Geen automatische omloop binnen kolommen

Mozilla Firefox is de webbrowser van Mozilla. Volg in geval van problemen eerst onze standaard diagnose.
Sandra
    unknown unknown

Geen automatische omloop binnen kolommen

Bericht door Sandra »

Hallo,

Omdat ik lettertype Verdana gebruik, gaat de pagina-opbouw daar soms raar op reageren. Verdana is nogal breed en soms verdwijnen de laatste tekens van de regels achter de rechter kolom; de tekst begint niet tijdig op een nieuwe regel. Soms zie je bloklijnen door mijn tekst heen gaan. Ik snap niet precies wat er technisch mis gaat en ik zou graag willen weten wat ik er aan zou kunnen doen (behalve dan Fonts te unchecken).
Voorbeelden zijn: http://www.webwereld.nl/ en http://cdn.mozdev.org/

Vriendelijke groet,
Sandra
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sandra,

Ik heb ook even met de lettertype-instellingen van Firebird gestoeid. Dat had ik daarvoor nog nooit gedaan, dus voor mij was het even uitproberen.

Ik heb cdn als test-site gebruikt. Daarbij maakte het bij mij niet zoveel uit toen ik Verdana instelde, want dan wordt eigenlijk alleen op de rechterkolom Verdana toegepast. Pas toen ik onderaan met een vinkje aangaf dat altijd mijn Fonts gebruikt moeten worden werd alles in Verdana weergegeven en schijnbaar wordt er dan iets te lang en krijg je overlap.

Iedere site wordt natuurlijk op een bepaalde manier in elkaar gezet. Daarbij wordt een lettertype gekozen dat daar het beste bij past. Zodra je dat zelf gaat over-rulen begeef je je natuurlijk op wat glad ijs. Dan zou het kunnen dat iets er anders uitziet dan gespecificeerd.
In de cdn-website wordt bijvoorbeeld voor de rechterkolom een vast breedte opgegeven in de CSS-stylesheet. Ik kan me voorstellen dat als je bepaalde instellingen op een website gebruikt, dat het dan niet uitkomt wanneer er een ander lettertype gebruikt wordt.

Maar ik heb nog even verder gespeeld met het Verdana-lettertype. Uiteindelijk heb ik de bovenste Size (pixels) op 14 ingesteld en daarmee zag de cdn-site er tenminste aanvaardbaar uit. Webwereld ook bijna (de rechterkolom is niet helemaal lekker uitgelijnd, maar daarmee valt wel te leven). Als je hetzelfde aantal pixels gebruikt dan ziet Verdana er volgens mij wat groter uit en het zou goed kunnen dat er sites zijn die daar moeite mee hebben.

Ook in Bugzilla kom ik als ik op Verdana zoek een aantal meldingen tegen. Die lijken echter uit de koker van 1 persoon te komen en er wordt niet echt veel verder op ingegaan.
http://bugzilla.mozilla.org
Ik zou het ook vreemd vinden dat er een bug gerelateerd aan een specifiek lettertype zou zijn. Dan kun je beter zeggen dat er iets fout gaat met grotere/bredere lettertypes. Op het Linux-platform heeft men volgens mij helemaal geen Verdana (of men moet het al zelf hebben geinstalleerd als TrueType-font), maar ik kan me voorstellen dat daar met andere lettertype wel weer problemen kunnen optreden.

Ook kwam ik betreffende Verdana het volgende tegen (onder een stuk met de titel "Don't smoke Verdana" dat betoogt dat Verdana beter niet op websites gebruikt zou moeten worden (omdat Verdana niet altijd geinstalleerd is en daarom een ander lettertype gebruikt zal worden wat de leesbaarheid doorgaans niet ten goede komt):
"The proportions of the Verdana font differ fairly significantly from any other commonly available typeface. The font is both quite wide, and it has a large x-height, a characteristic it does not share with any of the fonts commonly used as fallbacks."
http://www.virtuelvis.com/archives/146.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Ik heb inderdaad geen Verdana.
Wat is er zo bijzonder aan dat lettertype :?:
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Hoi, bedankt voor je reactie. Op de site van Webwereld zijn de fontproblemen vandaag opeens verdwenen.
Op de Mozillasite heb ik nog eens goed vergeleken met Internet Explorer, maar nu blijkt dat de rechter kolom in IE meer naar rechts staat, waardoor er geen overlap plaatsvindt.


Groeten,
Sandra
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Ik heb inderdaad geen Verdana.
Wat is er zo bijzonder aan dat lettertype
De reden dat ik zo met lettertypes in de weer ben, is dat ik sinds een paar jaar plotseling niet meer zo goed dichtbij kan zien.
Ik heb erg lang met de instellingen van Internet Explorer zitten worstelen, maar die biedt geen enkele redelijke mogelijkheid om dit goed in te regelen.
Het enige wat ik kon doen was alles op Verdana te zetten, omdat Verdana een grote, brede letter is die je ook van een grotere afstand nog goed kan lezen.
En verder kon ik alleen d.m.v. een bookmarklet de gebruikte stylesheets op de pagina uitschakelen zodat alles vanzelf groter (maar ook heel lelijk) werd weergeven.

Met Mozilla kan je het kleinste lettertype zelf instellen (dat is bij mij 13). De rest blijft gevarieerd in grootte.
Om die kleinst ingestelde letter op een constante grootte te houden staat ook Mozilla ingesteld op uitsluitend Verdana.

