Vraag over firefox en thunderbird

Plaats hier berichten die in eerste instantie niets te maken hebben met Mozilla, de activiteiten van ProMozilla en ThunderbirdNL of met de artikelen op MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Vraag over firefox en thunderbird

Bericht door Frederik »

zit ik net in mijn geinstalleerde software lijstje te kijken, kom ik toch wel weer iets curieus tegen: zie ik daar geinstalleerd staan: mozilla firefox 1.0 en daar onder mozilla firefox 1.0 opr

welke kan ik zonder risico's de-instaleren?

Daaronder zie ik staan: mozilla thunderbird 0.73 en daar weer onder: mozilla thinderbird 0.8

Welke kan ik zonder risico's de-installeren?

Het komt mij nu voor dat je tijdens een update van een mozilla product er blijkbaar een nieuw item aan geinstalleerde software wordt toegevoegd terwijl daar geen sprake van is. Ik kan werkelijk nergens op mijn systeem iets vinden van een map die mozilla 1.0 of thunderbird 0.73 heet.

:shock:
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Je kunt alles zonder risico verwijderen. Mocht daarbij iets anders lopen dan je verwacht, dan kun je alles deinstalleren en de recentste versie van de Mozilla-software weer installeren.
De gegevens in je profiel (zoals instellingen en in het geval van Thunderbird de ontvangen en verzonden mails) blijven daarbij bewaard.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
ByteWarrior
Berichten: 3825
Lid geworden op: 15 oktober 2003, 14:56
Locatie: Tielt-Winge, België
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Vraag over firefox en thunderbird

Bericht door ByteWarrior »

Frederik schreef:zit ik net in mijn geinstalleerde software lijstje te kijken, kom ik toch wel weer iets curieus tegen: zie ik daar geinstalleerd staan: mozilla firefox 1.0 en daar onder mozilla firefox 1.0 opr
Dan heb je de vorige versie niet gede-installeerd. Je hebt de 1.0 er gewoon over geplaatst...
welke kan ik zonder risico's de-instaleren?
Geen...
Als je de PR wilt verwijderen, zullen de bestanden van je huidige Firefox installatie gewist worden. Je profiel (met je instellingen en zo) blijft natuurlijk wel bestaan.
Daaronder zie ik staan: mozilla thunderbird 0.73 en daar weer onder: mozilla thinderbird 0.8
Ik heb net hetzelfde voor, maar ik heb zelfs 5 versies van TB in die lijst ;-)
Welke kan ik zonder risico's de-installeren?
Net hetzelfde als hierboven. Je hebt ze waarschijnlijk gewoon over elkaar geïnstalleerd. Je hebt dus eigenlijk maar één enkele installatie. Indien je één van de twee probeert de de-installeren, houdt je geen werkende installatie meer over.


Je hebt twee opties:

1) Je de-installeert alles en je installeert enkel de versies die je terug wilt. Al je instellingen zitten in je profiel, dus daar moet je niet voor vrezen.

2) Je gebruikt een speciaal programma om deze items uit de lijst te verwijderen. Ze worden dan NIET gede-installeerd, enkel uit de lijst verwijderd (wat eigenlijk ook is wat je wilt). Persoonlijk gebruik ik hiervoor het programma TweakAll.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Vraag over firefox en thunderbird

Bericht door nirwana »

ByteWarrior schreef:Dan heb je de vorige versie niet gede-installeerd. Je hebt de 1.0 er gewoon over geplaatst...
Of je hebt vanuit het Mozilla-programma een upgrade gedaan (via Check Now). Het lijkt erop dat er dan een gedeeltelijke nieuwe installatie wordt uitgevoerd (met nieuwe snelkoppelingen voor desktop, startmenu, etc). Misschien wordt het programam dan ook wel in het Software-configuratiescherm erbij geplaatst.

Dit probleem is reeds bekend bij Mozilla: https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=266340 en in https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=267395 wordt een mogelijke oplossing aangedragen zodat een gebruiker kan aangeven wat gewenst is.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    unknown unknown

Bericht door Frederik »

Dit laatste klopt nirwana, want ik heb nooit iets gedeinstalleerd. Wel updates gedaan. t is mij weer geheel duidelijk :idea: :)
Plaats reactie