Linux distributie

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Eigenlijk hoef je geen aparte gebruiker te maken.
Als je xubuntu-desktop heb geinstalleerd moet je opnieuw opstarten.
Dan kom je bij het login-scherm.
Klik links onder op sessie kiezen. En kies daar voor Xfce.
Meld je dan aan met je eigen gebruikersnaam.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Wat ik dus in mijn laatste bericht al zei?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Ja :)
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Oké!
Ook meteen Kubuntu maar even aan het proberen, grafisch wel erg mooi moet ik zeggen.

Alleen het één interfereert wel met het ander, als ik in Kubuntu wijzigingen maak op mijn bureaublad, verandert dit ook in de Ubuntu werkomgeving.

En hij start nu op met het Kubuntu logo, ofschoon ik heb aangegeven dat dit met Ubuntu moest blijven :shock:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Citroentje schreef:Oké!
Ook meteen Kubuntu maar even aan het proberen, grafisch wel erg mooi moet ik zeggen.

Alleen het één interfereert wel met het ander, als ik in Kubuntu wijzigingen maak op mijn bureaublad, verandert dit ook in de Ubuntu werkomgeving.
Uiteraard. Als je /home/naam/Desktop aanpast in de ene desktopmanager, dan geldt dat ook voor een andere. :)
Citroentje schreef: En hij start nu op met het Kubuntu logo, ofschoon ik heb aangegeven dat dit met Ubuntu moest blijven :shock:
Ik zou het zo niet weten, het kan best dat KDE aanpassingen maakt in gdm (de Gnome inlogmanager). Je kunt toch nog wel Gnome opstarten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Jawel, alleen zegt het beginscherm Kubuntu.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown unknown

Bericht door Koen_92 »

Dat beginscherm wordt geregeld door het programma usplash.

Zoek met synaptic maar eens op usplash. Waarschijnlijk moet je daar het pakket kubuntu-artwork-usplash verwijderen. Zeker ben ik hier niet van, aangezien ik nooit kubuntu en ubuntu op één pc heb geinstalleerd. Maar je kunt het altijd proberen.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Ik zal eens kijken.

Ik begrijp trouwens nog steeds niet waarom ik niet als test in kan loggen, krijg wel de melding dat deze user is aangemaakt, alleen tijdens het inloggen mislukt de identificatie...

Nou, ik heb die bewerking uitgevoerd, Koen en inderdaad is het Kubuntu opstart en afmeldscherm verdwenen.
Alleen wordt het beeld nog wel Kubuntu blauw ipv Ubuntu bruin tijdens de start...

Ik heb verder alles wat maar een kubuntu naam had in het synaptic pakket aangevinkt om verwijderd te worden, maar het blauwe scherm blijft, nou ja..ook niet zo'n ramp.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

En je vult wel het correcte wachtwoord in?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Gewoon hetzelfde wachtwoord toch?

Edit: ik heb er nog even wat op gegogeld en ontdekte dat ik een nieuw wachtwoord moest maken.

Toen ik daarna weer met test inlogde kwam ik uit op Xubuntu...
Laatst gewijzigd door Citroentje op 2 februari 2009, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Dat hangt ervan af wat jij tijdens sudo adduser allemaal voor gegevens ingevoerd hebt.
Doe anders dit eens:
sudo userdel -r test
Dan ben je van die gebruiker test verlost (er staat toch nog niks in), incl. zijn /home/ en zijn onvindbare wachtwoord.

Maak nu een nieuwe aan (sudo adduser <naamofwatjemaarwilt>) en onthoud dan goed welk wachtwoord je <naamofwatjemaarwilt> meegeeft. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Oke, ik heb die oude verwijderd en weer een nieuwe aangemaakt en deze maar weer test genoemd, nu kreeg ik trouwens wel de optie om een wachtwoord in te stellen, de andere vragen die er na kwamen maar overgslagen.

Na inloggen kom ik dus weer automatisch in de xubuntu omgeving.

Ik kan van daaruit niet die opdrachtregels invoeren die jij me gaf in de terminal, dus sudo apt-get etc.

Als ik dat doe vraagt hij om mijn wachtwoord en dan stopt het.

Test is not in the sudoers file krijg ik dan.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Het sudo wachtwoord is dat wachtwoord dat je bij je eerste account gebruikt.
Ik ben zelf eerlijk gezegd niet zo dol op sudo, maar zo werkt Ubuntu nu eenmaal...
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Ik kom er maar eens even tussen, Ubuntu moest even vervangen worden, door XP en tzt komt er wel weer de laatste versie op, maar (ik blijft dit allemaal volgen) blijft het toch tobben met linux, welke versie je ook neemt.

http://www.zdnet.nl/reviews.cfm?id=97871
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    unknown unknown

Bericht door Citroentje »

Je komt er maar tussen, Frederik, hoe meer zielen....

Maarre, Adri, ik heb maar weer eens die extra gebruiker er af gemikt en een nieuwe gebruiker met een totaal andere naam en wachtwoord aangemaakt.

Als ik hiermee opstart kom ik telkens vanzelf in de Xubuntu omgeving, toch ook gek?
En van daaruit wilde ik Icewm eens proberen dus die sudo apt-get install icewm etc. in de terminal gemikt, nada...

Hij vraagt om het ww van de gebruiker en dan mag ik niet verder, weet jij wat ik fout doe?

De nietsnappert.
Plaats reactie