Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door m@tje »

Hoi :wink:

Omdat ik niet ineens tussen de ander wil inposten ( linux voor beginners ) plaats ik maar even een nieuw onderwerp

Ik heb vandaag Ubuntu aangevraagd ( duurt nog even voor ik hem heb ) omdat ik van Microsoft af wil :?

Zodra ik hem heb ga ik hem installeren , nu is mijn vraag als volgt : word mijn hardware ook automatisch herkent net zoals in xp of vista ?

En kan ik programma's zoals nvu , bitlotd , vlc en nero ook hierop ook gebruiken ?

En moet ik verder ergens nog rekening mee houden als beginner ? alle tips zijn welkom :shock:

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door Koen_92 »

Welkom bij Ubuntu :)
Sinds ik ermee begonnen ben, wilde ik nooit meer Windows gebruiken.

De meeste hardware wordt automatisch herkend, veel meer en beter dan bij Windows.
Alleen voor de videokaart moet je meestal nog drivers installeren. Zodra je Ubuntu op start kun je deze letterlijk met 3 muisklikken installeren (gewoon op een ballon klikken die tijdens de eerste start verschijnt).
Soms moet je voor draadloos internet ook nog drivers installeren, dit ligt er aan welke kaart je hebt.
Alle andere dingen (draad-internet, geluid, printers enz.) worden eigenlijk bijna altijd automatisch herkend en geïnstalleerd.
Op het gebied van drivers/hardware is het dus heel wat makkelijker dan bij Windows.

Je kunt helaas geen Windows-programma's op Ubuntu gebruiken (en andersom ook niet). Voor sommige programma's is een Ubuntu-versie gemaakt (Firefox, Thunderbird, VLC, nvu (Kompozer), Filezilla, OpenOffice enz.)
Voor andere programma's zul je een alternatief moeten zoeken. Een alternatief voor de torrent-client bitlord (die jij noemde) is Transmission. K3b of Brasero kun je als alternatief voor Nero nemen.
Gewoon even zoeken, of desnoods even kijken op http://www.linuxalt.com

Mocht je echt geen alternatief kunnen vinden, of zijn de alternatieven niet goed genoeg kun je nog proberen het Windows-programma op Ubuntu werkende te krijgen met Wine. Wine is een programma voor Ubuntu waarmee je windows programma's kunt laden. Echter werkt dit lang niet altijd goed (sommige programma's werken perfect, andere deels en weer andere helemaal niet). Je moet dit dus zien als laatste redmiddel.

Programma's installeren gaat in Ubuntu ook heel anders dan in Windows. Waar je bij Windows meestal een setup.exe ergens vandaag downloadt, open je bij Ubuntu het zogenaamde 'Pakkettenbeheer'. Met dit programma kun je meer dan 20.000 andere programma's in enkele muisklikken installeren. Gewoon een kwestie van aanvinken en het pakkettenbeheer doet de rest. Meer kun je hier lezen.

Hierdoor worden ook updates centraal geregeld: Je hoeft enkel systeem-updates te installeren, want hiermee worden alle programma's up2date gehouden. Je hoeft dus niet zoals bij Windows alles handmatig bij te houden (want daar moet je bijv. Firefox namelijk steeds handmatig updaten).

Als je straks je cd krijgt kun je hiervan opstarten. Dan krijg je een keuze menu waar je kunt kiezen om meteen te installeren of om Ubuntu uit te proberen vanaf cd.
Met dit uitproberen wordt niets op je computer geïnstalleerd en kun je dus lekker experimenteren. Let op dat hier wel alles van cd wordt geladen en het systeem daardoor erg traag is).
Mocht je besluiten Ubuntu te installeren dan kan dit ook in deze live-omgeving. Kies er dan voor om Ubuntu naast Windows te zetten, zodat je er langzaam aan kunt wennen.
Hier lees je hoe dit uitproberen werkt:
http://sites.google.com/site/computertip/uitproberen

En hier lees je hoe je Ubuntu naast Windows zet:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Verder is dit een goede algemene site om dingen over Ubuntu te leren:
http://sites.google.com/site/computertip/

Ook zeg je dat je een cd besteld hebt, je krijgt dan een mooie originele cd thuisgestuurd. Dit gaat echter nog wel zes weken duren. Als je niet kunt wachten kun je ook overwegen om hem alvast zelf te downloaden en op cd te branden.


