Encoding en email

Mozilla Suite is de huidige Mozilla met alles erop en eraan, dus inclusief MailNews, Composer, etc. De ontwikkeling van Mozilla Suite wordt op den duur stopgezet en vandaar dat het project SeaMonkey is gestart. Qua mogelijkheden en functies komt het sterk overeen met Mozilla Suite.
Plaats reactie
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Encoding en email

Bericht door Ria »

Als ik in Mozilla Suite een mail-nieuwsbrief van mijn provider ontvang, dan staan daar verkeerde leestekens in, bijvoorbeeld cd�s en � 2,50.
Als ik op een link klik in de nieuwsbrief kom ik op een website van mijn provider maar daar staat het correct weergegeven namelijk cd’s en € 30,-
Het zal ongetwijfeld met de "encoding" te maken hebben, maar hoe zit dit precies?
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Welke encoding heb jij ingesteld om je mails te ontvangen? (Ik denk UTF-8).
De meeste mails worden nog altijd met ISO-8895-* verzonden.

Je kan Thunderbird wel zo instellen dat hij UTF-8 verzendt, maar dat hij bij inkomende mail eerst controleert welke encoding hij moet gebruiken (als hij geen specifieke encoding vindt, gebruikt hij UTF-8). (<- zo heb ik het ook ingesteld)
Laatst gewijzigd door ByteWarrior op 15 juli 2004, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Als ik hem op Western (ISO-8859-1) zet worden de leestekens weer normaal weergegeven. Het bleek trouwens ook in het menu te staan onder View. Ook trouwens in het Firefoxmenu als ik "View" niet had verstopt in CompactMenu.
De uitgaande post is OK.

Groeten,
Ria
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Ria schreef:Als ik hem op Western (ISO-8859-1) zet worden de leestekens weer normaal weergegeven.
Zet de encoding voor inkomende post op ISO-8859-1 (in de opties vind je dit wel ergens terug).
De uitgaande post is OK.
Voor jou lijkt deze natuurlijk OK (omdat je UTF-8 zowel gebruikt om te bekijken als om te verzenden), maar het kan zijn dat je contacten vreemde tekens krijgen. Controleer dit eens door bijvoorbeeld dit te versturen naar een contact (en vraag dan aan hem/haar wat ze te zien krijgen):

Code: Selecteer alles

ïntérãtíônâlîzátìõn
Ik stel ISO-8859-* in om te ontvangen en UTF-8 om te verzenden. Thunderbird zorgt voor de goede encodering (en de vermelding ervan). De tekst moet dus normaalgezien goed weergegeven worden.
Ria
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 juli 2004, 17:38
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Het schijnt niet van belang te zijn welke encoding je gebruikt, Western (ISO-8859-1) of UTF 8, het komt allebei goed aan.
Maar voor het lezen van berichten kan het mailprogramma het beste op Western (ISO-8859-1) staan.
De mailclient van de Mozilla suite is wat minder handig in te stellen; de encoding staat in twee afzonderlijke vensters: Message display en Composition, terwijl het in Thunderbird in één venster bij elkaar staat onder Tools > Options > Fonts.
Plaats reactie