingen zijn achtergebleven die ervoor zorgen dat jouw Thunderbird nu in het Nederlands is ?

Ik heb hieronder een berichtje uit de nieuwsgroep van ThunderbirdNL (te lezen via news://news.mozdev.org/public.mozdev.thunderbirdnl ) gekopieerd. Dat gaat namelijk ook over een Mozilla Thunderbird die nog niet in het Nederlands is (maar dat wel zou moeten zijn):

--------------
he dat is raar want met de zip zou het meteen nederlands moeten zijn.
controleer even of in de map chrome nl-NL.jar en nl-win aanwezig zijn en start thunderbird op met de volgende toevoeging:

-contentLocale nl-NL -UILocale NL

succes

MM
----------------

Het is een berichtje van MadMaks die we hier ook onlangs op het forum mochten verwelkomen.

Op de ThunderbirdNL-website kun je overigens ook losse taalbestanden downloaden, zodat je (mochten de genoemde bestanden missen) deze alsnog kunt installeren.

Groeten,

Martijn
Gebruikersavatar
Pietergompie
Berichten: 29
Lid geworden op: 2 oktober 2003, 20:23
    unknown unknown

Bericht door Pietergompie »

hoi Martijn
Ben misschien niet helemaal duidelijk geweest,maar ik bedoel in IE met het tabblad programma's niet de e-mail,maar de nieuwsgroepen.Daar wil ik TB in hebben.Bij e-mail is die optie al aanwezig.
mvg Piet
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Pietergompie schreef:Ik heb het geprobeerd met TB0.3.a.win32nlNl,maar dat geeft hetzelfde resultaat,in mijn e-mail werkt het goed.Maar zoeken in nieuwsgroepen geeft dezelfde foutmelding.
Het zal niet aan de server liggen, want je kunt daar ongetwijfeld nieuwsgroepen lezen. Wel is het denkbaar dat de combinatie van Thunderbird en de news-server van Freeler niet lekker werkt.

Kun je met Thunderbird bij Freeler wel nieuwsgroepen lezen en krijg je puur een foutmelding als je die zoekfunctie wilt gebruiken ? Of krijg je altijd die foutmelding bij Freeler met Thunderbird en kun je zo helemaal geen nieuwsgroepen van die server bekijken ?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Inmiddels heb ik iets anders geprobeerd met Thunderbird:
ik had news.mozdev.org ingesteld, maar heb nu eens het account van m'n eigen provider ingesteld. Vervolgens daar in de nieuwsgroepen gezocht. In eerste instantie ging dat al beter (mogelijk omdat ik niet het hele subject invulde).

Toen eens een heel subject ingevoerd en dat leverde een foutmelding op: "NNTP-error occurred: What ?" Dat staat mogelijk voor een onbekende foutcode ofzoiets.
Waar bleek dat nu aan te liggen ? Ik had een / in de zoekstring staan en schijnbaar moet Thunderbird dat gaan encoden ofzoiets alvorens het naar een news-server te sturen. Haal ik die / weg, dan gaat het goed en plaats ik die erin dan krijg ik die vreemde melding.
Heb jij nog een speciale zoekstring waarbij dit optreedt of treedt het onder alle omstandigheden op ?
Gebruikersavatar
Pietergompie
Berichten: 29
Lid geworden op: 2 oktober 2003, 20:23
    unknown unknown

Bericht door Pietergompie »

Martijn
Treed onder alle omstandigheden op.ik zoek op onderwerp en typ daar een woord van in.Zoek Ik op afzender zelfde probleem.Heb geen problemen met nieuwsgroepen om aan te melden en te lezen met Freeler.
Groetjes
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Piet,

Voor jouw IE6-vraag heb ik inmiddels een apart onderwerp met mijn voorlopige oplossing gemaakt:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopic.php?t=11

Anders gaan hier mogelijk 2 discussies door elkaar lopen en wordt dit onderwerp wel erg lang.

Groeten,

Martijn
http://www.mozbrowser.nl
Gebruikersavatar
Pietergompie
Berichten: 29
Lid geworden op: 2 oktober 2003, 20:23
    unknown unknown

Bericht door Pietergompie »

DOM DOM DOM
Echt,valt niks anders over te zeggen.Als je bij werkbalken de zoekbalk installeert is er niks aan de hand,je selecteert zo de items die je wilt lezen.Te simpel voor woorden zeg.Maar met name Martijn bedankt voor alle inspanningen.
En door je enthousiastme ga ik zeker nog een keer firebird gebruiken en proberen.
Mvg Piet
Plaats reactie