Geen Flash, Geen Java plz, thx!

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
TeRanEX
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 december 2004, 0:32
Locatie: Antwerpen (België)
    unknown unknown
Contacteer:

Geen Flash, Geen Java plz, thx!

Bericht door TeRanEX »

Ik begin al die sites met Flash-rommel en Java applets grondig beu te worden. Daarom ben ik op zoek naar een goede manier om Flash en Java standaard uit te schakelen, maar sommige sites wel toestemming te geven om ze te gebruiken.

Ik heb al Flashblock geprobeerd, maar spijtig genoeg werkt dat (momenteel?) enkel voor Flash.

Verder heb ik ook de NoScriptextensie geprobeerd. Deze sprak mij beter aan dan flashblock, omdat ze zowel flash als java kan blokkeren maar, het blokkeren van flash/java lijkt niet te werken als je op alle websites javascript toelaat (en dat is wel mijn bedoeling).

Ik heb ook een scriptje gevonden om Flash te blokkeren via Greasemonkey, maar echt handig werkt dat ook niet. (je kan bijvoorbeeld een bepaalde site niet tijdelijk (eenmalig) toestemming geven om de flash/java te laten zien)

Kent er per toeval iemand nog andere extensies of scripts voor Greasemonkey die al die rommel kunnen verwijderen?
<TeRanEX/>
--- blog: http://budts.be/weblog/ - cv: http://budts.be/jeroen/
--- jid: teranex@jabber.org - pgp: 0x8B7B774A
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Een extensie zoals jij die vraagt ken ik niet. Ik zat ook aan NoScript te denken. Ik wist niet dat die ook per site Flash en Java kon blokkeren. Dat is natuurlijk wel handig. Ik denk dat de snelste methode om tot de door jou gewenste extensie te komen is om aan de maker van NoScript voor te stellen om onafhankelijk van elkaar in te kunnen stellen of op de betreffende site Javascript, Flash of Java toegestaan wordt. Zo kun je een soort matrix opstellen waarin je kunt aangeven wat er per site toegestaan wordt (of juist verboden is).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

TeRanEX schreef:
Verder heb ik ook de NoScriptextensie geprobeerd. Deze sprak mij beter aan dan flashblock, omdat ze zowel flash als java kan blokkeren maar, het blokkeren van flash/java lijkt niet te werken als je op alle websites javascript toelaat (en dat is wel mijn bedoeling).
?
OP hoeveel sites heb je nu werkelijk JavaScript nodig? Mij bevalt NoScript uitstekend hoewel ik er zelden tot nooit Flash mee blokkeer (dat gaat net zo handig met AdBlock -ctrl+shift+f) maar inderdaad, dan blokkeer je ook JavaScript en JAVA.
Misschien dat je wat aan Pref Buttons hebt, dan kun je knoppen aan je werkbalk toevoegen, waar je Flash, JAVA en JavaScript mee kunt bedienen. Moet eerlijk bekennen dat ik de extensie zojuist pas geïnstalleerd heb en zodoende nog niet alle ins en outs ervan ken.
Maar misschien heb je er wat aan.

Update:
Net even wat aan het knutselen geweest, je kunt per tab aangeven of je o.a. JAVA, JavaScript en Flash wilt blokkeren, maar maakt geen gebruik van een black- of whitelist...
Het is dus eenmalig.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:OP hoeveel sites heb je nu werkelijk JavaScript nodig?
Adri, wat heet 'nodig'? Maar er is wel degelijk een hoop nuttige functionaliteit war javascript betreft.

NoScript extensie lijkt mij dus niks, omdat het van een whitelist gebruik maakt, maar ja, een blacklist dekt ook nooit alles...

Waar ik wel wat in zie is een extensie die de hele meuk blokkeert, met een knop erbij om dat te doen, knop met pijltje ernaast (zoals bij knoppen voor vorige en volgende pagina) om ook selectief java, javascript, plugins, etc. aan of af te vinken (de extensie moet de gezette vinkjes onthouden, maar ook een optie hebben om na herstart alles weer op standaard te zetten). Eventueel dan wel met een white- en/of blacklist erbij, en natuurlijk relevante opties in het menu van de extensie zelf.

