Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Wat dacht je van Ubuntu?
Heeft volgens mij ook GParted aan boord en heeft ook een prima hardwareherkenning+ondersteuning.
Is wel vrij traag (maar Knoppix is ook niet de snelste).

Ik wist trouwens helemaal niet dat je Slax met modules zelf kon samenstellen.
Is inderdaad even wat werk, maar dan heb je wel precies wat je wilt. :!:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Ubuntu is echter lang niet zo compleet als Knoppix, maar het belangrijkste zit er in.
Gparted zit er ook in, partimage helaas niet. (Maar die is toe te voegen via apt als je genoeg ram hebt, en het is maar een klein programma).
Maar dan kan ik beter de Gparted live cd gebruiken, hier heb je alleen Gparted en Partimage. Die live cd is gebasseerd op Gentoo en start erg snel op (fluxbox).

Verder start Knoppix wel degelijk sneller dan Ubuntu, gewoon tijdens het starten de cheatcode 'desktop=fluxbox' meegeven ;)
Helaas is dat bij Ubuntu niet mogelijk.

Misschien moet ik maar eens tijd vrijmaken om met Slax een eigen persoonlijke live-cd te maken.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows Vista Internet Explorer 7

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Frederik »

Ik wil me er verder ook niet mee bemoeien, maar dat Ubuntu traag zou zijn: geen sprake van.
De nieuwste versie draait hierop een pentium 3 met een bijbehorende slome processor, maar start toch bijna binnen een minuut op. Stampvol met software en geen enkel driver probleem. En als je iets aan software tekort komt, kun je het zo opvragen :)
Het instaleren is in een vloek en een zucht gebeurd.
Ik zit nu (eventjes) op een Acer breedbeeld met Vista, kan niet tegen Ubuntu op. :fflol:
Mensen laten zich teveel door de strot duwen en zelfs ik doe er aan mee :(

Ondertussen zie ik dat Koen al weer geantwoord heeft, geeft niet, wilde dit ook wel even kwijt :mrgreen:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Frederik schreef:Ik wil me er verder ook niet mee bemoeien, maar dat Ubuntu traag zou zijn: geen sprake van.
De nieuwste versie draait hierop een pentium 3 met een bijbehorende slome processor, maar start toch bijna binnen een minuut op. Stampvol met software en geen enkel driver probleem. En als je iets aan software tekort komt, kun je het zo opvragen :)
Het instaleren is in een vloek en een zucht gebeurd.
Ik zit nu (eventjes) op een Acer breedbeeld met Vista, kan niet tegen Ubuntu op. :fflol:
Mensen laten zich teveel door de strot duwen en zelfs ik doe er aan mee :(

Ondertussen zie ik dat Koen al weer geantwoord heeft, geeft niet, wilde dit ook wel even kwijt :mrgreen:
De live CD is vrij traag hoor.
Vind ik wel.
Nu is een live CD sowieso wat trager dan een "echte" installatie, maar Ubuntu live vind ik toch vrij traag. Trager dan Knoppix.
En veel trager dan Slax.
Een hele snelle live CD is DSL, maar die is vrij beperkt.

