Probleem oplosse pagina op de wiki.

In de Wiki staan per onderwerp uitgebreide beschrijvingen van Mozilla-termen om zo iedereen snel op weg te helpen.
De Wiki maakt het ook mogelijk dat iedereen eraan kan toevoegen en wijzigen. In dit forum wordt daarover meer uitleg gegeven en kun je erover discussieren.
Plaats reactie
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    unknown unknown

Probleem oplosse pagina op de wiki.

Bericht door Dorus »

Heb vandaag de probleem oplosse pagina gelezen. Die zou 90% van de problemen hier best wel eens kunnen oplossen.

Echter vroeg ik mij wel een paar dingen af.

1. Is het draaien van CrapCleaner nodig? Ik heb de ervaring dat register cleaners meer kapot maken dan goed doen (in het beste geval maken ze niets kapot).
2. Is de Safe mode goed beschreven? Hoewel dat meer iets voor de safemode pagina is, denk ik dat die een update voor firefox 2, of misschien wel 3 kan gebruiken.
3. Moet stap 2 (nieuwe profiel) en stap 3 (backup) niet omgewisseld worden, of beter, maak van backupen stap 1?
4. Is de safemode überhaupt nodig? Denk eigenlijk alleen om te testen of het aan je profiel ligt of aan de installatie. Je zou ook meteen een nieuw profiel kunnen proberen.

Ook twijfel ik over de verwijzing na safe mode "Is het probleem nog aanwezig?", in de safemode zal het antwoord 9 van de 10 keer nee zijn, maar eigenlijk bedoelen we ga verder met stap 2 als het probleem wel weg is, anders meteen 3.


Ik heb een nieuw opzetje gemaakt voor de probleem oplossen pagina. Wou hem even hier laten zien, om wat meer reacties te kunnen krijgen dan dat ik daar verwacht:

Code: Selecteer alles

== Standaard diagnose ==
Bij problemen met uw Mozilla-programma volgt hier een standaard-oplossing die in veel gevallen uitkomst zal bieden (we gaan nu even uit van Firefox, maar hetzelfde geldt voor Thunderbird, Nvu en Sunbird):

# Maak [[Backups]] van uw huidige profiel (de  eerste heet normaal gesproken ''Default''). Doe dit met bijv. [[MozBackup]] (Windows-only!).
# Start Firefox op in [[Safe Mode]]. Is het probleem nog aanwezig? Ga dan naar stap vier. Anders stap drie.
# Maak een nieuw profiel aan (zie [[Profielen]]) en start Firefox op met het nieuwe profiel. Als alles weer goed is, ga dan naar stap zes, anders vier.
# Verwijder Firefox van het systeem, niet alleen in ''Software'', maar verwijder ook de map ''Program Files\Mozilla Firefox''. Laat nadien een registercleaner uw pc opschonen (bijv. met [http://www.gratissoftwaresite.nl/ccleaner.html CrapCleaner])
# Installeer Firefox opnieuw. Is het probleem opgelost? Ga dan naar stap zes. Anders kunt je alsnog stap drie uitvoeren. Als u dat al gedaan heeft, vraag dan om hulp in het [http://www.mozbrowser.nl/forum/index.php forum].
# U kunt nu met [[MozBackup]] uw back-up terugzetten. Let daarbij wel op dat u uw extensies en thema's '''niet''' mee terugzet (vaak de bron van beschadigde profielen). Die extensies en thema's zult u dus opnieuw moeten installeren.
Nu zit ik er alleen nog mee dat stap 6 niet altijd nodig zal zijn. Maar als ik er een lang verhaal voor schrijf met "alleen nodig als u een nieuw profiel hebt gemaakt, of uw bladwijzers oid terug wilt" word het ook weer zo ingewikkeld.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb dit onderwerp even verplaatst, komt het wat meer tot z'n recht, denk ik. :)

Paar antwoorden:
CCleaner vind ik persoonlijk een goed idee (overigens, ik heb die wiki-pagina geschreven). Als registercleaner is het nl. één van de -zoniet dé- veiligste om de doodeenvoudige reden dat CCleaner tamelijk oppervlakkig werkt. Veel reg. cleaners werken veel grondiger, maar daarmee is de kans op brokken dus ook veel groter.

Ik realiseer me dat die pagina niet erg uitgebreid is (niemand houdt je trouwens tegen om dat te veranderen ;) ), maar de verwijzingen naar profielen en safe mode zijn op zich uitgebreid genoeg, dunkt me. Met de opmerking dat de safe mode pagina inderdaad wel een update kan gebruiken sinds FF 2.*. Dus als iemand daar wat tijd in wil steken, graag!

