Extensie voor slechtziende

Met extensies en thema's kun je Mozilla-software vrijwel eindeloos uitbreiden. Kun je anderen een bepaalde extensie/thema aanbevelen? Of heb je vragen over of problemen met een bepaalde extensie/thema dan kun je die hier plaatsen.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Extensie voor slechtziende

Bericht door rappie pappie »

Hallo mensen.

mijn vrouw heeft multiples scleroses.En heeft pas een aanval gehad door deze ziekte.Een zogenaamde schub.En dat was op haar oogzenuw.Door deze aanval.En niet de eerste keer is.Is haar zicht vermogen drastisch verminderd.En doordat ze soms aan huis zit gekluisterd door deze ziekte.Internet ze veel.En onderhoud contacten via internet.Nou is mijn vraag.Ik weet dat je de letters in firefox van het beeld kunt vergroten door ctrl en je muiswiel.Maar mijn bedoeling is om het helemaal via de muis te laten gaan.Omdat ze door deze ziekte ook veel last heeft van trillende handen.En jammer genoeg net aan haar linker arm.En het kost haar daarom veel moeite om de linker control knop in te drukken.Bestaat er een extentie in firefox om dit via de muis te regelen allemaal.Een niet te moeilijke extentie.

Groeten rappie pappie. :D
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 29 juli 2006, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Zo heftig, dat is niet een fijne ziekte.... :? sterkte er mee

heeft ze misschien iets aan deze extensie
https://addons.mozilla.org/firefox/1891/

er staat veel bij wat ik niet begrijp maar hij geeft een toolbar met zoom buttons... daar moet misschien wel iets makkelijkers op te vinden zijn trouwens....
ik zal nog een zoeken

Aangezien het allemaal open source is, moet het trouwens niet zo moeilijk zijn om een slectzienden versie van Firefox te maken, meet extra groten menus, standaard grotere lettertypen etc... geintegreerde software om webpaginas voor te lezen
ik zou alleen niet weten hoe

een heel klein stukje over FF en slechtzienden
Laatst gewijzigd door Sipster op 29 juli 2006, 16:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Ik ben eens wat extensies langs gelopen. Deze tekst tik ik daarom nu op 150% grootte ;-)

De PageZoom-extensie vergroot zowel de tekst als ook de afbeeldingen op een webpagina. Helaas doet deze dat enkel via het toetsenbord.

De ImageZoom-extensie werkt wel met de muis, maar alleen voor afbeeldingen (rechtermuisknop + scroll-wheel).

Als je nu functionaliteit van ImageZoom en PageZoom zou kunnen samenvoegen volgens mij heb je dan de extensie die jij zoekt. Eigenlijk hoef je dan enkel aan de PageZoom-extensie de optie van RMB+scrollwheel toe te voegen in plaats van de toetscombinaties en dan ben je er volgens mij al.

PageZoom biedt wel de handigheid dat pagina's standaard op een bepaald zoom-percentage kunnen worden ingesteld, dus misschien komt dat jouw vrouw nog wel van pas.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

:?:
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 2 december 2006, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

:?:
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 2 december 2006, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

hier vonde ik de volgensde extensie die misschien nog handiger is (kijk yzelf ook amar eens misschien staan er nog meer handige bij

mouse zoom:
https://addons.mozilla.org/firefox/2244/

quickzoom (alleen de zoombuttons zonder alle andere poespas van de accesibility extensie die ik als eerste gaf)
https://addons.mozilla.org/firefox/2540/

nosquint om het zoomlevel standaard op een andere waarde te zetten:
https://addons.mozilla.org/firefox/2592/

pagezoom nog een extensie met zoombuttons
https://addons.mozilla.org/firefox/1499/
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

MouseZoom is eigenlijk wat ik bedoelde:
- de muisacties van ImageZoom
- de mogelijkheden van PageZoom
Ik ben blij dat Sipster daar nu alsnog op is gestuit.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

:?:
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 2 december 2006, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

nirwana schreef:MouseZoom is eigenlijk wat ik bedoelde:
- de muisacties van ImageZoom
- de mogelijkheden van PageZoom
Ik ben blij dat Sipster daar nu alsnog op is gestuit.
Heb ik geprobeerd alléén hij was een beetje buggy.Ik kreeg een vertekend beeld met inzoomen.Mits ik de optie afbeeldingen mee zoomen uitzette.En als je ingezoomd heb kun je ook niet meer terug zoomen.dat moet je via menu beeld in firefox zelf weer recht zetten.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

graag gedaan hoor :D

ik heb nog iets interessants gevonden:

in de colorzilla extensie zit een zoomfunctie die de hele pagina, inclusief afbeeldingen zoomt, maar het is een beetje onhandig, wnat daarvoor moet je eerst op een klein icoontje klikken en dan uit een lijst het zoomniveau kiezen...

Afbeelding

maar de maker ( http://www.iosart.com/ )lijkt me iemand die erg veel van extensies maken af weet, dus heet zou zomaar kunnen dat hij van die functie prima een extensie met de muis of toetsen of buttons kan maken als je het hem vraagt. Als je wilt, wil ik het ook wel voor je doen.

Misschien is het wel interessant om echt een Firefox versie voor slechtzienden te maken, of misschien alleen een extensiepakket oid
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

:?:
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 2 december 2006, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sipster
Berichten: 1846
Lid geworden op: 24 september 2005, 10:39
Locatie: wageningen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Sipster »

Ik heb mouse zoom ook eens geprobeerd, en bij mij werkt hij prima. Ik denk dat je last hebt van conflicterende extensies oid. Probeer het maar eens in een schoon profiel, de afbeeldingen zoomen mee en met omhoogscrollen wordt alles weer kleiner....
dus misschien werkt het dan wel
Wees meester en vormgever van jezelf

STOP suffering the web, START surfing it, use FireFox
Gebruikersavatar
rappie pappie
Berichten: 1503
Lid geworden op: 19 januari 2006, 14:01
    unknown unknown

Bericht door rappie pappie »

:?:
Laatst gewijzigd door rappie pappie op 2 december 2006, 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sipster schreef:Misschien is het wel interessant om echt een Firefox versie voor slechtzienden te maken, of misschien alleen een extensiepakket oid
Het beste kun je daarvoor samenwerken met een (Nederlandse) partij die daar direct behoefte aan heeft. Die kunnen je dan helpen met hun wensen op het gebied van software en websites.
Zie bijvoorbeeld www.bartimeus.nl/blind/bartolomeus.asp en mogelijk kan DrempelsWeg ook iets betekenen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie