FF op nieuwe pc's, laptops enz...

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

FF op nieuwe pc's, laptops enz...

Bericht door Crépieux »

Stel je eens voor:

Bij aankoop van een nieuwe pc, laptop of whatever, installeert men naast het besturingssysteem ook firefox en eventueel Thinderbird. Zou dit geen serieuze stap voorwaarts zijn in de verspreiding van FireFox en Thunderbird?

Erwin
Gebruikersavatar
SpeedyB
Moderator
Berichten: 141
Lid geworden op: 4 november 2003, 9:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door SpeedyB »

Maar helaas heeft microsoft zich al bij veel bedrijven ingekocht.

maar ik zou zeggen stel het voor bij Dell, Medion, HP

Dan heb je de grootste leveranciers te pakken.
Grtz

Bas Steelooper
Steelooper Consulting (www.steelooper.net)
XOBIT IT Services (www.xobit.nl)
____________________________________________________________________
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand Iedereen denkt er genoeg van te hebben
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ik denk dat dat een stap achterwaarts zou zijn. Je past dan immers net dezelfde politiek toe als MS. Het belangrijkste argument van Open Source is net dat de gebruiker de keuze moet hebben.

Hoe ik het zou doen?
Maak een cd-rom met opensource software en zorg dat deze geleverd wordt bij nieuwe computers. Zorg ook voor een min of meer eenvoudige manier van installeren zodat iedereen ermee overweg kan.

De cd zou dan niet enkel Firefox en Thunderbird moeten bevatten, maar ook OpenOffice.org en andere bekende OSS. (For the record: ik weet al dat die dingen bestaan ;-) ).

Pas dan heeft de gebruiker een vrije keuze...
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Wat Bytewarrior voorstelt zou ook een oplossing zijn, maar het probleem is dat veel gebruikers niet van het bestaan van deze fantastische opensource software afweten.

Het grootste verschil met de tactiek van Microsoft is dat je die programma's niet kon verwijderen, terwijl dat bij Firefox, Thunderbird en OpenOffice wel makkelijk het geval is. De beste optie zou zijn (zeker voor kleine computerwinkels) dat als mensen een PC willen bestellen ze aan moeten geven dat ze bv geen Firefox, Thunderbird ed willen en dat op het formulier duidelijk de voordelen aangegeven moeten worden. Zo kan toch een keuze gemaakt worden, maar hoeven de gebruikers nog minder moeite te doen.
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Gert-Paul schreef:Wat Bytewarrior voorstelt zou ook een oplossing zijn, maar het probleem is dat veel gebruikers niet van het bestaan van deze fantastische opensource software afweten.
Een folder bij de cd-rom leveren (of een inleghoes) met informatie zou dat probleem ook al gedeeltelijk kunnen oplossen: 2 EUR per cd+folder.
De beste optie zou zijn (zeker voor kleine computerwinkels) dat als mensen een PC willen bestellen ze aan moeten geven dat ze bv geen Firefox, Thunderbird ed willen en dat op het formulier duidelijk de voordelen aangegeven moeten worden. Zo kan toch een keuze gemaakt worden, maar hoeven de gebruikers nog minder moeite te doen.
Ook die methode heeft voor- en nadelen. Welke pc leverancier is bereid die programma's te installeren, wetende dat hij er niets aan zal verdienen (integendeel, mensen gaan naar fora voor help later).

Langs de andere kant kan dan alles ook wel goed geïnstalleerd en geconfigureerd worden, zodat de gebruiker enkel nog de pc moet inschakelen...
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

Welke pc leverancier is bereid die programma's te installeren?
Langs de andere kant kan dan alles ook wel goed geïnstalleerd en geconfigureerd worden, zodat de gebruiker enkel nog de pc moet inschakelen...
Ik denk dat gratis meegeleverde sofware nog steeds een sterk verkoopsargument is. En in dit geval zou het echt gratis zijn en niet zoals bij vb NAV, zogezegd gratis maar na 3 maanden mag je dokken.

groeten
Erwin
Gebruikersavatar
Crépieux
Berichten: 106
Lid geworden op: 6 december 2004, 18:27
Locatie: Kaster België
    unknown unknown

Bericht door Crépieux »

ByteWarrior schreef: De cd zou dan niet enkel Firefox en Thunderbird moeten bevatten, maar ook OpenOffice.org en andere bekende OSS. (For the record: ik weet al dat die dingen bestaan ;-) ).

Pas dan heeft de gebruiker een vrije keuze...
OpenOffice. Dit heb ik reeds voorgeïnstalleerd gezien op nieuwe systemen (in een advertentie).

Je krijgt anders maar hooguit MS works (ook niet compatibel met office!!!) gratis meegeleverd als kantoor...pakket.
En dan weet je vlug voor wat gekozen, niet?



de groeten,

Erwin
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Het grootste verschil met de tactiek van Microsoft is dat je die programma's niet kon verwijderen,
Als je wilt kun je zonder problemen alle microsoft software van je pc verwijderen.

