[tip] Makkelijker oude berichten verwijderen

Thunderbird-tips voor het handig lezen van e-mails, nieuwsgroepen en RSS-feeds.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

[tip] Makkelijker oude berichten verwijderen

Bericht door ByteWarrior »

Een tip die ik goed genoeg vind om met jullie te delen. ;)

Iedereen kent het wel: een overvolle mailbox. Je zegt iedere keer wel dat je de mailbox nog eens wilt opschonen, maar het komt er maar niet van. Meestal is het namelijk een hele opdracht, zeker als je te lang wacht, waardoor de mailbox letterlijk uitpuilt...

Met deze tip zal je in een oogopslag alle oude en onbelangrijke mails te zien krijgen, zodat je ze zonder veel omhaal kan verwijderen. Voor deze tip maken we gebruik van de virtuele folders en van berichtenfilters.

1. Ga op de account in kwestie staan
2. Bewerken > Zoeken > Berichten zoeken
3. Zorg dat zoeken in submappen geactiveerd is
4. De eerste zoekregel is "Leeftijd in dagen" "is meer" "15" (15 dagen is voor mij al oud, maar je kan natuurlijk ook een ander getal invoeren).
5. Klik op 'Meer' (onder de zoekregels)
6. De tweede zoekregel is "Label" "is" "geen" (hierdoor worden de gelabelde mails niet opgenomen in de lijst
7. Klik op Zoeken (rechtsboven) en controleer het resultaat
8. Klik dan op 'Opslaan als zoekmap'
9. Vul een goede naam in, bijvoorbeeld 'oude mail'

Je zal nu zien dat er een extra 'map' bijgekomen is in je account. In die map vind je al de mails die aan de zoekopdracht voldoen. Daar staan dus de oude, niet-gelabelde mails.

Als je er dan voor zorgt dat inkomende mails automatisch gefilterd en gelabeld worden (bijvoorbeeld al de mails van je vrienden als 'Persoonlijk'), verschijnen enkel de niet-belangrijke mails in de zoekmap.

Wanneer je de mails wilt verwijderen, klik op de zoekmap. Doorzoek voor de zekerheid toch de mails nog eens, je weet nooit (dat is het voordeel van de 'zoekmap). Druk dan CTRL+A om alle mails te selecteren, gevolgd door een druk op de Delete-knop.

Je hoeft de map trouwens niet iedere keer opnieuw aan te maken. De inhoud van de map wordt automatisch vernieuwd. Je moet er dus enkel nog aan denken om regelmatig deze map leeg te maken.

Ik vind het alleszins een zeer handige manier om mailinglijsten te volgen en toch mijn mailbox snel en regelmatig te kunnen 'proper' houden.

Veel plezier ermee!
Plaats reactie