Plannetje om een extensie te maken... : GnuPG in Firefox

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Plannetje om een extensie te maken... : GnuPG in Firefox

Bericht door Tjaard »

Ik wil dit wel eens proberen, het moet vast te doen zijn. Je hebt namelijk tal van plaatsen online waar je dingen kunt posten (webmail, fora) waar je geen mailclient kunt gebruiken maar waar je op zich best gebruik zou willen kunnen maken van OpenPGP.

Zo zou je bijvoorbeeld de inhoud van een textarea kunnen tekenen/encrypten met het contextmenu alvorens je op submit drukt. Verder zou je op een pagina alle OpenPGP-blokken desgewenst kunnen verwerken en de output tonen.

Problemen die ik voorzie:

- communicatie met GnuPG (javascript die externe applicaties uitvoert lijkt me nogal niet mogelijk mbt veiligheid);
- OpenPGP-blokken detecteren en als een string in de javascript krijgen;
- Tekst vervangen in een document.

Ik snap dat het niet de makkelijkste extensie is om te verzinnen, maar zou dit te doen zijn? Javascript die OpenPGP-blokken extraheert zou ik al erg blij mee zijn. Misschien moet ik ook Enigmail eens ontleden...

Denken jullie dat er behoefte aan iets als dit zou zijn?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
TeRanEX
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 december 2004, 0:32
Locatie: Antwerpen (België)
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Plannetje om een extensie te maken... : GnuPG in Firefox

Bericht door TeRanEX »

Hoewel ik zelf geen ervaring heb met het maken extensies en XUL toch enkele opmerkingen:
ucchan schreef:Ik wil dit wel eens proberen, het moet vast te doen zijn. Je hebt namelijk tal van plaatsen online waar je dingen kunt posten (webmail, fora) waar je geen mailclient kunt gebruiken maar waar je op zich best gebruik zou willen kunnen maken van OpenPGP.

Zo zou je bijvoorbeeld de inhoud van een textarea kunnen tekenen/encrypten met het contextmenu alvorens je op submit drukt. Verder zou je op een pagina alle OpenPGP-blokken desgewenst kunnen verwerken en de output tonen.
Volgens mij lijkt zo'n extensie inderdaad héél handig. Als ik het me goed herinner is dit voor windows-gebruikers al mogelijk met WinPT, maar dit werkt niet meer samen met GnuPG 1.4 en er lijkt geen update meer te komen...)
ucchan schreef:Problemen die ik voorzie:
- communicatie met GnuPG (javascript die externe applicaties uitvoert lijkt me nogal niet mogelijk mbt veiligheid);
Hier zie ik het probleem niet helemaal van in. Hoewel een extensie ook gebruik maakt van javascript draait deze toch niet vanuit een webpagina maar vanuit de browser, wat toch vanop een ander niveau is? (nogmaals ik heb hier zelf geen ervaring mee, ik denk alleen maar even logisch na). Het lijkt mij ongeveer hetzelfde als wat de Launchy- en MozEx-extensies doen.
ucchan schreef:- OpenPGP-blokken detecteren en als een string in de javascript krijgen;
Lijkt me niet zo moeilijk vermits die blokken AFAIK altijd duidelijk te ondersheiden zijn adhv de gekende --------BEGIN PGP SIGNED MESSAGE------
ucchan schreef:Tekst vervangen in een document
Voor het signeren van een tekst die je hebt ingetypt in een textarea kan de code van MozEx gekopiëerd worden denk ik. Hiermee kan je immers de tekst van een textvak in een externe editor bewerken, en mozex zet de tekst nadien netjes in het tekstvak.
Voor het weergeven van gevonden PGP-blokken zou ik precies een icoontje in de status balk laten zien ala MozCC
<TeRanEX/>
--- blog: http://budts.be/weblog/ - cv: http://budts.be/jeroen/
--- jid: teranex@jabber.org - pgp: 0x8B7B774A
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Plannetje om een extensie te maken... : GnuPG in Firefox

Bericht door ByteWarrior »

ucchan schreef:Ik wil dit wel eens proberen, het moet vast te doen zijn. Je hebt namelijk tal van plaatsen online waar je dingen kunt posten (webmail, fora) waar je geen mailclient kunt gebruiken maar waar je op zich best gebruik zou willen kunnen maken van OpenPGP.
Dit is al zeer veel gevraagd geweest op de Enigmail mailinglist. De conclusie was elke keer dat het doenbaar is om zoiets te implementeren (op dezelfde manier als Enigmail dat doet).

Toch is het makkelijker om met iets zoals WinPT of GPGShell (dat wel 1.4 ondersteund) de berichten te ondertekenen en te controleren. Je moet niet vergeten dat ook de keyring gecontroleerd moet worden iedere keer, je moet de mogelijkheid bieden om sleutels af te halen van een keyserver, etc.

