Google Chrome, nu ook als besturingssysteem

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Gesloten
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Google Chrome, nu ook als besturingssysteem

Bericht door adri »

Al jaren deden geruchten de ronde dat Google met een -op Linux gebaseerd- besturingssysteem bezig was en sinds vandaag is het dan officieel, zo is te lezen op the Official Google Blog.
De handschoen tegen Microsoft wordt hiermee wederom opgepakt en dit keer is het OS zelf aan de beurt.
Het OS zal vooral toegespitst zijn op webapplicaties en da's geen verrassing, dat is immers waar Google groot mee geworden is.
Google Chrome OS zal volledig opensource zijn, licht en snel, als we de mensen van Google mogen geloven. Het geheel zal een volledig nieuwe windowmanager worden, draaiende op de Linux-kernel.
In de tweede helft van 2010 moet Google Chrome OS beschikbaar zijn voor het grote publiek.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Google Chrome, nu ook als besturingssysteem

Bericht door Koen_92 »

Op zich zie ik niet echt het verschil tussen Google Chrome en gOS.
gOS is namelijk ook een OS van Google, dat zich richt op cloud computing. Echter is gOS niet bedoeld voor netbooks, iets dat Google Chrome os wel wordt.
Ook is er voor gOS weinig reclame gemaakt.
Verder weet ik niet of dit ooit marktaandeel op kan bouwen. Google's webbroser Chrome heeft namelijk ook maar een magere 2% marktaandeel.
Wat wel interessant is, is dat ze afspraken gaan maken met grote OEMs, om te zorgen dat die netbooks met hun os gaan leveren, en er dus eindelijk een keuze komt naast Windows. Want keuze is er weinig, komen we in dit draadje achter.
Google Chrome os heeft verder wel een belangrijk voordeel boven Windows: het draait ook op ARM-processors. Windows draait hier niet op en zal dit voorlopig ook niet doen. De verwachting is dat deze ARM-processors de komen tijd ook aan populariteit gaan winnen.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Google Chrome, nu ook als besturingssysteem

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Verder weet ik niet of dit ooit marktaandeel op kan bouwen. Google's webbroser Chrome heeft namelijk ook maar een magere 2% marktaandeel.
Wat wel interessant is, is dat ze afspraken gaan maken met grote OEMs, om te zorgen dat die netbooks met hun os gaan leveren, en er dus eindelijk een keuze komt naast Windows. Want keuze is er weinig, komen we in dit draadje achter.
Krek, vooral ook daarom is het wel mooi dat ze dat doen. Voor Google hebben die fabrikanten waarschijnlijk wel wat ontzag. ;)
Koen_92 schreef: Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ik ook.
Denk trouwens ook niet dat ze binnen de kortste keren een fiks marktaandeel zullen verwerven (wat dat betreft schopt de browser Chrome op dit moment inderdaad ook nog niet echt een deuk in een pakje boter), maar er zit dan toch weer beweging in.
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows XP Firefox

Re: Google Chrome, nu ook als besturingssysteem

Bericht door Dorus »

Firefox heeft ooit veel moeite gedaan voor 4% procent markt aandeel, terwijl chrome nu al op de 3-4% word geschat. Natuurlijk hebben advertenties op google.com daaraan bijgedragen, neems niet weg dat chrome schrikbarend snel marktaandeel heeft gewonnen. Ook voor het nieuwe google OS geld dat (na wat ik begrepen heb) het vooral goed zal zijn als netbook besturing systeem, ligt, snel en beperkt als je een non-webbrowsers toepassing wilt draaien. Aangezien Microsofts netbook besturing systeem (xp variant geloof ik) erg beperkt, hier kan google dus best wel makkelijk concurreren. Als desktop zal het echter niet veel voorstellen vermoed ik.
¿ʇı̣ əsnqɐ ʇ,uɐɔ noʎ ɟı̣ əpoɔı̣un sı̣ pooɓ ʇɐɥʍ
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Google Chrome, nu ook als besturingssysteem

Bericht door Koen_92 »

Dorus schreef:Aangezien Microsofts netbook besturing systeem (xp variant geloof ik) erg beperkt, hier kan google dus best wel makkelijk concurreren. Als desktop zal het echter niet veel voorstellen vermoed ik.
Netbook os? Het is op dit moment de 'gewone' XP met enkele licentie beperkingen (en die beperkingen zitten puur in de licentie).
Met de ontwikkeling van Windows Vista hadden ze namelijk geen rekening gehouden met Netbooks (die waren er toen nog amper).
Microsoft had net de verkoop van Windows XP gestaakt toen de eerste netbooks kwamen. Aangezien Vista veelste zwaar is voor die netbooks stond er Linux op. Die zijn toen zo populair geworden dat Microsoft ingreep door Windows XP enkel voor netbooks nog te leveren en dat ook nog voor een zeer lage prijs (20 dollar geloof ik). Zo is Linux daar weer van de markt gedrukt.

Nu met Windows 7 gaan ze een speciale netbookversie maken, genaamd Windows 7 Starter. Deze versie zal ook maar zo'n 20 dollar kosten (schat ik), maar heeft wel beperkingen. Zo kun je bijvoorbeeld de buraubladachtergrond en het thema niet wijzigen (belachelijk!) en mag je maar 3 programma's tegelijk draaien. Ook mag deze versie (net als de XP-versie) enkel op bepaalde hardware draaien (oa max 2ghz single core processor) Wil je meer? Dan moet je een volwaardige Windows 7 kopen van +/- 100 euro (hetgeen de prijs van een netbook met 25% verhoogt). Verder is deze versie net zo zwaar als de andere Windows 7 versies (die dus net zo zwaar als Vista zijn). Echter zijn de netbookjes in deze 2 jaar een stuk krachtiger geworden, waardoor ze Windows 7 wel aankunnen.
Best erg dat ze zulke eisen kunnen stellen en daarom is het maar goed dat er concurrentie op deze markt komt :)
common sense
Berichten: 656
Lid geworden op: 2 augustus 2006, 13:45
    CentOS Firefox

Re: Google Chrome, nu ook als besturingssysteem

Bericht door common sense »

Koen_92 schreef:Want keuze is er weinig, komen we in dit draadje achter.
Valt wel mee hoor. Alleen de dozenschuiver om de hoek heeft nog van die ouderwetse kletspraatjes. Als ze moeilijk doen kun je nog altijd via zo'n webwinkel een Linux netbook kopen. Zie daar niet zo'n probleem in. Als je graag wil, kun je ze krijgen. Geen probleem.
Koen_92 schreef:Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.
Ja, vast meer mensen zijn benieuwd hoe deze titanenstrijd gaat lopen :wink:

Ondertussen peutert Canonical steeds meer marktaandeel voor Ubuntu bij elkaar. Jammer dat het NOS journaal daar niets over zegt. Al was het maar 1 of 2 zinnetjes. Ach, de journalistiek is ook niet meer wat 't ooit was. (het onderwerp van meerdere kanten belichten)
Gesloten