ScrapBook Extensie Vertaling

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
MichaëlVD
Berichten: 4
Lid geworden op: 7 februari 2005, 0:15
    unknown unknown

ScrapBook Extensie Vertaling

Bericht door MichaëlVD »

Gisteren heb ik een Nederlandse vertaling gemaakt van de ScrapBook extensie (de vertaling van de homepage van deze extensie heb ik lang geleden eens gedaan, daar zal ik binnenkort nog wel aandacht aan besteden).

ScrapBook is een van mijn favorieten onder de Firefox extensies. Je kan er stukjes van websites mee opslaan om ze later gemakkelijk terug te vinden of te doorzoeken (en nog veel meer). Ik ben blijkbaar niet de enige die het werk van Gomita zo goed vindt, deze week kreeg ScrapBook een vermelding in PC Magazine als 1 van de 15 beste Firefox extensies. Hun conclusie: "An indispensable tool for conducting research using Firefox."

Ik wil nog eens herhalen dat dat allemaal te danken is aan de maker ervan, Gomita, die heel snel opmerkingen en tips over zijn extensie verwerkt en constant nieuwe functies toevoegt.

To the point nu... De vertaling kan je testen door hier te klikken en de extensie te installeren.

Ik weet dat er nog enkele woorden niet vertaald zijn, daarvoor moet ik Gomita nog contacteren, want zijn extensie is nog (net) niet 100% vertaalbaar. Als jullie je opmerkingen over de vertaling hieronder zetten, dan verzamel ik die allemaal zodat het de volgende keer nog wat beter is. (Oh, en als je iets niet goed vindt, geef dan meteen ook een beter alternatief :))

Michaël Van Dorpe
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Je moet iig niet te veel hoofdletters gebruiken zoals in het Engels vaak gedaan wordt.

Verder:
Meten > Berekenen (is denk ik betere vertaling van Calculate)
Import/Export -> Importeren/Exporteren
Backup with compression > Met compressie backuppen
Icoon > Pictogram
Inline commentaar > Intern commentaar
Uitvouwen/Toeklappen > Uitklappen/Inklappen

Verder wordt vaak het hele werkwoord gebruikt als het gaat om een actie die de computer moet uitvoeren:
bv Wis Zoekgeschiedenis > Zoekgeschiedenis wissen.
Dit komt een aantal keer voor.

Ik heb trouwens zelfs in de extensie wat dingen veranderd tijdens het controleren dus als je dat wilt hebben dan moet je het maar zeggen.

Ik weet niet of je dat al aan de maker gedaan hebt, maar deze moet er voor zorgen dat ook de acceskeys te vertalen zijn. Dat voorkomt dat er (letter) achter sommige vertaalde teksten komt te staan.
Gebruikersavatar
magicmans
Berichten: 241
Lid geworden op: 8 januari 2005, 17:45
    unknown unknown

Bericht door magicmans »

scrapbook is een heel goede extensie 8)
maar alles valt of staat natuurlijk met de versie, als de nieuwste versie vertaald is zullen mensen die gebruiken anders zullen zij gewoon de engelstalige versie gebruiken.

verder ben ik het indeed eens met wat gert-Paul schrijft:

Icoon > Pictogram

en: Wis Zoekgeschiedenis > Zoekgeschiedenis wissen
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Ik zit weer even te dromen. Weet je wat mooi zou zijn. Een combinatie van Scrapbook en Sage en QuickNote. Dat zou de perfecte extensie zijn. Het is mogelijk want die extensie bestaat al hij heet Onfolio. Alleen is die niet gratis.

screenshot http://www.onfolio.com/beta/screenShotP ... m?screen=2

Beta download 30 dagen te genieten http://beta.onfolio.com/

wie gaat er een combinatie van deze 3 extensies maken?
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
magicmans
Berichten: 241
Lid geworden op: 8 januari 2005, 17:45
    unknown unknown

Bericht door magicmans »

Een combinatie van scrapbook en Quicknote kan ik me nog wat bij voorstellen, maar sage erbij (zou mooi zijn) maar is toch iets heel anders?

