Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door adri »

Hoewel Neelie Kroes over enkele maanden Eurocommissaris af is, heeft ze op de valreep toch nog besloten haar aartsrivaal Microsoft op de korrel te nemen.
Het gaat om de oude klacht dat Windowsbrowser Internet Explorer volledig verweven is met het besturingssysteem en zodoende oneerlijke concurrentie bedrijft.

Nieuw is dat Neelie Kroes nu Microsoft wil verplichten meerdere browsers in het OS op te nemen.
De EU heeft het al jaren aan de stok met Microsoft en in totaal is inmiddels voor €1.700.000.000,- aan boetes opgelegd.

Recentelijk kreeg ook chipfabrikant Intel een boete opgelegd van €1.000.000.000,- wegens oneerlijke concurrentie.

Bron: Volkskrant
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door Koen_92 »

Ik hoop echt dat dit lukt.
Dat IE zo'n groot marktaandeel heeft komt vooral hierdoor, alhoewel ik wel moet zeggen dat Firefox het helemaal niet slecht doet met haar 20% marktaandeel wereldwijd.
Opera is begonnen met deze aanklacht, en inmiddels hebben al meer bedrijven zich aangemeld om te strijden tegen MS:
http://tweakers.net/nieuws/59629/red-ha ... ak-ie.html

Microsoft heeft inmiddels al gereageerd door IE8 verwijderbaar te maken in de aankomende Windows 7:
http://tweakers.net/nieuws/58788/micros ... ows-7.html
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door adri »

Oh, ik heb er wel vertrouwen in dat het uiteindelijk goed komt.
Nadeel is alleen dat het ALTIJD onder dwang moet. Hetzij door boetes, hetzij door rechtszaken. En dat is wel kenmerkend voor MS geworden. Nooit eens op een normale manier. Ze hebben daar -in ieder geval bij mij- al hun goodwill mee verspeeld.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door Koen_92 »

Ja, klopt. Ook ik vind ze niet zo aardig meer (zacht uitgedrukt)
Maar dat gebeurt volgens mij wel vaker met monopoly's.

Het gaat de laatste tijd echter wel wat beter.
Met IE8 hebben ze voor het eerst een browser die zich aan de webstandaarden houdt en dankzij hun (en novell) is er ook een open source implentatie van .Net (mono) en Silverlight (Moonlight).

Verder hebben ze Linux wel van de netbookmarkt afgehaald, door Windows XP gratis weg te geven aan netbookfabrikanten.
Met Windows 7 komt er een ook netbook versie die voor fabrikanten heel goedkoop zal zijn (Windows 7 starter).
Om te zorgen dat men deze versie niet op een gewone PC installeert zijn er beperkingen in de hardware (bijv. max 2ghz processor en 12 inch scherm met max resolutie van...)
Ook zijn de bureaubladachtergrond en het thema niet aan te passen.

Alleen al het feit dat ze zulke beperkingen op kunnen leggen is verkeerd (want de consument gaat natuurlijk een netbook met W7 komen, het is net zo duur als de Linux-versie, maar Windows is vertrouwd).

Ik weet in ieder geval wel wat voor netbook ik zou kopen...
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    CentOS Firefox

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef: Alleen al het feit dat ze zulke beperkingen op kunnen leggen is verkeerd (want de consument gaat natuurlijk een netbook met W7 komen, het is net zo duur als de Linux-versie, maar Windows is vertrouwd).
Zeker weten? Jah, je hebt van die verstokte en conservatieve digibeten, die krijg je met geen mogelijkheid aan iets nieuws. Er zijn ook vast open-minded consumenten. Die ook wel eens wat anders willen proberen. Er bezoeken hier anders genoeg potentiële switchers dit forum. Aan hun browser-keuze zal het iig niet liggen :D
Koen_92 schreef: Ik weet in ieder geval wel wat voor netbook ik zou kopen...
Geen idee waar je op doelt Koen_92 :wink:
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door Koen_92 »

common sense schreef: Geen idee waar je op doelt Koen_92 ;)
Het feit dat er bijna alleen maar Windows netbooks te koop zijn.
Mocht ik er één kopen, dan zorg ik natuurlijk dat er standaard Linux op voorgeinstalleerd is.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door adri »

En vandaag werd bekend dat Microsoft een IE-loos besturingssyteem gaat leveren (maar dat het nog niet zeker is of Neelie dat genoeg vindt), zie bijv. de Volkskrant en tweakers.net.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Opera

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door Koen_92 »

Hopen dat de EC hier geen genoegen mee neemt, want dit heeft totaal geen voordeel voor de andere browsers.
De consument zal namelijk zonder browser geen andere browser installereen (als hij uberhaupt al van het bestaan van andere browsers afwist).
Bij de Windows 7 versie zonder browser wordt sowieso een cdrom met IE 8 meegeleverd, die de consument meteen zal installeren omdat hij de blauw E op die cdrom herkent als 'het internet' .
De enige die hier wat aan hebben zijn de mensen die een hekel hebben aan IE en nu dus een Windows systeem zonder IE kunnen installeren.
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door nete »

Ik keur de politiek van Microsoft zeker niet altijd goed, maar tante Neelie werkt me nog meer op mijn zenuwen: al één bedrijf gekend dat op straffe van torenhoge boetes producten van de concurrentie mee moet leveren bij zijn eigen producten ?
Zij behandelt de gewone gebruikers als kleuters die niet eens zelf een browser kunnen kiezen.

Neelietje kan dan evengoed Microsoft verplichten om meteen ook maar een CD met ALLE Linux distro's en met OS/2 zaliger mee te leveren. En nog een CD'tje met Openoffice.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Microsoft opnieuw onder vuur van Neelie Kroes

Bericht door adri »

Als een bedrijf op onrechtmatige wijze een marktaandeel voor bepaalde software heeft weten te realiseren (en daar zijn ze voor veroordeeld, zelfs in de USA -helaas zonder sanctionering) dan vind ik het niet onterecht dat ze daar alsnog op aangesproken worden.
Afbeelding
Plaats reactie