Vergelijkingen qua snelheid met Windows, daar doen we maar niet aan. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Ubuntu is echter lang niet zo compleet als Knoppix, maar het belangrijkste zit er in.
Gparted zit er ook in, partimage helaas niet. (Maar die is toe te voegen via apt als je genoeg ram hebt, en het is maar een klein programma).
Maar dan kan ik beter de Gparted live cd gebruiken, hier heb je alleen Gparted en Partimage. Die live cd is gebasseerd op Gentoo en start erg snel op (fluxbox).
Qua compleetheid kan er weinig tegen Knoppix op, dat is waar.
Koen_92 schreef: Verder start Knoppix wel degelijk sneller dan Ubuntu, gewoon tijdens het starten de cheatcode 'desktop=fluxbox' meegeven ;)
Helaas is dat bij Ubuntu niet mogelijk.
Dat wist ik niet, zal ik eens proberen. Bedankt.
Koen_92 schreef: Misschien moet ik maar eens tijd vrijmaken om met Slax een eigen persoonlijke live-cd te maken.
Wellicht dat ik het zelf ook nog eens ga doen. Beetje knutselen op zijn tijd is altijd wel leuk. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Frederik schreef:Ik wil me er verder ook niet mee bemoeien, maar dat Ubuntu traag zou zijn: geen sprake van.
De nieuwste versie draait hierop een pentium 3 met een bijbehorende slome processor, maar start toch bijna binnen een minuut op. Stampvol met software en geen enkel driver probleem. En als je iets aan software tekort komt, kun je het zo opvragen :)
Ubuntu is zeker niet traag, maar zoals adri ook al zei is de live-cd van Ubuntu wel echt traag. (Ik ben eerlijk gezegd nog geen tragere Linux live cd tegengekomen)
Verder ben ik het helemaal met je eens dat Ubuntu geweldig is. :)
Simpel, snel, veilig, enzovoort...
Alhoewel ik wel moet zeggen dat ik op een Pentium 3 eerder voor Zenwalk zou gaan, want die is daar toch nog een stukje sneller. Kies dan wel de Xfce versie (dat is de zelfde desktopomgeving als Xubuntu heeft), ipv Gnome.
Frederik schreef: Ik zit nu (eventjes) op een Acer breedbeeld met Vista, kan niet tegen Ubuntu op. :fflol:
Mensen laten zich teveel door de strot duwen en zelfs ik doe er aan mee :(
Vista heb ik nog nooit gebruikt, dus daar heb ik geen mening over (alhoewel ik wel een beetje een mening krijg als ik hier en daar wat er over lees), maar ik weet wel dat Ubuntu een stuk sneller werkt dan Windows XP.
Frederik schreef: Ondertussen zie ik dat Koen al weer geantwoord heeft, geeft niet, wilde dit ook wel even kwijt :mrgreen:
Maakt niet uit ;)
adri schreef: Een hele snelle live CD is DSL, maar die is vrij beperkt.
DSL, mijn eerste kennismaking met Linux. Blijft toch altijd een bijzonder moment. :)
adri schreef: Wellicht dat ik het zelf ook nog eens ga doen. Beetje knutselen op zijn tijd is altijd wel leuk. :)
Inmiddels heb ik zo'n live cd gemaakt. Je staat er versteld van hoe makkelijk het is!
Gewoon naar slax.org gaan, en op 'bouw je eigen slax' klikken. Dan is het een kwestie van klikken op 'Voeg meer modulus toe', en gewoon uitkiezen wat je hebben wilt.
Indien een module dependencies (in de vorm van andere modulus) nodig heeft, wordt dat altijd netjes aangegeven.
Als je alles naar wens gekozen hebt, kun je onderaan op 'Download ISO' klikken, en heb je je eigen in elkaar gezette live-cd :)
Makkelijker dan dit kan het gewoon niet.

Helaas is het programma partimage niet als module te downloaden. Die wil ik er wel bij hebben. Gelukkig kun je met slecht 1 commando een slackware.tgz package omzetten in een slax-module. (zie hier).
Slackware package voor partimage is hier te vinden.
Als de live-cd nu werkt kan ik die er misschien nog aan toevoegen. Mijn Live-cd is inmiddels gedownload. Helaas doet Virtualbox raar, en ben ik nu te lui om hem op cd te branden en mijn pc te herstarten. Dus het testen doe ik morgen wel.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Konqueror

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Inmiddels heb ik Virtualbox weer aan de gang gekregen.
Slax startte op, en werkte gewoon :)
Alle programma's werkte, behalve Firefox.
Ik had er FF 2.0.0.14 opgezet, omdat dit een officieel geverifieerde module module is.
Maar deze gaf een segmentation fault zodra ik hem opstarte.
Toen heb maar FF 3 er op gezet. Modules toevoegen achter gaat ook heel eenvoudig (gewoon kopieren/plakken):
http://www.slax.org/documentation_customize_slax.php

Maar ook deze werkte niet, zodra ik hem opstartte kwam er een crash-reporter.
Toen heb ik het Slackware-package van FF 3 gedownload en er op gezet (omdat Slax op Slackware is gebasseerd zijn de standaard Slackware-tools aanwezig en dus ook o.a. installpkg), maar ook dat mocht niet baten.
Als laatste heb ik nog de mozilla-build geprobeerd maar ook die deed het niet.
Dan houd ik het maar bij Konqueror, daar is op een live cd ook goed mee te leven.

Partimage heb ik er ook op gezet, en die werkte (na het installeren van een library). Het omzetten van tgz naar lzm ging ook super makkelijk.

Uiteindelijk heb ik hem op cd(rw) gebrand om hem eens als echte live-cd op mijn computer te testen. Dat werkte.
Dit typ ik nu dus in die Slax live-cd.

Zoals te lezen is ben ik erg positief over Slax, het is bijna de perfecte live-cd. Ik zeg bijna, omdat ik toch nog twee minpuntjes heb gevonden:
* Je bent standaard root.
* Na het opstarten van de live-cd worden standaard als je partities als rw gemount, niet erg handig als je bijvoorbeeld data moet redde.

Maar aangezien je de iso van te voren compleet kunt veranderen (en dus ook de startup scripts), zal dit vast wel op te lossen zijn. Ik ga het in ieder geval proberen! :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Proficiat hoor. :)

Krijg je geen foutmeldingen (en zo ja, welke?) als je FF via commandline opstart?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Konqueror

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Ik heb op slax.org een kant-en-klare iso gedownload, die nog zonder modules is.
Hieraan heb ik de Firefox module toegevoegd, en nu werkte Firefox wel.

Waarschijnlijk is het dus gewoon een module/library die in de weg zit.

