tutorial voor reguliere expressies in adblock

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
ucchan
    unknown unknown

tutorial voor reguliere expressies in adblock

Bericht door ucchan »

dag mensen,

ik ben nog niet zo goed op de hoogte van wat er allemaal is aan nederlandstalige mozillasites, maar ik ben nog geen tutorial voor reguliere expressies in adblock tegengekomen (in het nederlands ;) ), terwijl deze wel handig zijn en eigenlijk niet zo moeilijk.

daarom heb ik besloten een eigen tutorial te maken, deze staat hier, hopelijk komt dit niet teveel over als random spammen, ik hoop gewoon dat mensen er profijt van hebben :)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: tutorial voor reguliere expressies in adblock

Bericht door nirwana »

ucchan schreef:Daarom heb ik besloten een eigen tutorial te maken, deze staat hier, hopelijk komt dit niet teveel over als random spammen, ik hoop gewoon dat mensen er profijt van hebben :)
Spammen ? Willekeurig ? Niet wat mij betreft.
Dit vind ik prima initiatieven. Ga er maar vanuit dat wanneer je zelf naar iets hebt gezocht en je vindt er onvoldoende info over dat het dan handig is om er zelf iets over te schrijven.

Dit lijkt me zelfs iets om op MozBrowser een nieuwsbericht voor te maken. Misschien is het ook leuk om toe te voegen aan onze Wiki of aan de nieuwe Firefox Help-pagina's: http://help.mozbrowser.nl/firefox
Kortom, even een geschikt plaatsje voor zien te vinden.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
ucchan
    unknown unknown

Bericht door ucchan »

ah, ik zal eens kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn :)

overigens, ik heb er een stukje over lookahead assertions bijgemaakt ;)
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

Het is een mooie tutorial. Goed geschreven en zeer duidelijk. Proficiat!

Wat ik er nog in mis is een geëxporteerde filterlijst. :idea:
Waarom stel je geen lijst op met de meest voorkomende filters? Je kan deze dan exporteren (in Adblock zit die optie) en gebruikers kunnen deze dan importeren. Zo maak je het beginnende gebruikers makkelijker om met AdBlock te werken (want het is een mooie extensie).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Wat ik er nog in mis is een geëxporteerde filterlijst.
Waarom stel je geen lijst op met de meest voorkomende filters? Je kan deze dan exporteren (in Adblock zit die optie) en gebruikers kunnen deze dan importeren. Zo maak je het beginnende gebruikers makkelijker om met AdBlock te werken (want het is een mooie extensie).
En dan kunnen bedrijven ervoor betalen om niet standaard in die lijst opgenomen te worden :P Het geld dat op deze manier binnenkomt kan weer gebruikt worden voor de verdere ontwikkeling van Mozilla of AdBlock.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ucchan schreef:ah, ik zal eens kijken wat de mogelijkheden allemaal zijn :)

overigens, ik heb er een stukje over lookahead assertions bijgemaakt ;)
Ik zou het zo niet direct bedacht hebben:
/startkabel.*.\/images\/(?!(\/)?(boven\.gif|logo\.gif|w\.gif|klok.*\.swf|
.*footer-{1,2}(uit|aan)|startpaginabar\.gif|(home|paginas|forums|ezine)-[ao]\.gif))/
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: tutorial voor reguliere expressies in adblock

Bericht door Gert-Paul »

Ik had hem al eerder gelezen, maar is goed geschreven.
nirwana schreef:Dit lijkt me zelfs iets om op MozBrowser een nieuwsbericht voor te maken. Misschien is het ook leuk om toe te voegen aan onze Wiki of aan de nieuwe Firefox Help-pagina's: http://help.mozbrowser.nl/firefox
Kortom, even een geschikt plaatsje voor zien te vinden.
Ik heb net een pagina gemaakt voor Adblock in de wiki gemaakt en toen gelijk een link toegevoegd naar de tutorial.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

okay, bijgewerkt met onderaan een link naar m'n eigen filters :)

aangezien ik in een van die filters de ^ ook gebruik heb ik dat ook even kort genoemd in het stukje over tekenklassen, kijk zelf maar wat voor voorbeeld ik ervoor gebruikt heb :P

/edit: ik ben zo vrij geweest die wiki-entry wat uit te breiden :) . en er stond een . teveel in m'n startkabel-filter :roll:
Plaats reactie