suggesties a.d.h.v. gesprekken op de mozborrel

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

@ Nirwana en Manuel:

Het is een prachtig plan dat jullie hebben en ben er ook helemaal voor.

Ik denk echter dat we een beetje langs elkaar heen praten.
Volgens mij sla je een stapje over (correct me if I'm wrong).

Het punt dat ik wil maken is dit:
Lang niet alle extensie-conflicten zijn beschreven op Bugzilla.
Her en der op het web staan conflicten van extensies beschreven, niet alleen op Bugzilla, ook niet allemaal op Mozdev.com en zeker niet allemaal op MozBrowser.nl-be.

Om een programma in elkaar te timmeren zoals jullie dat voorstaan (nee, daar heb ik werkelijk geen barst verstand van) is het dus wel nodig om zoveel mogelijk data bij elkaar te sprokkelen.

'Gewone' gebruikers kaarten hun probleem aan in diverse fora over de gehele wereld (m.i. vaak veroorzaakt door conflicterende extensies). Bugzilla is daarvoor te hoogdrempelig. Je moet dus maar afwachten of iemand het dan ook meldt bij Bugzilla.

Heb zelf al een paar voorbeelden van conflicten gezien die -nog- niet bij Bugzilla gemeld zijn--> daar zou ik mijn pijlen op willen richten. Op The Extensions Mirror bijv. staan inmiddels ± 800 (!) extensies, terwijl Samir zei dat ze tegenwoordig lang niet alles meer opnemen in hun site vanwege het feit dat er veel -min of meer- 'dubbele' zijn.

Zo bekeken is het catalogiseren van alle conflicten een vrijwel ondoenlijke zaak. Maar niet minder belangrijk!

Welnu, wat heb je nodig: een aantal mensen die bereid ziijn via diverse zoekmachines het hele internet af te struinen om dat op te sproren. Dat is heel veel werk, maar op zich wel heel simpel. Dat kan iedere boerenlul, ik dus ook. :lol:

Resumerend: ik heb het dus niet zozeer (zoals jullie) over de technische kant van de zaak (ook erg belangrijk!), maar vooral over het verzamelen van gegevens. Dat is m.i. een onontbeerlijke stap in het proces.

Of zie ik iets over het hoofd?
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Adri, dat is duidelijke taal! En je slaat de spijker op z'n kop: a - informatie moet verzameld , en bijeengebracht worden in een centrale database, en b - Firefox moet van die centrale database gebruik maken om te checken bij het installeren van een extensie, en eigenlijk hoort daar ook nog c bij - er moet gerapporteerd kunnen wordem, en niet al tè hoogdrempelig.

Even verder filosoferend denk ik dan aan een web site waar je bij rapportage van een conflict terecht komt met een goed opgezet formulier waarbij je hoofdzakelijk alleen maar een aantal keer hoeft te klikken om te kiezen welke extensies elkaar bijten, en op het eind kun je ook nog extra info geven.

Ik ga voor een database die niet alleen over extensies gaat, soms geven verschillende taalversies van Firefox zelf ook problemen, en wie weet wat je in de toekomst nog voor andere toevoegingen aan Firefox krijgt (dus niet louter alleen op extensies, maar op alle mogelijk bekende conflicten binnen Firefox checken: momenteel extensies en taalpakketten, voor zover ik weet).

Voor mij is de drempel om iets te posten op Bugzilla ook nog steeds te hoog, en voor verreweg de meesten, vermoed ik. Er moet dus een veel laagdrempeliger plek zijn om een conflict te melden, melden ook alleen wanneer al uitgevogeld is welke extensies met elkaar conficteren.

