MozCamp 2009

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

MozCamp 2009

Bericht door adri »

Vandaag -vrijdag 6 maart- was dus MozCamp 2009 in Utrecht. Georganiseerd door Mozilla Europe en uiteraard was Tristan Nitot van de partij. Er waren diverse sessies, het merendeel over Open Standaarden, maar ook diverse demo's van programmeurs.

De opkomst was goed te noemen, zo tussen de 50 en 60 mensen waren aanwezig, waaronder ontwikkelaars, journalisten, symphatisanten en allerlei mensen uit de Linux/OSS en OS wereld (waaronder een vertegenwoordiger van W3C). Tristan Nitot noemde het dan ook een groot succes.

Namens MozBrowser.nl-be waren moZes en ikzelf aanwezig. We hebben elkaar nog net even gezien, hij moest erg vroeg weg, ik was erg laat. Zijn presentatie heb ik helaas ook niet kunnen zien.

Er kan gesteld worden dat bij ontwikkelaars een grote behoefte is aan samenwerking en coördinatie (het zijn vaak toch individuelen of groepjes die op een "eilandje" opereren).

De slotsessie werd een soort van forumdiscussie over hoe m.n. het web beter toegankelijker gemaakt kan worden en hoe overheden/softwarebedrijven/webmasters ertoe bewogen kunnen worden de Open Standaarden beter te gaan implementeren.
En hoe Firefox/Thunderbird populairder gemaakt kunnen worden (het één hangt nl. nogal samen met het andere).

Al met al een geslaagde dag en wie weet wat er nog voor initiatieven uit voortkomen.
Afbeelding
fabricemous
Berichten: 1
Lid geworden op: 8 februari 2009, 21:54
    unknown unknown

uitnodiging voor NLLGG-bijeenkomst 4 april

Bericht door fabricemous »

Hoi Adri,

Je hebt het perfect samengevat. Atmosfeer op MozCamp was beregoed als je het mij vraagt en hier-en-daar hoorde ik geluiden over een mogelijke herhaling.

Via deze weg wil ik de Mozilla-NL mensen vragen of zij naar de NLLGG-bijeenkomst willen komen van zaterdag 4 april om verder te spreken over mogelijke samenwerking tussen verschillende groepen en individuen en hoe we de adoptie van Firefox kunnen vergroten in Nederland. Ik zal zorgen dat er een zaaltje beschikbaar is met beamer etc ... .

Meer informatie over de landelijke bijeenkomst van 4 april komt (zo snel mogelijk) beschikbaar op http://www.nllgg.nl/bijeenkomst_20090404

Graag jullie reactie.

Fabrice
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik zal mijn best doen om die dag aanwezig te zijn (ik heb nl. al contact gehad met een paar mensen die ik ontmoette op MozCamp ;) ).
Samenwerking is naar mijn idee zeker goed en zelfs broodnodig.
Afbeelding
Gebruikersavatar
moZes
Berichten: 1510
Lid geworden op: 30 oktober 2003, 9:49
Locatie: Leeuwarden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door moZes »

Ondanks dat ik eerder weg moest, heb ik deze dag als zeer prettig ervaren, jammer dat er niet meer mensen aanwezig waren.

Een gezamenlijk platform creëren voor en over het gebruik van Mozilla-producten en de onderliggende technieken als XUL, add-ons maken, enzovoort, is ook datgene wat bij mij als belangrijkste is blijven hangen.
Wellicht dat er zelfs op dit forum nu al een apart gedeelte aangemaakt kan worden voor bijvoorbeeld ontwikkelaars. Daar mag wat mij betreft ook Engels de voertaal zijn, omdat het blijkt dat er veel buitenlandse ontwikkelaars in Nederland werken. Als het forum er is, even een mailtje sturen aan alle deelnemers en het gaat wel lopen vermoed ik.

Waar ik wel voor zou willen waken is dat het beeld naar buiten toe geen hoog nerdgehalte krijgt. Een laagdrempelige entree als dit forum is ideaal, de NLUUG misschien wat minder.

Een integratie van mozilla-nl.org en mozbrowser.nl kan ook meewerken aan een breder platform, maar wellicht werkt mozilla hun communities project nog verder uit, zodat alles onder de website van mozilla.org kan vallen, inclusief mozilla-europe.org, wat naar mijn mening alleen maar verwarrend is. Dat laatste heb ik Tristan ook gemeld afgelopen vrijdag.

En 4 april, hmmm als ik nog wat vrije tijd heb heel misschien.... :?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown unknown

Bericht door adri »

Ik heb inmiddels begrepen dat nirwana ook komt, dus we zijn al met z'n drieën. :)
Wie volgt?
Afbeelding
Plaats reactie