Zelf extensie maken

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Plaats reactie
Arjan Eising
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 maart 2006, 21:37
    unknown unknown

Zelf extensie maken

Bericht door Arjan Eising »

Ik ben een beetje in het 'zelf extensie maken' gedoken. Maar hoeveel tijd komt er bij kijken om het
1) een beetje te leren en
2) een eenvoudige extensie te maken? Zoals de extensie die Google pagerank ophaalt en weergeeft... om maar iets te noemen.
Ik ben webdesigner en kan al XHTML, CSS en JavaScript.

En is er ook een goede Nederlandstalige handleiding of tutorial die jullie aan kunnen bevelen? Ik heb al enkele Engelse gevonden...
Is het maken van een extensie voor Firefox en Thunderbird ongeveer gelijk of valt dat tegen?

Bedankt!
Gebruikersavatar
vulture
Berichten: 3981
Lid geworden op: 20 november 2004, 17:58
Locatie: Zoo (aasgier)
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door vulture »

MAC OSX 10.48 en Ubuntu 6.10
Ferdi's World en Ferdi's Photo's
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Zelf extensie maken

Bericht door nirwana »

Ik denk niet dat er Nederlandstalige handleidingen voor bestaan. Je kunt dus de eerste zijn die zoiets gaat schrijven...

http://developer.mozilla.org/en/docs/Cu ... bar_Button lijkt me een goede handleiding om mee te beginnen.

Het maken van een extensie voor Firefox, Thunderbird, Sunbird of Nvu verschilt in de basis niet. Het is allemaal een combinatie van XUL, CSS en Javascript en nog wat andere technologie.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Arjan Eising
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 maart 2006, 21:37
    unknown unknown

Bericht door Arjan Eising »

Nice! Die tweede kende ik nog niet... :) de eerste ken ik al wel maar vind ik een beetje te technisch (in het Nederlands zou ik het prima snappen maar Engels is niet mijn beste vak).
Maar hoeveel tijd kost het plusminus om die tweede tutorial succesvol te doorlopen? Een weekeinde? Ik vraag het omdat ik het vrij druk heb en als ik er een week mee bezig ben...
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Arjan Eising schreef:Nice! Die tweede kende ik nog niet... :) de eerste ken ik al wel maar vind ik een beetje te technisch (in het Nederlands zou ik het prima snappen maar Engels is niet mijn beste vak).
Maar hoeveel tijd kost het plusminus om die tweede tutorial succesvol te doorlopen? Een weekeinde? Ik vraag het omdat ik het vrij druk heb en als ik er een week mee bezig ben...
Als je nog niks hebt, ga dan maar minimaal uit van een week.
Handiger is het om een vergelijkbare extensie te vinden en die naar eigen wens aan te passen. Zo heb ik eens dictionary search eens omgebouwd voor de Van Dale. Dat was nog te doen.
Arjan Eising
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 maart 2006, 21:37
    unknown unknown

Bericht door Arjan Eising »

moZes schreef:Als je nog niks hebt, ga dan maar minimaal uit van een week.
Handiger is het om een vergelijkbare extensie te vinden en die naar eigen wens aan te passen. Zo heb ik eens dictionary search eens omgebouwd voor de Van Dale. Dat was nog te doen.
Dus maar hopen dat de zomer tegenvalt :oops: :lol:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Arjan Eising schreef:Maar hoeveel tijd kost het plusminus om die tweede tutorial succesvol te doorlopen? Een weekeinde? Ik vraag het omdat ik het vrij druk heb en als ik er een week mee bezig ben...
Je moet er denk ik wel even de tijd voor nemen, maar met een beetje goed wil heb je in een paar uurtjes wel iets voor elkaar.

Nog enkele tips:
- je kunt naar een Firefox-console dumpen middels het dump()-commando: http://developer.mozilla.org/en/docs/DOM:window.dump
Daarvoor moet je even goed die tekst doorlezen en dan wordt dump() al snel je vriend.

Verder is het handig om je ontwikkelomgeving zo in te richten dat je niet eerst een XPI hoeft te bouwen, die in Firefox te installeren, Firefox te herstarten, etc om enkel een wijziging te testen. Maar dat vertelt http://developer.mozilla.org/en/docs/Bu ... nsion#Test ook al.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Arjan Eising
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 maart 2006, 21:37
    unknown unknown

Bericht door Arjan Eising »

Bedankt 8)
Plaats reactie