Er zouden vrijwilligers kunnen zijn die in een schoon testprofiel het conflict proberen te reproduceren, en wanneer dat lukt, dan kunnen die mensen vervolgens de database aanvullen; ook extensie auteurs zouden direct naar de database moeten kunnen schrijven.
adri schreef:Welnu, wat heb je nodig: een aantal mensen die bereid ziijn via diverse zoekmachines het hele internet af te struinen om dat op te sproren. Dat is heel veel werk, maar op zich wel heel simpel. Dat kan iedere boerenlul, ik dus ook. :lol:
Veel te veel werk... :) Makkelijker is om b.v. 't laatste half jaar van dit forum af te struinen, dan heb je waarschijnlijk al de meeste problemen, en, het hoeft in eerste instantie ook niet volledig te zijn, want je doet er in Firefox een optie of knop bij om een conflict te melden (of stelt dat als extensie beschikbaar, wat misschien logischer is). Dus vanaf het moment dat het voor de erste keer werkt, krijg je daarna centraal vrijwel alle conflicten binnen.
adri schreef:Om een programma in elkaar te timmeren zoals jullie dat voorstaan (nee, daar heb ik werkelijk geen barst verstand van)
Ik dus ook niet, hoor...
adri schreef:Zo bekeken is het catalogiseren van alle conflicten een vrijwel ondoenlijke zaak. Maar niet minder belangrijk!
Niet dus! Want in eerste instantie hoef je helemaal niet volledig te zijn, het groeit vanzelf.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Laten we er van uit gaan dat de maker van de extensie wel op de hoogte is van eventuele conflicten omdat deze uiteindelijk wel bij deze persoon gemeld worden. Zolang er dergelijke conflicten zijn, kan de maker dit op Mozilla Update vermelden om problemen te voorkomen. Als de conflicten zijn opgelost, dan kan dit daar weer verwijderd worden en kan de extensie weer zonder problemen met andere extensies geinstalleerd worden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

@ nirwana: bedoel je daarmee dat je het niet zinnig vindt om de installatie van een extensie met bekend conflict automatisch te verhinderen? Want daar is deze hele thread over = :-)

Soms kan het, ondanks meldingen aan de auteur, wel eens een tijdje duren voor voor de auteur het oppikt, krijgt ie echter een automatische melding van een database (wanneer de bug geaccepteerd is, en reproduceerbaar is), met beschrijving van het probleem + en naam v/d extensie die met zijn extensie niet werkt, dan zou het wel eens sneller opgelost kunnen worden?

Evengoed heeft ie misschien ook al meldingen van gebruikers gehad, en is er mogelijk al mee bezig, maar automatische melding van de database aan auteur komt maar 1 keer.
Laatst gewijzigd door Manuel op 8 juni 2005, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

nirwana schreef:Laten we er van uit gaan dat de maker van de extensie wel op de hoogte is van eventuele conflicten omdat deze uiteindelijk wel bij deze persoon gemeld worden..
Dat waag ik dus te betwijfelen...
Manuel schreef: Er zouden vrijwilligers kunnen zijn die in een schoon testprofiel het conflict proberen te reproduceren, en wanneer dat lukt, dan kunnen die mensen vervolgens de database aanvullen; ook extensie auteurs zouden direct naar de database moeten kunnen schrijven.
Dus:

GEZOCHT: CRASH TEST DUMMIES!
of: KAMIKAZEPILOTEN.
:lol:
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
nirwana schreef:Laten we er van uit gaan dat de maker van de extensie wel op de hoogte is van eventuele conflicten omdat deze uiteindelijk wel bij deze persoon gemeld worden..
Dat waag ik dus te betwijfelen...
Ik ook..., als forumbezoeker die hier vrij veel leest zie ik ook veel zaken die lang niet altijd snel opgelost worden, dat is de praktijk, vaak genoeg.
adri schreef:
Manuel schreef:Er zouden vrijwilligers kunnen zijn die in een schoon testprofiel het conflict proberen te reproduceren, en wanneer dat lukt, dan kunnen die mensen vervolgens de database aanvullen; ook extensie auteurs zouden direct naar de database moeten kunnen schrijven.
Dus:

GEZOCHT: CRASH TEST DUMMIES!
of: KAMIKAZEPILOTEN.
:lol:
Adri, 'first things firts': éérst zien of het echt opgepikt wordt, ook door die mensen die beslissingen nemen over wat er in Firefox komt.

Daaruit volgt vanzelf stap 2 :-)

(Als we trouwens een poll zouden houden of men zo'n automatische conflict check zou willen in Firefox, dan lijkt het me stug wanneer je niet op 100% 'ja' uit zou komen).

