Tip voor extensies met Firefox 1.5 beta

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Tip voor extensies met Firefox 1.5 beta

Bericht door nirwana »

Voor wie Firefox 1.5 beta 1 heeft geinstalleerd en erachter komt dat veel extensies in zijn/haar profiel niet meer compatibel zouden zijn zal ik even de volgende tip geven. Je kunt hier namelijk zelf iets aan doen.

Achtergrond-info: iedere extensie vertelt aan Firefox voor welke Mozilla-sofware het geschreven is. Dit gebeurt inclusief de minimale versie waarin het werkt en tot en met het maximale versienummer waar het mee samen werkt. Maar je kunt je voorstellen dat een extensie wel blijft werken, maar niet voortdurend door de auteur wordt bijgewerkt naar een hogere versie.

Firefox 1.5 beta heeft een maxVersion van 1.5 nodig in het install.rdf-bestand van de extensie. Een extensie is een zip-bestand die je prima kunt openen met een programma als 7-zip ( www.7zip.org ).

Vervolgens pak je daaruit het bestand install.rdf en ga je op zoek naar iets wat hierop lijkt:

Code: Selecteer alles

<em:id>{ec8030f7-c20a-464f-9b0e-13a3a9e97384}</em:id>
(...)
	<em:maxVersion>1.5</em:maxVersion>
De ID is de interne identificatie van Mozilla Firefox. Die wordt niet gewijzigd. De maxVersion is voor ons van belang. Daar zal veelal iets staan van 1.0 of 1.0+. Als we dat nu wijzigen in 1.5 en dan het RDF-bestand opslaan en weer naar het 7zip-venster slepen dan vraagt 7zip of je het bestand in de extensie bij wilt werken. Vervolgens kun je 7-zip sluiten en het gewijzigde extensiebestand in Firefox openen (gewoon via Bestand > Openen of door de extensie naar het extensie-venster te slepen).

Je zult zien dat veel extensie nog gewoon werken. Vooral bij degenen die al een maxVersion van 1.0+ hebben zal dat het geval zijn. Die werkten al met de DeerPark-alphaversies, dus grote kans dat die nu ook met Firefox 1.5 beta werken. Maar eens moet Mozilla intern over naar een nieuw versienummer, dus dit was het punt. Binnenkort zullen veel extensies naar 1.5 worden bijgewerkt, maar voor Sage en Local Install was dit nog niet het geval dus heb ik dat zelf maar eens uitgeprobeerd... Sage werkt nu weer naar behoren...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gunnie
Berichten: 119
Lid geworden op: 4 augustus 2004, 23:28
Locatie: Heverlee (Belgie)
    unknown unknown

Bericht door Gunnie »

oeps,
dat lijkt nogal vrij ingewikkeld voor een computer leek zoals ik,ik denk dat het beste is gewoon even wachten tot de extensies compatibel worden gemaakt met de 1.5 firefox beta versie. :?
Gebruikersavatar
Gunnie
Berichten: 119
Lid geworden op: 4 augustus 2004, 23:28
Locatie: Heverlee (Belgie)
    unknown unknown

Bericht door Gunnie »

Gunnie schreef:oeps,
dat lijkt nogal vrij ingewikkeld voor een computer leek zoals ik,ik denk dat het beste is gewoon even wachten tot de extensies compatibel worden gemaakt met de 1.5 firefox beta versie. :?
Misschien ga ik het toch even proberen,
kan iemand mij soms snel vertellen waar ik die map met extensions kan vinden ,is het misschien een verborgen map?
Moet ik daarna die map openen met het programma 7-zip-file manager?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Nirwana heeft het over de extensiebestanden zelf die je gewoon van internet kunt downloaden. Ga bijvoorbeeld naar http://addons.mozilla.org en kies met de rechtermuisknop voor 'Koppeling opslaan als'. Dat bestand kun je dan met 7-zip openen, de benodigde dingen wijzigen en dan in Firefox installeren.
Gebruikersavatar
Gunnie
Berichten: 119
Lid geworden op: 4 augustus 2004, 23:28
Locatie: Heverlee (Belgie)
    unknown unknown

Bericht door Gunnie »

kan je deze extensies ook openen met 'kladblok'bijvoorbeeld en dan de wijzigingen doen en dan opslaan?
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

