Templates met variabelen zoals The Bat!

Mozilla Thunderbird is het e-mailprogramma van Mozilla. Dit is gebaseerd op Mozilla MailNews. Met Lightning kun je hieraan een agenda toevoegen.
Plaats reactie
The UnknoWn
    unknown unknown

Templates met variabelen zoals The Bat!

Bericht door The UnknoWn »

Tijdens een google zoektocht kwam ik dit mooie forum tegen, misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik gebruik al een jaar of 2 The Bat! van Ritlabs. Een goede mailclient, met vooral bij Imap hier en daar wat onhandigheden, en het is betaald.

Thunderbird lijkt een uitstekende mailclient, echter mist het een belangrijke optie die ik veel gebruik: De template functie van The Bat, en dan wel voor alle mail accounts verschillend.

Bij het beantwoorden van prive email krijg je eerst een header die aan de hand van de naam uit het adresboek een mooie aanhef maakt, zoals "Hoi $toname", waarbij $toname dan automagisch de aanzender wordt.

Aan het einde kun je dan nog wat info toevoegen zoals "Groeten van ...". Als je een bericht beantwoord kun je met een variabele aangeven waar het antwoord moet komen, en kun je ook de tijd neerzetten van wanneer het antwoord was, zoals "Op $time schreef $persoon bericht".

Zijn er mogelijkheden met plugins oid om dit met Thunderbird voor elkaar te krijgen? Zolang dit niet mogelijk is, blijf ik gebruik maken van The Bat: Het niet hoeven typen van aanzender adressen en quota informatie scheelt mij toch best een hoop tijd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Templates met variabelen zoals The Bat!

Bericht door nirwana »

The UnknoWn schreef:Thunderbird lijkt een uitstekende mailclient, echter mist het een belangrijke optie die ik veel gebruik: De template functie van The Bat, en dan wel voor alle mail accounts verschillend.
Als je dit als mogelijkheid in Thunderbird wilt hebben, dan zou ik ervoor zorgen dat de Thunderbird-ontwikkelaars er ook van op de hoogte zijn. Maak daarom een bugreport (of eigenlijk een Request for Enhancement (RFE) aan in Bugzilla: http://bugzilla.mozilla.org

Daarin houdt de Mozilla-organisatie namelijk alle opmerkingen en aanvragen betreffende de Mozilla-producten bij. Als daarin een nieuwe feature wordt aangevraagd, dan kan het zijn dat iemand op basis daarvan zin krijgt om een geavanceerd template-systeem aan Thunderbird toe te voegen.

Als ze niet weten dat zoiets bestaat en hoe handig zoiets kan zijn, dan zal men het ook niet snel aan Thunderbird toevoegen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Templates met variabelen zoals The Bat!

Bericht door ByteWarrior »

The UnknoWn schreef:Thunderbird lijkt een uitstekende mailclient, echter mist het een belangrijke optie die ik veel gebruik: De template functie van The Bat, en dan wel voor alle mail accounts verschillend.
Dit mis ik ook nog in TB. Ik denk echter wel dat de ontwikkelaars hier weet van hebben, maar dat ze het opzettelijk zo simpel houden. Misschien wordt er wel een extensie ontwikkeld die dit kan...

Voorlopig kan je alleszins gebruik maken van de standaard 'template'-functie. Deze is wel niet zo geavanceerd als deze van The Bat, maar het is al een begin.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Templates met variabelen zoals The Bat!

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Dit mis ik ook nog in TB. Ik denk echter wel dat de ontwikkelaars hier weet van hebben, maar dat ze het opzettelijk zo simpel houden. Misschien wordt er wel een extensie ontwikkeld die dit kan...
Laten ze dan ook even vermelden dat ze er weet van hebben en dat men er maar een extensie voor moet ontwikkelen. Het zou me niets verbazen als het wel eens in Thunderbird zou opduiken. Ik vind eigenlijk wel dat het standaard in de mailclient thuishoort (niet dat dat iets zegt, maar goed). Ze hebben onlangs nog een extensie (Forumzilla) standaard in de mailclient opgenomen, zodat je er nu ook RSS-feeds mee kunt lezen. Volgens mij voldeed dat ook prima als extensie, dus ik ben even de draad kwijt betreffende wat er standaard in zou moeten zitten en wat je beter als extensie kunt ontwikkelen.
Ik zou het overigens goed vinden wanneer er eerst een extensie voor zou worden ontwikkeld, die dan later alsnog door de Thunderbird-ontwikkelaars standaard in Thunderbird opgenomen kan worden.

Misschien moet ik toch maar eens gaan leren hoe je een extensie voor Mozilla moet ontwikkelen. Iemand in voor het schrijven van een cursus "hoe maak ik een Mozilla-extensie" ? Dan krijg je van mij meteen ruimte om die op MozBrowser te publiceren...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
The UnknoWn
    unknown unknown

Bericht door The UnknoWn »

Het wachten is dan maar op zo'n extension. De enige taal die ik kan is PHP dus voorlopig hoeven jullie van mij niet veel te verwachten ;)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Templates met variabelen zoals The Bat!

Bericht door Gert-Paul »

nirwana schreef:Misschien moet ik toch maar eens gaan leren hoe je een extensie voor Mozilla moet ontwikkelen. Iemand in voor het schrijven van een cursus "hoe maak ik een Mozilla-extensie" ? Dan krijg je van mij meteen ruimte om die op MozBrowser te publiceren...
Hier is iig een Engels Artikel, zodat sommige mensen kunnen beginnen met het schrijven van een Firefox extensie. Ik zelf heb het ook nog nooit gedaan, maar volgensmij valt het wel mee met de moeilijkheid. Het is vooral belangrijk dat je wat javascript kent.

De tutorial is te vinden op http://extensions.roachfiend.com/howto.php
Plaats reactie