En "KAMIKAZEPILOTEN"? We gaan die dingen toch testen niet in het persoonlijk profiel, maar in een nieuw, brandschoon testprofiel, wat we voor de volgende test weer helemaal leeg maken? Dan kan er niet zo veel mis gaan, hoor. Tenzij een extensie ook nog buiten het profiel zou schrijven, maar eigenlijk kun je dat ook al als een bug aanmerken.

En als je dan testen gaat, om helemaal zeker te zijn, maak je gewoon een zip van de progammamap van Mozilla Firefox, inclusief map structuur, dan kun je altijd terug :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Manuel schreef:@ nirwana: bedoel je daarmee dat je het niet zinnig vindt om de installatie van een extensie met bekend conflict automatisch te verhinderen? Want daar is deze hele thread over
Ik denk niet dat ik dat gezegd heb en zou niet weten waar je dat uit hebt opgemaakt.
Integendeel, het idee zoals jij het in eerste instantie hebt beschreven en zoals ik het eergisteren heb verwoord spreekt me nog steeds aan.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

nirwana schreef:
Manuel schreef:@ nirwana: bedoel je daarmee dat je het niet zinnig vindt om de installatie van een extensie met bekend conflict automatisch te verhinderen? Want daar is deze hele thread over
Ik denk niet dat ik dat gezegd heb en zou niet weten waar je dat uit hebt opgemaakt.
Zegt meer over mij, dat ik in jouw bericht even niks las over het automatiseren van de hele check, als over wat jij schreef...
nirwana schreef:Integendeel, het idee zoals jij het in eerste instantie hebt beschreven en zoals ik het eergisteren heb verwoord spreekt me nog steeds aan.
Mooi = :-)
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

en is er nog enige vordering?
of dreigt dit project in de vergetelheid te stranden
Laatst gewijzigd door Sipster op 16 februari 2006, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Niet bepaald, kijk maar.;)
Ik heb er de laatste tijd weinig aan gedaan, maar was al van plan om het binnenkort weer op te pakken, hoewel ik de meeste populaire extensies al wel gehad heb en de grootste brekebenen.

Is dit een sollicitatie? :D
Je bent aangenomen!
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Een vraagje onderaan de pagina kun je zien dat die pagina voor het laatst is bijgewerkt op 29 oktober 2005. Bijna 4 maanden geleden dus. Nu zijn er van een heleboel extensies inmiddels uipdates verschenen. Daarin worden o.a bugs opgelost en nieuwe zaken toegevoegd. Kunnen jullie dat wel allemaal up to date houden? Dat lijkt me eerlijk gezegd onbegonnen werk. Of zie ik dat verkeerd.

Overigens als tie uptoe date is is het weer een mooie pagina om toe te voegen aan de databaas
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

aasgier schreef:Een vraagje onderaan de pagina kun je zien dat die pagina voor het laatst is bijgewerkt op 29 oktober 2005. Bijna 4 maanden geleden dus. Nu zijn er van een heleboel extensies inmiddels uipdates verschenen. Daarin worden o.a bugs opgelost en nieuwe zaken toegevoegd. Kunnen jullie dat wel allemaal up to date houden? Dat lijkt me eerlijk gezegd onbegonnen werk. Of zie ik dat verkeerd.

Overigens als tie uptoe date is is het weer een mooie pagina om toe te voegen aan de databaas
Bijhouden valt op zich wel mee, da's gewoon de desbtreffende startpagina's een beetje volgen. Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik er de laatste tijd niet meer aan toegekomen ben, maar wel van plan om dat binnenkort weer te gaan doen.
Het meeste werk is de conflicten opsporen, daar ben je soms avonden mee zoet...
Vandaar mijn gejengel om hulp.;)
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

dan moet je zeker ook hier even een kijkje nemen
http://www.extensionsmirror.nl/index.php?showtopic=3038

http://www.extensionsmirror.nl/lofivers ... t3038.html

of gewoon googlen

http://www.google.nl/search?hs=sin&hl=n ... eken&meta=

heb de pagina conflicternde extensies ook toegevoegd aan de database
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

adri schreef:Niet bepaald,

Is dit een sollicitatie? :D
Je bent aangenomen!
:lol: eerst maar eens TMP in het Fries vertalen... dan zien we wel weer verder
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Plaats reactie