Ik ken wel iemand die dat zou kunnen schrijven, ik ga dat vragen, we zullen zien = :-)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef:
adri schreef:OP hoeveel sites heb je nu werkelijk JavaScript nodig?
Adri, wat heet 'nodig'? Maar er is wel degelijk een hoop nuttige functionaliteit war javascript betreft.
In het algemeen valt dat wel mee en bovendien, na een week of twee is je whitelist al dusdanig dat je er haast geen omkijken meer naar hebt (is mijn ervaring).
Manuel schreef: NoScript extensie lijkt mij dus niks, omdat het van een whitelist gebruik maakt, maar ja, een blacklist dekt ook nooit alles...
NoScript dat van een blacklist gebruik zou maken is in mijn ogen een weinig toevoegende extensie...:wink:
Manuel schreef: Waar ik wel wat in zie is een extensie die de hele meuk blokkeert, met een knop erbij om dat te doen, knop met pijltje ernaast (zoals bij knoppen voor vorige en volgende pagina) om ook selectief java, javascript, plugins, etc. aan of af te vinken (de extensie moet de gezette vinkjes onthouden, maar ook een optie hebben om na herstart alles weer op standaard te zetten). Eventueel dan wel met een white- en/of blacklist erbij, en natuurlijk relevante opties in het menu van de extensie zelf.

Ik ken wel iemand die dat zou kunnen schrijven, ik ga dat vragen, we zullen zien = :-)

Het al eerder aangehaalde Pref Buttons kan dat dus (voor een deel). :)
Is geschreven door Samir Boulema, dus je zou het hem ook kunnen vragen.
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Adblock met erin:

Code: Selecteer alles

/\.swf/
/\.jar/
Ik heb iig iets dergelijks voor flash (andere computer dan deze), en dat werkt... adblock werkt bij mijn weten op alle objecten, dan zouden java applets ook moeten kunnen. Sites die wel mogen zet je in de whitelist, hoe dat precies moet staat wel op m'n Afbeelding ;)
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:In het algemeen valt dat wel mee en bovendien, na een week of twee is je whitelist al dusdanig dat je er haast geen omkijken meer naar hebt (is mijn ervaring).
Adri, als jij zegt dat het in de praktijk wel meevalt, dan neem ik dat van je aan.
adri schreef:NoScript dat van een blacklist gebruik zou maken is in mijn ogen een weinig toevoegende extensie...:wink:
Als ik er over nadenk, inderdaad...
adri schreef:Het al eerder aangehaalde Pref Buttons kan dat dus (voor een deel). :)
Is geschreven door Samir Boulema, dus je zou het hem ook kunnen vragen.
Ik heb Pref Buttons wel eens geprobeerd, maar dat had het toch weer niet helemaal. Ik vraag mijn zoon om zoiets te schrijven, vind het wel leuk om te zien wat hij daar van gaat bakken :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Manuel schreef: Ik heb Pref Buttons wel eens geprobeerd, maar dat had het toch weer niet helemaal. Ik vraag mijn zoon om zoiets te schrijven, vind het wel leuk om te zien wat hij daar van gaat bakken :)
Ja, zet hem aan het werk! :wink:
Gebruikersavatar
SpeedyB
Moderator
Berichten: 141
Lid geworden op: 4 november 2003, 9:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door SpeedyB »

Als je standaard Java, Flash etc uit wil zetten kun je eens kijken naar de WebDeveloper Toolbar. Die heeft een optie disable, waar in ieder geval java en javascript eenvoudig uit kunt zetten en weer aan kunt zetten.

Flashblock voor flash.

Ben je eigenlijk klaar toch??

Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Grtz

Bas Steelooper
Steelooper Consulting (www.steelooper.net)
XOBIT IT Services (www.xobit.nl)
____________________________________________________________________
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand Iedereen denkt er genoeg van te hebben
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

adri schreef:
Manuel schreef: Ik heb Pref Buttons wel eens geprobeerd, maar dat had het toch weer niet helemaal. Ik vraag mijn zoon om zoiets te schrijven, vind het wel leuk om te zien wat hij daar van gaat bakken :)
Ja, zet hem aan het werk! :wink:
Ik zal het doen! :wink:
Bas schreef:Als je standaard Java, Flash etc uit wil zetten kun je eens kijken naar de WebDeveloper Toolbar. Die heeft een optie disable, waar in ieder geval java en javascript eenvoudig uit kunt zetten en weer aan kunt zetten.

Flashblock voor flash.

Ben je eigenlijk klaar toch??

Of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?
Ik zoek dus meer 1 extensie die alles met één druk op de knop kan blokkeren, maar ook met optie om selectief onderdelen aan- of uit te schakelen.
Plaats reactie