Maar wil niet zeggen dat ik het niet zou gaan gebruiken, ik heb ook sage op mijn firefox, maar gebruik het zelden, vaak is surfen naar de site nog handiger dan telkens sage te openen en anders wordt een groot deel van mijn scherm gebruikt door sage.
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

Ik gebruik nu sinds een paar dagen Scrapbook en ik kan al absoluut niet meer zonder! :D
Het is een perfecte vervanging voor de favorieten (bookmarks) voor mij.

Een samenvoeging met andere extensies lijkt me inderdaad ook wel wat, alleen zie ik ook niet in wat Sage er mee te maken heeft... Alleen je zou wel de bookmarks er meer bij kunnen betrekken..

Ja, het is echt gewoon een fantastische extensie vind ik!! Ga zo door met vertalen! :)
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

alleen zie ik ook niet in wat Sage er mee te maken heeft.
Zoals je in het screenshot kunt van onfolio zit er in deze extensie een tabblad met feeds. Je kunt dus heel snel overschakelen van bookmarks naar feeds. Met 1 druk op de knop. Ik werk veel met bookmarks, feeds en notities. Ik hoef dan niet steeds een andere sidebar te installeren. Wat in onfolio ook erg handig is dat je je boekmarks een gekleurd vlaggetje kan meegeven zo kun je ze makkelijk ordenen.
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Lode
Berichten: 151
Lid geworden op: 17 juli 2004, 2:24
Locatie: Alkmaar
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Lode »

aasgier schreef:Zoals je in het screenshot kunt van onfolio zit er in deze extensie een tabblad met feeds. Je kunt dus heel snel overschakelen van bookmarks naar feeds. Met 1 druk op de knop. Ik werk veel met bookmarks, feeds en notities. Ik hoef dan niet steeds een andere sidebar te installeren.
ja, alleen dan kan ik ook wel alle extensies die een sidebar gebruiken in één willen maken, dat wordt een beetje onhandelbaar. sage heeft er qua soort extensie gewoon niet zo veel mee te maken..
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Wordt de NL vertaling van scrapbook nog aan de nederlandstalige extensie pagina toegevoegd?

http://www.mozilla-nl.org/projecten/extensies/firefox/
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

aasgier schreef:Wordt de NL vertaling van scrapbook nog aan de nederlandstalige extensie pagina toegevoegd?

http://www.mozilla-nl.org/projecten/extensies/firefox/
Sorry, was me een beetje ontschoten. Nu is het weer goed :)

Trouwens ook ff een herrinnering sc00zy voor jou.. ;)
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Sorry, was me een beetje ontschoten. Nu is het weer goed Smile
Nou nog niet helemaal het zijn nu 35 extensies en geen 34. :wink:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

aasgier schreef:
Sorry, was me een beetje ontschoten. Nu is het weer goed Smile
Nou nog niet helemaal het zijn nu 35 extensies en geen 34. :wink:
Je let wel op alles ;)

Ook dat is nu verbeterd! Bedankt!
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Gert-Paul schreef:Trouwens ook ff een herrinnering sc00zy voor jou.. ;)
Done!
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

Gert-Paul schreef:
aasgier schreef:
Sorry, was me een beetje ontschoten. Nu is het weer goed Smile
Nou nog niet helemaal het zijn nu 35 extensies en geen 34. :wink:
Je let wel op alles ;)
Ook dat is nu verbeterd! Bedankt!
Das toeval ik zocht op de NL website ernaar maar hij stond er niet en toen stond de teller op 34 even later had jij hem er neer gezet en toen stond er nog steeds 34. Dus ik hou echt niet alles in de gaten hoor. :wink:
MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
MichaëlVD
Berichten: 4
Lid geworden op: 7 februari 2005, 0:15
    unknown unknown

Bericht door MichaëlVD »

Liever nu iemand ontgoochelen dan iemand te laten wachten: ik heb zeker in de komende maand te veel werk om hier nog iets aan te doen.

Ik besef ondertussen ook dat mijn vertaling niet volledig is, waarschijnlijk omdat ik mij gebaseerd heb op de 13.7 versie en niet op de laatste tussen-release.

Wie zich geroepen voelt... neem dit gerust van mij over. Anderzijds zal ik eens ik wat meer tijd heb zeker terug naar dit forum komen om te zien of ik iets kan doen.
Plaats reactie