Vertaalautomaat

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
Sandra
    unknown unknown

Vertaalautomaat

Bericht door Sandra »

Hier staat een automaat waarmee je een bookmarklet kan maken om je huidige pagina te laten vertalen in het Nederlands:

http://www.faganfinder.com/translate/bookmarklet.php

De vertaling is soms redelijk, soms wat mallig, maar vaak bruikbaar als je veel Engelse woorden niet kent.

Bij Step 1 kies je "English", Step 2 "Dutch", 3 en 4 laat je zo staan, en bij 5 kan je kiezen of je de vertaling in een nieuw venster wilt.
Je klikt op "Make bookmarklet", klikt in het volgende venster rechts op "Translate" en kiest "Bookmark this link". Daarna sla je de bookmark op in Bookmarks Toolbar Folder of ergens anders.

Om de huidige pagina te vertalen klik je op de bookmark.

Sorry voor de uitleg voor degenen die dit allanggggg wisten.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sandra,

Dit is interessante info. In de MozillaLinks-nieuwsbrief vermelden we onlangs dat Mozilla daarvoor de diensten van Google gebruikt en dat die (nog) geen Nederlands ondersteunen.
Misschien kan Mozilla zo ook wel de diensten van Lingo24 ondersteunen. Of Mozilla is al zodanig aan te passen dat dat mogelijk is, of met een extra extensie moet het zeker mogelijk zijn te maken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Aan de vertaling kan inderdaad nog wel wat gesleuteld worden, maar ik denk dat dat voor al dat soort diensten geldt. Dit maakt de bookmarklet bijvoorbeeld van de uitleg-pagina over hoe de bookmarklet te installeren:
Hoe te om Bookmarklet toe te voegen

Als u gebruikt De Ontdekkingsreiziger van Internet, klik dan op bookmarklet en sleep het ergens op uw verbindingentoolbar. Dit zal ergens bij de bovenkant van uw browser zijn. Om uw verbindingen ervoor te zorgen is de toolbar visisble, klikt Mening bij de uitgezochte bovenkant van uw browser, toen Toolbars, en toen uitgezocht Verbindingen. Wanneer de verbindingentoolbar wordt getoond, het woord Verbindingen zoals enkel vermeld, een controleteken naast het zal hebben.
Wanneer u bookmarklet aan uw verbindingentoolbar hebt gesleept, zal een alarm u dat vertellen U voegt een verbinding toe die niet kan veilig zijn. Klik Ja; de verbinding is veilig.

Als u op gecko-Gebaseerde browser gebruikt, zoals Mozilla, klik dan op bookmarklet en sleep het ergens op uw persoonlijke toolbar. Dit zal ergens bij de bovenkant van uw browser zijn. Om ervoor te zorgen dat uw persoonlijke toolbar zichtbaar is, klik Mening bij de uitgezochte bovenkant van uw browser, toen Show/ Huid, en toen uitgezocht Persoonlijke Toolbar. Wanneer de persoonlijke toolbar wordt getoond, de woorden Persoonlijke Toolbar zoals enkel vermeld, een controleteken naast hen zal hebben.
Hoe te om Bookmarklet te gebruiken
Goed, hangt dit deel van welke opties af u hebt gekozen. Klik op uw referentie wanneer u op een website bent u wenst te vertalen; dit is op alle opties van toepassing. Ook, wanneer u ertoe aan wordt gezet om iets te typen binnen, is het altijd o.k. als u niets typt. De vertaler zal wat om weten te doen!
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik vind het wel een boeiende vertaling van IE:
"De Ontdekkingsreiziger van Internet"

Misschien kan men er in de volgende versie een duidelijker omschrijving aan meegeven: "de gatenkaas die standaard onder Windows wordt geinstalleerd en waar je met moeite weer vanaf komt". Al geef ik toe dat die omschrijving wat aan de lange kant is... :o
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Tja 't is niet perfect, maar een gegeven paard... enz. :)
Ik prefereer mijn eigen Van Dale op CD-rom.
Deze vertaalt Engelse woorden naar het Duits, en heel goed, voor als je Duits beter is dan je Engels (ben het adres kwijt):

Code: Selecteer alles

 javascript:s=document.getSelection();for(i=0;i<frames.length;i++){s=frames[i].document.getSelection();if(s)break;}if(!s)void(s=prompt('Enter word(s) or highlight a word on a web page before clicking LeoDict.',''));if(s){leow=open('http://dict.leo.org/?client=bookmarklet&search='+escape(s),'LEODict','width=750,height=640,scrollbars=yes,resizable=yes');leow.focus();}
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

en waar je met moeite weer vanaf komt".
Tja, ik denk dat dat toch iets met psychologie van de gebruiker te maken heeft. Internet Explorer is de "officiële" browser en ingebouwd, de eerste browser die de meeste nieuwe internetters voor het eerst gezien hebben. Ze hebben er veel moeite voor gedaan om er hun weg op te vinden, dus dan "verhuis" je niet zomaar.
Een nieuwe browser ziet er heel eng en kaal uit als je hem pas hebt geïnstalleerd; je moet hem zelf inrichten, en ik denk dat men het al gauw opgeeft als men de juiste instellingen niet kan vinden.
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Hoe komt het dat-ie zo breed wordt als er een code wordt ingevoegd?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sandra schreef:Hoe komt het dat-ie zo breed wordt als er een code wordt ingevoegd?
Mogelijk helpt het al als je enkele spaties invoegt in de code. Natuurlijk wel op plaatsen waar dat kan, want anders wordt de code onbruikbaar. Maar volgens mij kun je na de { bijvoorbeeld rustig een spatie invoegen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Guido
    unknown unknown

Werkt dit met firefox 0.9.2

Bericht door Guido »

Ik heb de vertaallink geprobeerd maar dit lukt niet.
Kan dit te maken hebben met 0.9.2 ?
Heeft er hier iemand ervaring mee
Alvast bedankt
:wink:
Ria
    unknown unknown

Bericht door Ria »

Bij mij werkt hij prima hoor.
Maar inmiddels vind ik deze bookmarklet beter (betere vertaling):

Code: Selecteer alles

javascript:void(location.href='http://www.freetranslation.com/web.asp?sequence=core&language=English%2FDutch&url='+location.href);
Plaats reactie