Ik denk dat dit iets is dat je wilt scripten. Uitpakken, regeltje veranderen met de max version erin en weer inpakken is vrij recht-toe-recht-aan :) . Alleen is scripten in windows wat lastiger omdat je niet standaard vanaf de command line een zip-ding hebt.. :(
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Tjaard schreef:Alleen is scripten in windows wat lastiger omdat je niet standaard vanaf de command line een zip-ding hebt.. :(
Nog nooit van InfoZip gehoord ? Ik heb vandaag een script gebruikte dat via de commandline FTPde (ftp), bestanden van internet haalde (wget) en uitpakte (unzip). En dat alles onder Windows.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Gunnie schreef:kan je deze extensies ook openen met 'kladblok'bijvoorbeeld en dan de wijzigingen doen en dan opslaan?
Zo'n extensie is een zip-bestand. Daarom kun je die openen met een programma als 7-zip, daarmee het install.rdf-bestand eruit pakken en dat vervolgens opslaan en terugplaatsen in het xpi-bestand.

Voor wat jij waarschijnlijk wilt heb je volgens mij een iets intelligenter zip-programma nodig. Die moet dan detecteren dat je een bestand dat je vanuit het programma hebt geopend vervolgens hebt aangepast en jou vragen of je het gewijzigde bestand in het zip-bestand wilt bijwerken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Gunnie
Berichten: 119
Lid geworden op: 4 augustus 2004, 23:28
Locatie: Heverlee (Belgie)
    unknown unknown

Bericht door Gunnie »

probleem is als ik met 7-zip het install.rdf bestand wil openen ik een foutmelding krijg:INCORRECT COMMAND LINE.dus ik kan het dan niet aanpassen en terugplaatsen. :roll:
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

nirwana schreef:
Tjaard schreef:Alleen is scripten in windows wat lastiger omdat je niet standaard vanaf de command line een zip-ding hebt.. :(
Nog nooit van InfoZip gehoord ? Ik heb vandaag een script gebruikte dat via de commandline FTPde (ftp), bestanden van internet haalde (wget) en uitpakte (unzip). En dat alles onder Windows.
Het zal allicht wel kunnen, maar het is itt op linux/unix niet vanzelfsprekend dat zoiets op windows aanwezig is. Als ik een linuxgebruiker een lapje perl geef die zip en unzip gebruikt voor het klusje, dan werkt het hoogstwaarschijnlijk gewoon omdat die commando's op elk systeem wel aanwezig zijn. Als ik een windowsgebruiker een script geef en 'm daarbij moet vertellen dat-ie programma zus en zo nog moet installeren en dat-ie z'n path moet aanpassen is die drempel hoger :) .

Edoch, met het idee zou je ook een online bump service kunnen maken, alleen heb je dan wel het probleem dat dataverkeer niet gratis is ;) .

@bovenbuurman: platte tekst proberen te openen met een zipprogramma :? ?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Ik heb vandaag getest welke van m'n extensies al zonder enig mankement in FF 1.5RC3 werken, die niet zouden gaan werken vanwege te laag maxversion nummer heb ik geprobeerd te bumpen.

Ik heb daarbij niet gebruik gemaakt van Nightly Tester Tools, omdat ik de extensie altijd grrag als xpi betand op wil slaan.

Hier is m'n lijstje voor wie er wat aan heeft:

Werkten gelijk, zonder aanpassingen:
Adblock 0.5.2.054
EZNav 1.0.2 1.0.3
Gmail Notifier 0.5.3
Hide Searchbar 0.2
Image Zoom 0.2.1
Slashy 1.6.2
Translate 0.6.0.8
VieSourceWith 0.0.7.7


Moest ik 'bumpen':
AniDiable 1.0
User Agent Switcher 0.6.7


Installeerde wel na bumpen, maar werkte niet:
CookieCuller 1.2.0 (29-11-2005: update (1.3.0) beschikbaar voor FF 1.5)

Gaf na bumpen melding 'invalid package' of zoiets:
Autohide 0.9.8 (23-11-2005: update (0.9.9) beschikbaar voor FF 1.5)
Quick Java 0.4 (23-11-2005: update (0.4.1) beschikbaar voor FF 1.5, tijdelijk hier beschikbaar)
Show Image 0.3 (5-12-2005: update (0.4) beschikbaar voor FF 1.5, tijdelijk hier beschikbaar), (Meer info hier)


Ik ben dus nog weer even terug bij FF 1.07 Ondertussen gebruik ik FF 1.5, en vandaag had iemand ook voor de laatste extensie die nog niet werkte (Show Image) een update gemaakt. :wink:
Laatst gewijzigd door Manuel op 5 december 2005, 22:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Manuel
Berichten: 2539
Lid geworden op: 21 december 2004, 20:16
Locatie: Alkmaar, Nederland
    unknown unknown

Bericht door Manuel »

Update: 1.5 zit er op, geen klachten! :roll:
Plaats reactie