Ik vind dat iedereen een vrije keus in het gebruik van software moet hebben.
mond op mond reclame is de beste reclame. kwaliteit onderscheid zich toch wel. Kijk maar naar Firefox. :D
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Crépieux schreef:Je krijgt anders maar hooguit MS works (ook niet compatibel met office!!!) gratis meegeleverd als kantoor...pakket.
Inderdaad. MS Works is zo één van die pakketten die tegenwoordig door niemand meer ondersteund wordt, maar je krijgt het er wel altijd bij... :?
En dan weet je vlug voor wat gekozen, niet?
Ik denk dat het veel mensen zou verbazen als je moest weten wat die "MS" in de naam doet met mensen.

"MS Works", jeej, ik weet niet wat dat doet, maar het moet wel goed zijn.
"MS Routeplanner", die gaat zeker de korste weg aangeven (hoewel Noorwegen daar een uitzondering op is).

Vergis je niet. Veel mensen kopen gewoon software van MS omdat ze er van uitgaan dat die per definitie ook beter is...
mond op mond reclame is de beste reclame.
Ik weet niet hoe jij reclame maakt, maar ik maak mond-aan-mond reclame. ;-)

Maar je hebt wel gelijk. Dat is nog steeds de beste manier. Overtuig je vrienden en kennissen. Als die dan ook nog hun vrienden en kennissen overtuigen, ontstaat er al snel een grote gemeenschap.
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Quote:
mond op mond reclame is de beste reclame.

Ik weet niet hoe jij reclame maakt, maar ik maak mond-aan-mond reclame. Wink
Ik kan het vandaag maar niet met je eens worden :wink:
zie : http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/559/
maar we hebben beiden geen gelijk.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Ik kan het vandaag maar niet met je eens worden :wink:
Blijkbaar. Maar verschillende meningen maken de wereld leuker. ;)
maar we hebben beiden geen gelijk.
Inderdaad, mond-tot-mond. Maar mijn oplossing was toch iets minder ... tja ... intiem. :D


Back on topic nu.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Oh god, gaan mensen hier ook al doordenken zoals pubers dat doen :P ?

Ik denk eigenlijk dat er ook een stukje verantwoordelijkheid bij de community ligt om ervoor te zorgen dat pc-boeren dergelijke software snel kunnen installeren. Of inderdaad om compilaties te maken om zo die lui werk uit handen te nemen. Het is natuurlijk wel zo dat als je iets (al dan niet gratis) in je winkel aanbiedt je er ook support op moet leveren als mensen er niet uitkomen. Ik denk wel dat je er als pc-boer wel degelijk kudos voor krijgt als je actief open source software ondersteunt, Linux voorinstalleren is misschien wat overkill, maar Firefox en Thunderbird op verzoek voorinstalleren moet niet echt een bezwaar zijn lijkt me. Natuurlijk is het wel zaak dat er een stapel flyers over in de winkel ligt, dat de motivatie ervoor aan de klant wordt duidelijk gemaakt en dat de klant op basis van deze informatie een duidelijke keuze kan maken. Als je het handig aanpakt denk ik dat het commercieel best aantrekkelijk is voor een computerzaak als hij veel hele systemen afzet en de klanten blij aan hun kennissen doorvertellen dat hun nieuwe computer veel minder gedonder heeft en dat het door Firefox komt en dat ze die computer hier en daar gekocht hebben.

Misschien moet de mozilla foundation zich ook eens buigen over supportcontractconstructies zoals redhat en suse die zo hebben...
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Misschien moet de mozilla foundation zich ook eens buigen over supportcontractconstructies zoals redhat en suse die zo hebben...
weet je dat wel zeker? Zo populair is Linux nou ook weer niet. Marketingstrategie van Googlefox is veel beter.
PC branche zit toch vast aan microsofts besturingssyteem zolang linux geen alternatief is breek je daar toch niet doorheen. Alleen bij de alternatieve pc winkels heb je een aardige kans om FF en TB te promoten. Maar ook dan waarom zou die man veel moeite doen als IE met het besturingssysteem mee wordt geleverd. Hij wil tenslotte alleen maar een PC verkopen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

aasgier schreef:Alleen bij de alternatieve pc winkels heb je een aardige kans om FF en TB te promoten. Maar ook dan waarom zou die man veel moeite doen als IE met het besturingssysteem mee wordt geleverd. Hij wil tenslotte alleen maar een PC verkopen.
Ik denk dat daar net het grootste probleem zit. Waarom zou iemand meer moeite doen als hij er niet voor betaald wordt? Hij krijgt z'n geld toch...

Een betere optie: bied zelf aan om flyers/folders neer te leggen in zo'n winkel. Vermeld daarop je e-mailadres en je telefoonnummer. Kies voor winkels in de nabijheid en zeker niet voor de grotere zaken (die doen zo'n dingen meestal toch niet gratis).

Als de persoon die de pc gekocht heeft, geïnteresseerd is, kan hij jou contacteren. Dan breng jij hem een bezoekje en installeer je de nodige programma's (duurt hooguit een half uurtje). Terwijl de programma's geïnstalleerd worden, kan je uitleg geven over OSS. En vergeet natuurlijk geen handige links te geven naar websites met meer informatie en fora.

Het lijkt wat vergezocht, maar als je de koper JOU laat opbellen, dan ben je zeker dat hij geïnteresseerd is. Iemand die geïnteresseerd is, is al half binnen. ;-)

Misschien wat veel werk in het begin, maar de mensen die dan OSS gebruiken, zijn ook echt overtuigd en niet omgepraat door een verkoopspraatje...
Plaats reactie