Op de pagina zelf (standaard diagnose) zou ik het niet te lang maken, dat maakt het alleen maar onoverzichtelijker.
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    unknown unknown

Bericht door Dorus »

Ik weet dat jij die pagina geschreven hebt, en ik wist niet dat er een wiki gedeelte was op het forum :)

Anyway, wat vind je nu van mijn nieuwe opzetje? Het orgineel zag er al goed uit hoor, heb het meeste hetzelfde gelaten, maar oa omdat een nieuw profiel maken makkelijker is dan herinstalleren zie ik er wel meerwaarde in om slechts een van de 2 aan te raden (En safemode te gebruiken om te testen welke van de 2 opties nodig is). Het zou overzichtelijker worden als je die 2 uit elkaar haalt (optie 1 nieuw profiel, optie 2 herinstallatie), maar dan word die pagina weer een stuk langer.

De safe mode pagina wil ik wel een keer bijwerken (heb hem al een kleine update gegeven), maar daar wacht ik mee tot FF 3 echte uit is, en ik daar de safemode van heb bekeken.

De safemode van firefox 2 is trouwens zo duidelijk dat er weinig aan toegevoegd kan worden op de wiki, hooguit de uitleg bijstellen dat hij samenvalt met de huidige situatie.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dorus schreef: Anyway, wat vind je nu van mijn nieuwe opzetje? Het orgineel zag er al goed uit hoor, heb het meeste hetzelfde gelaten, maar oa omdat een nieuw profiel maken makkelijker is dan herinstalleren zie ik er wel meerwaarde in om slechts een van de 2 aan te raden (En safemode te gebruiken om te testen welke van de 2 opties nodig is). Het zou overzichtelijker worden als je die 2 uit elkaar haalt (optie 1 nieuw profiel, optie 2 herinstallatie), maar dan word die pagina weer een stuk langer.
Tja, ik persoonlijk vind het niet erg logisch om eerst naar stap vier te verwijzen en later weer naar drie. En dan later weer stap zes, of anders toch maar drie. :)
Maakt mij verder allemaal niet zoveel uit en ik ben benieuwd wat anderen daarvan vinden, maar ik ben wat meer rechttoe-rechtaan.
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    unknown unknown

Bericht door Dorus »

Na lange tijd toch tijd gevonden iets aan de standaard diagnose pagina te doen. (Gemaakt op een aparte pagina voor als nog).

De vraag is of dit duidelijker is, het idee is het aantal uit te voeren stappen te beperken. Echter is het verhaal wel een stuk langer geworden, door de vragen tussendoor. Hierdoor kan het ontmoedigend worden om de standaard diagnose te doorlopen.
Ook was mijn eerste idee om alle stappen op aparte wiki pagina's te zetten. Op deze manier zou alles weer iets overzichtelijker kunnen worden (een beetje zoals de windows help die naar elke oplossing vraagt 'is het probleem opgelost', waar de nee knop naar een alternatieve oplossing linkt.

Ik twijfel nog.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Volgens mij heb je een foutje gemaakt Dorus:

Code: Selecteer alles

# Het probleem nog aanwezig in de safemode. --> Ga naar stap 4.
# Het probleem is opgelost in de safemode, maar niet als firefox normaal word gestart. --> Ga naar stap 2.
Ik zou er van maken:

Code: Selecteer alles

# Het probleem nog aanwezig in de safemode. --> Ga naar stap 2.
# Het probleem is opgelost in de safemode, maar niet als firefox normaal word gestart. --> Ga naar stap 4.
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    unknown unknown

Bericht door Dorus »

Oeps, nee, daar staat wel een fout, mijn originele idee was om naar stap 5 te linken daar. Immers, als een probleem nog aanwezig is in de safemode, waar al je profiel settings vrijwel genegeerd worden, heeft een reinstall van firefox de grootste kans op succes. Idem. voor stap 2, als een nieuw profiel niet werkt, hoef je ook geen backup terug te zetten van je oude profiel. (maar kun je je oude profiel blijven gebruiken, zou dat ook nog verduidelijkt moeten worden?).


anyway, stap 4 --> 5 verwarring opgelost.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Toch nog even hierop terugkomend:
Prima hoor. :)
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    unknown unknown

Bericht door Dorus »

MMm, nu komen er steeds meer mensen die de standaard diagnose te lang vinden. Hoewel het nog even veel is als vroeger (zelf makkelijker nu) lijkt het meer. Mogelijk een idee om de standaard diagnose toch op te delen in 3 of 4 pagina's zoals ik orgineel van plan was. (dan kan een enkele pagina ook weer meer info bevatten, ipv. naar andere pagina's te linken.) Of zouden mensen er dan nog meer tegenop gaan zien?
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Misschien was mijn oorspronkelijke "standaard diagnose" toch zo slecht nog niet. ;)
Die moet gewoon kort en krachtig zijn. Via verwijzingen (aanklikbare links) kun je dieper op de materie ingaan, maar het geheel moet vlot leesbaar en vooral kort zijn.
Vergeet niet dat veel mensen die ermee aan de slag gaan volstrekte noobs zijn die dit voor het eerst doen. Die moet je m.i. niet met allerlei technische achtergrondinformatie lastigvallen.
Afbeelding
Plaats reactie