hulp bij enigmail in Thunderbird

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
flying_nomad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 augustus 2004, 12:19
    unknown unknown

hulp bij enigmail in Thunderbird

Bericht door flying_nomad »

Hallo,

In Windows was heel het GnuPG gebeuren en het integreren van Thunderbird met bijhorende extensies helemaal geen probleem. Nu ik echter hetzelfde wil doen in Mandrake Linux 10.0 loop ik tegen problemen aan.

In het kort, ik weet dus hoe het (zou moeten werken)...............

De situatie als volgt,

Thunderbird werkend op mijn systeem

Extensies gedownload...........en geinstalleerd

-> http://enigmail.mozdev.org/download.html

het zijn er twee : v0.85.0.xpi en v0.85.0-tb-linux.xpi

deze zijn benodigd om enigmail en GnuGP encryptie te integreren in Thunderbird......

Normaal als je het pakket opnieuw zou opstarten zou je 'enigmail' (als button) geintegreerd zien zitten in Thunderbird, kun je ook keys maken etc.......

---

Maar......

Er lijkt dus niets gebeurd te zijn.........

wat meer specifieke info : (zie tekst)

Thunderbird version 0.7 upwards:

Select Tools > Extensions > Install. Browse for the Enigmail .xpi and install it. Do the same for the Enigmime .xpi. Now shutdown and re-start Thunderbird to make Enigmail available.

Note: the Enigmime module is installed once system-wide, whereas the Enigmail module is installed by default individually for each user.

If you install Enigmail as Administrator or root, your first restart should also be as Administrator or root (subsequent restarts do not require these privileges).

After re-starting Thunderbird, you will need to add the Enigmail buttons to each of the toolbars in the Main, Read and Compose windows.

En hier zijn dus enkele dingen die ik niet begrijp.

A) na opnieuw opstarten thunderbrid komt die enigmail button niet (zoals wel het geval was bij windows) automatisch beschikbaar.

p.s. wel zijn blijkbaar de extensies goed geinstalleerd, want ik kan gnupg gewoon configureren via TOOLS -> Accountsettings -> open gpg

B) nu wat verwarrends, er staat dat de ene extensie voor de user wordt geinstalleerd, de andere systeemwijd (dus op root nivo ?!!!)

dat brengt mij bij de volgende vraag (c)

C) Hier wordt er opeens gesproken dat je enigmail ook als root kan installeren, nu raak ik in de war..........want moeten nu die extensies (want iets installeren MOET toch altijd onder root ??...............als het iets is wat systeem wijd moet werken ?)

Heb dat gedaan natuurlijk, maar dan moet je weer een aparte email account maken, anders kom je niet verder.........eind van het liedje.............nada, niets !!!

En dan vermelden ze dat je (ja leuk, maar hoe doe je dat dan ??) zelf de buttons (en daar gaat het dus om) moet installeren in Main, Read en Compose windows.

Ikke niet meer begrijpen ;-)

Iemand die mij kan helpen (heel graag !!)
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

klik eens met je rechtermuisknop op de balk waar de knoppen zouden moeten verschijnen en dan Customize, daar zouden de knoppen tussen moeten staan, nu gewoon de knop(pen) slepen en klaar is kees
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
flying_nomad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 augustus 2004, 12:19
    unknown unknown

Bericht door flying_nomad »

Had ik ook al aan gedacht.........

Maar vind daar dus geen 'enigmail' buttons o.i.d.

Dus het klopt dat je itt Windo* het onder Linux zelf moet doen (die tabknoppen toevoegen !!!)

Code: Selecteer alles

if so then linux-way = vreemd hoor
maar goed, het lukt dus niet op deze manier :-/

--

p.s. ik kan dus wel dit config scherm zoals het er hier uitziet benaderen en instellen....


http://enigmail.mozdev.org/configure.html#enig8x

Dus het lijkt dat enigmail (de extensies) wel geinstalleerd zijn, toch !!!
flying_nomad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 augustus 2004, 12:19
    unknown unknown

Bericht door flying_nomad »

Is er echt niemand die wat kan helpen ???


baaa

edit

Er is nog iets wat niet goed gaat, ik heb een test email account aangemaakt en verstuur nu een email naar dat testaccount.

er is ook een gnupg publieke key voor gemaakt.

als ik nu een demo berichtje versleuteld wil versturen klik ik op icoon 'SECURITY' en wil ik 'encrypt this message' aanvinken.

Direkt daarop krijg ik een pop up schermpje met daarin de boodschap : You need to setup one or more personal certificate's before you can use this security feature. Would you like to learn how to do this now ?

(Zo vraag kreeg ik dus niet bij mijn Windows , versie 0.7.0 trouwens......)

IK klikken op JA, gebeurt er niets !!!!!!!!!

anyway, ik wordt behoorlijk gefrustreerd van dit 'prachtige programma'.....

ik gebruik voor de volledigheid trouwens op Mandrake Linux versie 0.7.3
flying_nomad
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 augustus 2004, 12:19
    unknown unknown

Bericht door flying_nomad »

Opgelost !!

Vraag me niet waar de fout zat / zit............ want ik had een schone installatie gedaan,

Maar deze pagina heeft me erbij geholpen : http://enigmail.mozdev.org/upgrade.html

--

Ik ging eerst maar eesn op zoek naar mijn profile folder (file:/home/patrick/.thunderbird/default/nivap3jz.slt) zoals aangegeven werd op betreffende pagina.

Hier zou ik dan de Extensions.rdf moeten gaan editen.

De moed zonk alweer in mijn schoenen toen ik die file nergens terug vond !!!!

Toen maar eens gedaan wat bovenaan de pagina stond. Via de extension manager enigmail extensie uitschakelen.

Afsluiten en weer .........
Opnieuw opstarten.....................

Opnieuw enigmail extensie installeren............
Wederom afsluiten.............

En............jawel, weer opstarten...

Wat schetst mijn verbazing

Ik denk dat ik het wel duidelijk is he *smile*

Alles staat er (buttons, text, opties............de hele meuk)

--

Maar vraag me niet waarom het niet gewoon gelijk werkte.

Bedankt voor het meelezen................ hopelijk heeft er ooit iemand wat aan.

Gr. Pat
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Ja, zoiets verzin je niet ;)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Op de mailingslist van Enigmail worden er veel problemen gepost over Enigmail op Thunderbird... Je bent dus zeker niet de enige. Op Windows loopt de installatie van een leien dakje (hier toch).
als ik nu een demo berichtje versleuteld wil versturen klik ik op icoon 'SECURITY' en wil ik 'encrypt this message' aanvinken. Direkt daarop krijg ik een pop up schermpje met daarin de boodschap : You need to setup one or more personal certificate's before you can use this security feature. Would you like to learn how to do this now ?
Dat is iets anders. Wat jij nu zegt is voor een certificaat. Dat is een ander soort van beveiliging. Zo'n certificaat kan je bij Thawte krijgen.

De Enigmailknop is een slot(je).

Ik ben blij dat het uiteindelijk wel goed geïnstalleerd is geraakt... :-)
Plaats reactie