Als jij geen Verdana hebt dan heb je geen Windows denk ik. :)

Groeten,
Sandra
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Sandra schreef:Als jij geen Verdana hebt dan heb je geen Windows denk ik. :)

Dat hoeft niet perse: http://corefonts.sourceforge.net/
Hier kun je Verdana, Times, etc ophalen en ook onder Linux gebruiken.
(Tahoma zit er niet bij, want daarvoor moet je een Windows licentie hebben)
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Verdana wordt volgens mij ook pas vanaf een bepaalde browser-versie meegeleverd. Dus als je wel Windows hebt, maar geen Verdana dan heb je waarschijnlijk een oude Windows-versie en wordt het misschien tijd om de IE-browser te upgraden.

Inderdaad zijn er via SourceForge wel de lettertypes te downloaden. Maar het zou beter zijn wanneer meer goede vrij beschikbare lettertypes ontwikkeld zouden worden. Dan kan Linux standaard over goede fonts beschikken (ik zeg niet dat dat nu niet het geval zou zijn, maar als deze lettertypes te downloaden zijn via SF, dan lijkt mij dat Linux er geen goede alternatieven voor heeft).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Z_God
Berichten: 410
Lid geworden op: 12 oktober 2003, 22:36
Locatie: Enschede
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Z_God »

Sandra schreef:De reden dat ik zo met lettertypes in de weer ben, is dat ik sinds een paar jaar plotseling niet meer zo goed dichtbij kan zien.
Ik heb erg lang met de instellingen van Internet Explorer zitten worstelen, maar die biedt geen enkele redelijke mogelijkheid om dit goed in te regelen.
Het enige wat ik kon doen was alles op Verdana te zetten, omdat Verdana een grote, brede letter is die je ook van een grotere afstand nog goed kan lezen.
Werkt text zoom niet? (CTRL +)
Sandra schreef:Als jij geen Verdana hebt dan heb je geen Windows denk ik. :)
Dat klopt.
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Werkt text zoom niet? (CTRL +)
In IE? Als er een stylesheet overheen zit niet.
Alleen de aller-eenvoudigste websites op 't net reageren op Beeld > Tekengrootte.
En is ook een zeer groot verschil tussen FontSize 2 en 3 en er zit niks tussen.
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Verdana wordt volgens mij ook pas vanaf een bepaalde browser-versie meegeleverd. Dus als je wel Windows hebt, maar geen Verdana dan heb je waarschijnlijk een oude Windows-versie en wordt het misschien tijd om de IE-browser te upgraden.


Worden fonts met de browser meegeleverd? Dat wist ik niet.
Ik dacht dat ze in XP zaten, maar dan vraag ik me weer af waarom sommige fonts wél in de ene XP zitten en niet in de andere. Het lukte me overigens niet om de ontbrekende fonts van de ene naar de andere computer te kopiëren.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door nirwana »

Sandra schreef:Worden fonts met de browser meegeleverd? Dat wist ik niet.
Je kunt het zo zien: Windows 95 is al de deur uit, maar je wilt eigenlijk dat iedere Windows-gebruiker een bepaald lettertype krijgt. Dan kun je ervoor kiezen om het als optie bij de installatie van Internet Explorer 4 te stoppen. Je kunt het ook op Windows Update plaatsen of anderszins beschikbaar stellen, maar Microsoft heeft dus voor de browser gekozen. In latere Windows-versies waren Verdana en Tahoma volgens mij wel standaard, maar toen was IE ook al standaard aanwezig.
Sandra schreef:Ik dacht dat ze in XP zaten, maar dan vraag ik me weer af waarom sommige fonts wél in de ene XP zitten en niet in de andere. Het lukte me overigens niet om de ontbrekende fonts van de ene naar de andere computer te kopiëren.
Kun je ze niet uit de Fonts-map kopieren en vervolgens op de andere PC plaatsen ? Wat krijg je dan voor een foutmelding ?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Sandra
    unknown unknown

Bericht door Sandra »

Kun je ze niet uit de Fonts-map kopieren en vervolgens op de andere PC plaatsen ? Wat krijg je dan voor een foutmelding ?
Het ging om wat mappen Dingbats, figuurtjes enzo. Er was geen optie Kopiëren beschikbaar, ook niet in het rechtsklikmenu. Misschien kon ik wel de hele map Fonts kopiëren en overzetten maar dat vond ik nogal eng.
Ik vraag me af wie dat beslist heeft welke fonts er wel of niet werden geïnstalleerd (XP was voorgeïnstalleerd).
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

CTRL-C ... CTRL-V of gewoon slepen met CTRL ingedrukt houden werkt hier gewoon om fonts naar andere folders te kopieeren....?
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Sandra
    unknown unknown

Dingbats

Bericht door Sandra »

Hoi Irmen, ik heb besloten om het maar te laten rusten anders word ik knetter.
"Geïnstalleerd staan" wil kennelijk iets anders zeggen dan "Aanwezig zijn" en omgekeerd.
Op computer 900 staan namelijk precies dezelfde Webdings, Wingdings, Wingdings 2 en Wingdings 3 als op computer 700. Het woord Dingbats komt op geen enkele computer voor...
Toch toont de ene computer ze wel en de andere niet.
Ik haat het om iets niet te begrijpen maar als de prijs is dat ik er slapeloze nachten van krijg dan wordt het toch wel érg zonderling!!

Vriendelijke groet,
Sandra


PS: Wat is een Software Engineer?
Irmen
Moderator
Berichten: 315
Lid geworden op: 3 november 2003, 23:09
Locatie: Woerden
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Irmen »

Software Engineer is een heel algemene titel voor iemand die software ontwerpt, bouwt, en wat daar verder bij komt kijken.... 8)
Het is tijd ~ Firefox! ~ neem het web in eigen hand
Plaats reactie