[Firefox op school] E-mail aan systeembeheer

"Mozilla is goed, u bent snel weer beter." Maar hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen met deze boodschap?
Dit forum is voor het coördineren van de promotie van Mozilla-software.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

[Firefox op school] E-mail aan systeembeheer

Bericht door Erik »

In navolging van dit topic heb ik besloten om een e-mail te sturen aan het systeembeheer bij mij op school (Fontys, Eindhoven) betreffende het eventuele gebruik van Firefox op de schoolcomputers.

Wellicht hebben anderen ook iets aan deze e-mail:
Hallo,

Ik schrijf deze e-mail aan U, als vrijwilliger van SpreadFirefox, een initiatief van de non-profit Mozilla Stichting. Wij promoten Firefox, een gratis browser (net als Internet Explorer) die gebouwd is om de meest veilige, stabiele en functionele browser te zijn.

Een deel van onze werkzaamheden om Firefox te promoten bestaat uit het benaderen van systeem- en netwerkbeheerders, net zoals U, om hen de browser te laten testen en als u overtuigd bent van de mogelijkheden van de browser, het product eventueel op het schoolnetwerk te installeren.

Mozilla Firefox is van de grond opgebouwd met de veiligheid hoog in het vaandel. Indien een bug ontdekt wordt, is deze meestal binnen een recordtijd gedicht. Getuige ook de statistieken op Secunia [1], een website die het aantal bugs (en de schadelijkheid daarvan) in verschillende software producten bijhoudt. Niet alleen het aantal bugs is kleiner, maar ook de schadelijkheid ervan is doorgaans velen malen minder dan bij Internet Explorer.

Daarnaast biedt de browser vele andere functies, te veel om op te noemen. Het uitbreiden van de functionaliteit gebeurt door middel van zogenaamde extensies, die inmiddels veel op internet te vinden zijn [2].

Firefox kan gedownload worden vanaf www.getfirefox.com. Wellicht is ook het bekijken van de volgende pagina interessant, voor een eventuele installatie op het schoolnetwerk: http://msi-repository.sourceforge.net/. Voor eventuele vragen kunt U mij terug mailen op ****@****



Bronnen:



[1] Secunia.com: Internet Explorer 6.x http://secunia.com/product/11/

Secunia.com: Mozilla Firefox 1.x http://secunia.com/product/4227/

[2] http://addons.mozilla.org



Met vriendelijke groet,


<naam>

<faculteit/groep/klas/whatever :p >
Helaas heb ik nog geen reactie mogen ontvangen op bovenstaande bericht, maar we wachten af...
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

Fontys zei je? Dan zou ik er maar niet te veel van verwachten.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Lieske schreef:Fontys zei je? Dan zou ik er maar niet te veel van verwachten.
Nee, klopt... ik heb er ook niet al te hoge pet van op. Maar niet geschoten is natuurlijk altijd mis. Daarnaast werkt Portable Firefox prima op de schoolcomputers ;)
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Wat je beter kunt doen: één student zet het op zijn account en zorgt dat de rest er ook bijkan.

Wat ik een beetje mis is een echte motivatie voor de beheerder om firefox te installeren. Ik zou eigenlijk aanvoeren dat een gestaag groeiend aantal gebruikers de browser thuis heeft en dat IE ze ten opzichte daarvan te erg beperkt in het efficiënt kunnen werken. Zolang er niet een hele kudde studenten achter staat die het ook willen vrees ik dat ze er niet direct erg veel noodzaak toe zien...

Blij dat waar ik studeer toch al overal linux draait 8) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Tjaard schreef:Wat je beter kunt doen: één student zet het op zijn account en zorgt dat de rest er ook bijkan.

Wat ik een beetje mis is een echte motivatie voor de beheerder om firefox te installeren. Ik zou eigenlijk aanvoeren dat een gestaag groeiend aantal gebruikers de browser thuis heeft en dat IE ze ten opzichte daarvan te erg beperkt in het efficiënt kunnen werken. Zolang er niet een hele kudde studenten achter staat die het ook willen vrees ik dat ze er niet direct erg veel noodzaak toe zien...

Blij dat waar ik studeer toch al overal linux draait 8) .
Wellicht een idee om tegen de release van Firefox 1.5 een nieuwe poging te wagen. Misschien dan door middel van een handtekeningen actie... Ik weet wel dat er best veel studenten Firefox gebruiken, dus misschien heeft dat kans van slagen.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Tjaard schreef:Wat je beter kunt doen: één student zet het op zijn account en zorgt dat de rest er ook bijkan.
Dat was ook mijn techniek. Ik heb gedurende mijn hogeschooljaren 3 mailtjes naar de informaticus gestuurd. Hij wimpelde ze allemaal af en zei dat het te veel werk was. Belachelijke uitvlucht, want alle pc's werden "gekloond". Als er dus iets op de hoofdpc stond, werd dat 's nachts op alle pc's geïnstalleerd.

Waar ik meer vooruitgang mee boekte, was de "onverschillige" aanpak. Gebruik zelf Firefox en doe het zo dat het opvalt. Na een tijdje zullen ze zich vragen beginnen stellen hierover en dan komen zij naar jou (en niet omgekeerd). Zo heb ik 3 mensen weten te bekeren. Ik weet wel dat het er niet veel zijn, maar in een klas van 30 mensen, is dat toch 10%. ;-)
Gebruikersavatar
FFuser
Berichten: 328
Lid geworden op: 11 augustus 2004, 19:25
Locatie: Antwerpen belgium
    unknown unknown

Bericht door FFuser »

Dit schooljaar zou er op mijn school (KLA antwerpen, belgië) Firefox op alle computers moeten staan, samen met Openoffice overigens.
Ook stond eind vorig jaar er al firefox/thunderbird op de computers van de administratie.