Tevens is het vrij ongebruikelijk om berichten op fora te ondertekenen, omdat deze nadien nog aangepast worden (en omdat het forum dan onoverzichtelijk wordt). Denk bijvoorbeeld aan BBCode die de layout van de tekst aanpast. Zelfs een kleine aanpassing (zoals vette tekst of een quote) zou de ondertekening dus nutteloos maken...
Denken jullie dat er behoefte aan iets als dit zou zijn?
Zoals gezegd, wordt dit wel eens gevraagd op de mailinglist van Enigmail. Er is dus wel vraag naar. Als je die mensen dan echter verteld dat er dingen zijn als WinPT en GPGShell, zijn ze al tevreden. Of er dus echt behoefte aan is, betwijfel ik...
TeRanEX
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 december 2004, 0:32
Locatie: Antwerpen (België)
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Plannetje om een extensie te maken... : GnuPG in Firefox

Bericht door TeRanEX »

ByteWarrior schreef:Tevens is het vrij ongebruikelijk om berichten op fora te ondertekenen, omdat deze nadien nog aangepast worden (en omdat het forum dan onoverzichtelijk wordt). Denk bijvoorbeeld aan BBCode die de layout van de tekst aanpast. Zelfs een kleine aanpassing (zoals vette tekst of een quote) zou de ondertekening dus nutteloos maken...
Dat is inderdaad een probleem, dat echter door sommige CMS'en wel opgelost wordt. Zo is er bijvoorbeeld voor Movable Type een plugin die PGP-blokken detecteerd en bij het tonen van die commentaar de stukken verwijderd (zodat de pagina er mooi blijt uitzien, de meeste mensen vinden een signature nu eenmaal niet zo mooi ;)). Daarbij toont de plugin een melding dat de commentaar is ondertekent met daarbij een link naar de platte, niet bewerkte tekst zodat die kan gebruikt worden voor verificatie. Lijkt me een elegante oplossing!
<TeRanEX/>
--- blog: http://budts.be/weblog/ - cv: http://budts.be/jeroen/
--- jid: teranex@jabber.org - pgp: 0x8B7B774A
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Plannetje om een extensie te maken... : GnuPG in Firefox

Bericht door ByteWarrior »

TeRanEX schreef:Zo is er bijvoorbeeld voor Movable Type een plugin die PGP-blokken detecteerd en bij het tonen van die commentaar de stukken verwijderd (zodat de pagina er mooi blijt uitzien, de meeste mensen vinden een signature nu eenmaal niet zo mooi ;)). Daarbij toont de plugin een melding dat de commentaar is ondertekent met daarbij een link naar de platte, niet bewerkte tekst zodat die kan gebruikt worden voor verificatie. Lijkt me een elegante oplossing!
Dezelfde plugin bestaat ook voor Wordpress, maar ik heb nog niet werkend gekregen op mijn weblog. Ik zal deze namiddag verder experimenteren...
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Daar was eigenlijk al wel een beetje bang voor, dat keyringbeheer eigenlijk dan ook min of meer erbij zou moeten :( .

Naja, ik zie nog wel, misschien verzin ik nog iets anders nuttigs ;) .
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ucchan schreef:Daar was eigenlijk al wel een beetje bang voor, dat keyringbeheer eigenlijk dan ook min of meer erbij zou moeten :( .

Naja, ik zie nog wel, misschien verzin ik nog iets anders nuttigs ;) .
Om extensies maken te leren, zou ik zeggen: begin met iets eenvoudigs (hallo wereld in meerdere talen ofzo) dat iets nuttigs voor je doet in Mozilla. Van daaruit kom je vast steeds meer mogelijkheden tegen. En als dat ene dan mogelijk is, dan moet dat andere ook mogelijk zijn. Ik denk dat je zo steeds beter wordt in het bedenken en maken van extensies.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door ByteWarrior »

:idea: :idea:
Maak een extensie die een backup maakt van het huidige profiel. Zorg voor een keuzeoptie tar.gz of zip en voeg automatisch een datummarkering aan de bestandsnaam toe.

In een verder stadium kan je dan bijvoorbeeld automatische backup laten nemen, ...

Het zou natuurlijk handig zijn als deze backup extensie zowel op FFx als op TB werkt.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

ByteWarrior schreef::idea: :idea:
Maak een extensie die een backup maakt van het huidige profiel. Zorg voor een keuzeoptie tar.gz of zip en voeg automatisch een datummarkering aan de bestandsnaam toe.

In een verder stadium kan je dan bijvoorbeeld automatische backup laten nemen, ...

Het zou natuurlijk handig zijn als deze backup extensie zowel op FFx als op TB werkt.
Da's wel een goeie, ja :) .

Alleen wel bout dat je in windows niet direct vanaf de shell een zip-programma hebt :( ...

Iets anders: heeft iemand een idee waarmee ik in linux jar/xpi-files kan inpakken? Als ik het met zip vanaf de command line doe gaan ze raar doen :?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

ucchan schreef:Alleen wel bout dat je in windows niet direct vanaf de shell een zip-programma hebt :( ...

Iets anders: heeft iemand een idee waarmee ik in linux jar/xpi-files kan inpakken? Als ik het met zip vanaf de command line doe gaan ze raar doen
Kijk eens hoe MAF het doet.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Is een idee...
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Plaats reactie