Als ik FF opstart krijg ik deze foutmelding:

Code: Selecteer alles

slax@slax:~/firefox$ ./firefox
slax@slax:~/firefox$
(crashreporter:10189): Gtk-CRITICAL **: gtk_widget_set_sensitive: assertion `GTK_IS_WIDGET (widget)' failed

slax@slax:~/firefox$    
Nu kan ik die library wel gaan opzoeken, maar dat wordt heel veel werk, aangezien er in totaal 500 packages geinstalleerd zijn.
Dus dan maar Konqueror, die doet het ook goed genoeg voor een live-cd :)

Verder heb ik trouwens wel oplossingen gevonden voor het standaard root zijn:
http://www.slax.org/forum.php?action=vi ... ntID=31712

Voor het automatisch aankoppelen van schijven moest ik enkel de optie 'noauto' toevoegen aan de bootregel, zie hier:
http://www.slax.org/documentation_boot_cheatcodes.php


Verder ben ik bezig met het maken van een tweede Slax-live cd. Dit wordt een cd om het spel Wolfenstein: Enemy Territory mee te kunnen spelen.
Dit is een spel dat ik en mijn broertjes graag spelen.
Op die cd komt dan Wolfenstein, XQF game server browser, Pidgin, Firefox en Fluxbox als Windowmanager.
Hier moeten wel 3D-drivers geactiveerd worden, deze moet ik dus ook als module mee zien te leveren.
Op zich wordt dit een leuke uitdaging, met een leuk resultaat :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Wat Firefox betreft: Heb je dit al gelezen?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Die post is inmiddels al een jaar oud, maar dat lukt mij wel.
In een 'schone' Slax werkt Firefox namelijk wel gewoon.

Echter zit er een conflicterende module in mijn customized Slax cd.
Die is er wel uit te halen, maar dat vind ik teveel werk.

Dus ik houd het wel bij Konqueror.
Daarin heb ik trouwens ook een flash player, dus ook Youtube is te bekijken. :)
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Ik ben een aantal binaries op Usenet aan het posten en daar gebruik ik Newspost voor.
Dit is enkel een command-line tool, iets dat juist handig is omdat ik hem gebruik op een computer die op zolder staat en enkel via SSH te bereiken is.
Op deze computer staat Ubuntu 8.04, waar enkel een command-line is geïnstalleerd (dus geen X)

Omdat Newspost standaard niet in de Ubuntu-repo's zit heb ik het zelf moeten compileren. Dit was op zich niet zo moeilijk, want het programma had geen vreemde dependencies en zelfs geen configure script (enkel 'make' typen en het progje was na 2 minuten klaar voor gebruik)
Dit programma doet eigenlijk precies wat het moet doen en werkt voor mij erg goed. Er zit alleen 1 vervelende bug in. Deze bug is hier beschreven:
http://www.mail-archive.com/debian-qa-p ... 00656.html

Er staat ook een oplossing bij, waarvoor ik iets in de broncode moet veranderen. Hoe ik dit moet doen weet ik niet. Wat moet ik nou precies uit het bestand newspost-2.1.1/base/nntp.c weghalen en wat er neer zetten?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Als je newspost uitpakt, dan zie je diverse bestanden en mappen. Zoek het bestand nntp.c op en het stukje tussen regel 95 en 99

Code: Selecteer alles

if (strncmp(response, NNTP_PROCEED_WITH_POST, 3) != 0) {
		/* this shouldn't really happen */
		ui_nntp_unknown_response(response);
		return POSTING_FAILED;
en vervangt dat met

Code: Selecteer alles

 if (strncmp(response, NNTP_PROCEED_WITH_POST, 3) != 0) {
               /* this shouldn't really happen */
               fprintf(stderr, "\ncase1 %02x %02x %02x, %s",
                       response[0], response[1], response[2], response);
               ui_nntp_unknown_response(response);
               return NORMAL;
               return POSTING_FAILED;
Daarna het zaakje opslaan en afsluiten en dan installeren.
Dat zou genoeg moeten zijn (ik heb het zelf overigens niet geprobeerd).

Succes. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Dat aanpassen ging goed, en hij compileerde zonder foutmeldingen.
Het probleem bleef echter nog:

Code: Selecteer alles

Posting part 28 of 389 - 7%
WARNING: unexpected server response: 340 340 <4a6d1f3e$0$2336$4c497a88@hitnews.eu> (desired)
Retrying
Socket error: Broken pipe 
Ik zal er maar mee moeten leren leven dat ik niet meer dan 2 GB in 1 keer kan posten. (Niet dat dat zo'n ramp is, maar toch te weinig als je een hele dvd van 4 gb in 1 keer wil posten).

In ieder geval bedankt :)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Volgens dit bugrapport is de bug opgelost.
Je gebruikt versie 2.1.1-3?
Dan zou ik een bericht achter laten dat je er nog steeds problemen mee hebt, ondanks de patch, wellicht dat ze de bug dan weer heropenen.
Afbeelding
Plaats reactie