Misschien dat het helpt dat de systeembeheerder + de informaticaleerkracht allebei voorstanders zijn van linux/GPL en niet voor microsoft zijn.
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; nl; rv:1.8) Gecko/20051111 Firefox/1.5
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

FFuser schreef:Dit schooljaar zou er op mijn school (KLA antwerpen, belgië) Firefox op alle computers moeten staan, samen met Openoffice overigens.
In het REGA (Leuven) staat er op iedere pc Linux (weet niet meer juist welke distributie/versie), OpenOffice.org, Firefox (recentste versie) en nog wat andere dingen. Het is wel een ICT-school en er zijn enkele "jongere" docenten die dat erdoor gekregen hebben.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

ByteWarrior schreef:
FFuser schreef:Dit schooljaar zou er op mijn school (KLA antwerpen, belgië) Firefox op alle computers moeten staan, samen met Openoffice overigens.
In het REGA (Leuven) staat er op iedere pc Linux (weet niet meer juist welke distributie/versie), OpenOffice.org, Firefox (recentste versie) en nog wat andere dingen. Het is wel een ICT-school en er zijn enkele "jongere" docenten die dat erdoor gekregen hebben.
Helaas, dat zal er bij ons op school nooit van komen :( Ze hebben (als het goed is) net alle computer gemigreerd naar Windows XP en de mail accounts naar Outlook Web Access 2003. Ze zijn nogal Microsoft minded heb ik het idee.
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Tjaard schreef:Wat ik een beetje mis is een echte motivatie voor de beheerder om firefox te installeren. Ik zou eigenlijk aanvoeren dat een gestaag groeiend aantal gebruikers de browser thuis heeft en dat IE ze ten opzichte daarvan te erg beperkt in het efficiënt kunnen werken. Zolang er niet een hele kudde studenten achter staat die het ook willen vrees ik dat ze er niet direct erg veel noodzaak toe zien...
Een beheerder die IE als standaardbrowser instelt die kan 2 dingen doen:
1) de browser helemaal dicht schroeven en regelmatige van beveiligingspatches voorzien
2) vragen van gebruikers beantwoorden die bepaalde toepassingen niet kunnen gebruiken vanwege deze beveiligingsmaatregelen
3) het alternatief: zet standaard alle mogelijke antispyware-tools en een virusscanner op de PC's

Als je daarentegen Firefox erop zet dan maak je diverse gebruikers er blij mee en dan stel je je besturingssysteem en je netwerk minder bloot aan allerhande gevaren die IE met zich mee kan brengen. Als beheerder zou ik het dus wel weten... of je moet van spyware houden... of je moet je gebruikers niet serieus nemen...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

nirwana schreef:Als je daarentegen Firefox erop zet dan maak je diverse gebruikers er blij mee en dan stel je je besturingssysteem en je netwerk minder bloot aan allerhande gevaren die IE met zich mee kan brengen.
Spijtig genoeg is het niet meer zo simpel op een school. Verschillende softwarepakketten vereisen (jaja, geen keuze) Internet Explorer. Dan mag je roepen en tieren wat je wilt, niemand wilt slechte punten door een browser...
Ik heb het meer dan eens meegemaakt. En tegenwoordig schakelen meer en meer scholen over op webapplicaties (zo ging het in mijn vroegere school toch). Je kan dan weinig kanten uit.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Op mijn middelbare school stond er ook geen Firefox geïnstalleerd, maar op de paar computers waar ik op de UTwente mee gewerkt heb, stond netjes Firefox geïnstalleerd. Niet als standaard browser, maar mensen die wilden konden het gewoon gebruiken.

Dat is iig zoals het hoort, maar het is te hopen dat meer universiteiten/(hoge)scholen het ook doen.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Gert-Paul schreef:Op mijn middelbare school stond er ook geen Firefox geïnstalleerd, maar op de paar computers waar ik op de UTwente mee gewerkt heb, stond netjes Firefox geïnstalleerd. Niet als standaard browser, maar mensen die wilden konden het gewoon gebruiken.

Dat is iig zoals het hoort, maar het is te hopen dat meer universiteiten/(hoge)scholen het ook doen.
Ja, zo zou het inderdaad moeten zijn. Vooralsnog heb ik echter nog steeds geen reactie gehad op het mailtje. Ik denk dat ze mijn mailtje gewoon negeren, helaas....
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Gebruikersavatar
Lieske
Berichten: 173
Lid geworden op: 27 december 2004, 14:04
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lieske »

@Erik: Je moet er wel van uitgaan dat het personeel op scholen e.d. het momenteel heel druk heeft. Zeker het ondersteunende personeel als systeembeheerders e.d.

Op de school waar ik werk stond eerst ook FF. Zo ben ik erachter gekomen dat het een fijne browser is. Maar sinds kort hebben ze 'm er af gegood. Ik moet toch eens vragen waarom. Ik ga nu maar portable FF installeren op mijn usb-stick.
Erik
Moderator
Berichten: 244
Lid geworden op: 4 februari 2004, 15:33
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Erik »

Even een update van mijn kant. Een programma wordt pas geinstalleerd op het schoolnetwerk, als een verzoek tot installatie door een docent wordt ingediend bij systeembeheer.

Nu alleen nog een docent bereid vinden om dit te doen :)
~ Erik
- Mede-Beheerder MozBrowser.nl (inclusief Forum)
- Redacteur Livre Magazine
Plaats reactie