kalender delen

Dit forum is voor Mozilla Sunbird, Lightning en Calendar. Dit zijn de agenda-toepassingen van Mozilla. Zie het Calendar-project voor meer info.
Plaats reactie
johnredmille
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 september 2006, 10:54
    unknown unknown

kalender delen

Bericht door johnredmille »

Ik ben opzoek naar de mogelijkheid om een agenda (kalender) te delen.
Blijkbaar kan dit met Sunbird. Ik ben totaal leek op dit vlak en zou dus wel wat ondersteuning kunnen gebruiken. Bestaat er soms een handleiding (liefst in het nederlands)??
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Dit PDF-document beschrijft hoe je vanuit Sunbird kunt exporteren. Daartoe selecteer je enkele gebeurtenissen (of alle gebeurtenissen via Alles Selecteren) en dan klik je op de knop Exporteren in de werkbalk. Mocht die knop daar onverhoopt niet in voor komen dan kun je die toevoegen door de werkbalk aan te passen (klik erop met de rechtermuisknop en kies voor Aanpassen of Customize).
Vervolgens kun je dit in een bestand opslaan. Standaard wordt het als HTML geexporteerd, maar iCalendar lijkt mij een stuk handiger. Dan kun je namelijk het ook met andere agenda-programma's weer inlezen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
johnredmille
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 september 2006, 10:54
    unknown unknown

kalender delen

Bericht door johnredmille »

Dank Martijn voor de snelle reactie.
Jammergenoeg lukt dit niet bij mij. Het lijkt nochtans heel eenvoudig, maar zelfs als ik 'alles selecteren' kies wordt er niets geselecteerd. Ik selecteer dan maar handmatig en klik op 'exporteren'. Er gebeurt niets........
Vriendelijke groeten.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: kalender delen

Bericht door nirwana »

johnredmille schreef:Dank Martijn voor de snelle reactie.
Jammergenoeg lukt dit niet bij mij. Het lijkt nochtans heel eenvoudig, maar zelfs als ik 'alles selecteren' kies wordt er niets geselecteerd. Ik selecteer dan maar handmatig en klik op 'exporteren'. Er gebeurt niets........
Vriendelijke groeten.
Met de Nederlandstalige versie lukt het mij ook niet. Met de originele Engelstalige versie wel.

Als ik in de Nederlandstalige versie op de Exporteren-knop klik, dan verschijnen deze foutmeldingen in de Javascript Console (via het Extra-menu bereikbaar):
Fout [Exception... "Component returned failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE) [nsIStringBundle.GetStringFromName]" nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)" location: "JS frame :: file:///D:/ff/sb/components/calHtmlExport.js :: getFileTypes :: line 63" data: no]
Bronbestand file:///D:/ff/sb/components/calHtmlExport.js
Regel 63

Fout uncaught exception: [Exception... "Component returned failure code: 0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE) [nsIStringBundle.GetStringFromName]" nsresult: "0x80004005 (NS_ERROR_FAILURE)" location: "JS frame :: file:///D:/ff/sb/components/calHtmlExport.js :: getFileTypes :: line 63" data: no]
Ik neem aan dat bij jou hetzelfde gebeurt. Ik denk dat het daardoor op dit moment alleen mogelijk is om met de Engelstalige versie een dergelijke export uit te voeren. Hopelijk kan iemand van de Sunbird-vertaling aangeven waar dit aan kan liggen. Het lijkt me sterk dat je door een foutje in de vertaling de werking van de software kunt veranderen, maar dat hebben we in het verleden volgens mij ook wel eens meegemaakt.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik ben nog eens wat verder in de code gedoken. Op de een of andere manier heeft Sunbird problemen met de volgende vertalingen:
# Import/Export
htmlDesc=HTML
icsDesc=iCalendar
outlookDesc=Comma Separated Values (uit Outlook)
Deze staan in het Nederlandse calendar.properties-bestand en komen redelijk overeen met wat er in de Engelstalige variant staat. Toch levert het in de Nederlandse variant somehow problemen op.

Na het aanpassen van 3 bestanden in de components-map van Sunbird lukte de export me wel. De eerste melding ging over calHtmlExport.js (regel 63), de volgende over calIcsImportExport.js (regel 149) en de laatste over calOutlookCSVImportExport.js (regel 411). Op al deze plaatsen wordt een aanroep gedaan van de functie GetStringFromName en zou daar de juiste vertaling ingevuld moeten worden. Toch hikt Sunbird daar in deze voortdurend op.

Daarom heb ik maar de juiste waarden ingevuld vanuit het taalbestand. Echter, dat is geen nette methode, want je zou de vertaling willen scheiden van de toepassing zelf.

Voor het geval iemand toch die bestanden in de components-map van Sunbird zelf wil gaan hacken voor de export-functie:
description: 'HTML'}]);
description: 'iCalendar'}]);
description:'Comma Separated Values (uit Outlook)'}]);
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
johnredmille
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 september 2006, 10:54
    unknown unknown

kalender delen

Bericht door johnredmille »

Betekent dit dat het wachten wordt op een nieuwe versie van de nederlandse sunbird? Want voor de technische uitleg die je verschafte ben ik helemaal niet rijp. Komt er een nieuwe versie en wanneer? Ik kijk er verlangend naar uit.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

binnenkort zou er een nieuwe versie van lightning en sunbird moeten uitkomen, versie 0.3 en die zou heel wat verbeterde punten bevatten, maar ik weet niet wanneer die uitkomt
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
johnredmille
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 september 2006, 10:54
    unknown unknown

kalender delen

Bericht door johnredmille »

Dank u,

ik zal nog wat geduld oefenen, dwz iedere dag kijken of er nog geen nieuwe versie is uitgekomen.
Vriendelijke groeten,
Johny
Gebruikersavatar
koenh
Berichten: 222
Lid geworden op: 7 april 2005, 11:02
    unknown unknown

Bericht door koenh »

De nieuwe versie wordt normaal nog deze maand verwacht. (Begin oktober ten laatste) Er worden op de laatste moment nog veel bugs opgelost zodat het echt een stabiele versie wordt.

Ik heb in mijn nederlandstalige testversie van eind vorige week de exportfunctie geprobeerd, en deze werkt zonder problemen. Er is dus hoop...

Wat betreft het "delen" van kalenders, dit is normaal ook mogelijk, maar daar heb ikzelf nog geen ervaring mee:
http://www.mozilla.org/projects/calenda ... ote_server
http://www.mozilla.org/projects/calendar/faq.html#share

grz
johnredmille
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 september 2006, 10:54
    unknown unknown

Bericht door johnredmille »

Blij te vernemen dat de nabije toekomst rooskleurig is.
Hartelijk dank voor de aangeboden hulp.
Johny
Plaats reactie