Zo, dat was zeker een hoop informatie in 1 keer hé? ;)
Het ziet er nu vast nog allemaal eng uit, maar dat zal na een tijdje ermee werken wel over zijn. Ubuntu is een heel ander systeem dan Windows, hoewel het niet zo moeilijk is is het wel anders en zul je een hoop nieuwe dingen leren. Met Windows heb je waarschijnlijk ook niet in één dag leren werken...

Succes ermee :)
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door m@tje »

Hartelijk dank voor je informatie :)

Eerst wacht ik even op de cd , dan ga ik gelijk aan de slag ermee

Nog even een vraag : kan ik wel alvast drivers downloaden in Vista die ik straks weer kan gebruiken voor Ubuntu

bijvoorbeeld voor draadloos internet etc ? die wou ik vast op een usb stick zetten , ik weet namelijk niet of dat anders word weggeschreven door Vista ( mischien dat Ubuntu het niet herkent :?: )
dan ben ik tegen die tijd al voorbereid

Als ik eenmaal internet verbinding hebt kan de rest makkelijker opgelost worden , zoals drivers etc
( die kan ik dan downloaden mochten er problemen zijn )

nogmaals bedankt voor je uitleg er is me een hoop duidelijker en nu ga ik eerst even neuzen op die links die jij me adviseerde

Tijd genoeg nu om al een hoop uit te zoeken :lol:

groeten Martin
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door Koen_92 »

Haha, graag gedaan :)

Wat die drivers betreft:
Wat voor draadloos internet-kaart heb jij? Dan zoek ik wel even of er drivers nodig zijn. Voor sommige is er namelijk helemaal geen driver nodig.
En mocht hij wel nodig zijn, dan download Ubuntu die zelf via de pakkettenbeheerder (en dan moet je dus even tijdelijk zorgen voor bedraad internet). Ook dit is dus weer anders dan bij Windows, waar je voor een driver op een setup.exe klikt.
Het vooraf drivers downloaden is dus eigenlijk niet mogelijk ;)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Voor sommige is er namelijk helemaal geen driver nodig.
Nou, die zijn uiteraard wel nodig, maar zijn óf ingebakken in de kernel, óf worden meegeleverd op de CD/DVD.

Verder is er op de uitstekende uiteenzetting van Koen niks aan te merken. 8)

NB: zoals Koen als aangaf zul je weinig tot geen problemen ondervinden met drivers voor hardware en zul je merken dat e.e.a. veel handiger en sneller gaat dan op Windows. Wat een beetje een uitzondering is zijn printers. Daar kun je soms wat problemen mee hebben. Hangt nogal van het merk af. Bijv. HP staat erom bekend uitstekende drivers te maken voor *NIX-systemen (waaronder bijv. Apple en Linux), Lexmark heeft daarentegen een reputatie van "lastig" te zijn.
Vuistregel voor als je eens een nieuwe printer koopt: vraag of die het ook onder Apple doet (de kans dat het dan ook onder Linux werkt is vrijwel één op één). Als je zo'n verkoper vraagt of het onder Linux werkt hebben ze doorgaans geen idee waar je het over hebt. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door m@tje »

Hallo Adri , een printer word hier niet gebruikt :) dat zal dus geen probleem worden haha

Ik ga Ubuntu op mijn Sony Vaio zetten er zitten dus 2 netwerk kaarten in

Lan express AS iee 802.11g pci adapter

Generic Marvell Yukon chipset based ethernet controller

Wat zijn volgens jullie nu pluspunten in vergelijking met Microsoft vista/xp ?

wederom bedankt beide
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door adri »

Wat je wireless kaart betreft: geen idee, ik heb daar zelf geen ervaring mee. Ik weet wel dat als er geen Linux drivers voor zijn, dat je altijd nog ndiswrapper kunt gebruiken (daarmee maak je feitelijk gebruik van de Windows drivers). Dat is niet de mooiste, maar soms wel de minst beroerde oplossing. :)

Pluspunten t.o.v. Windows:
Veiliger (geen anti-virusprogramma nodig), firewall die nooit aan je kop zanikt, veel minder gezeur & gedoe (weet u zeker dat...?), sneller, stabieler, geheel naar je eigen smaak & inzicht in te richten en op te tuigen qua kleuren, thema's e.d. en bovendien kun je er sowieso mee doen wat je wilt. het is nl. van jou en niet van "een bedrijf uit Redmond". ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door m@tje »

adri schreef: Veiliger (geen anti-virusprogramma nodig)

:shock: dat is helemaal super , dat scheelt namelijk erg in de snelheid :D dat is zeker pluspunt !

Ik heb nu Mcfee die de boel erg heeft vertraagd ! , zelfs tijdens het typen van dit bericht heb ik 2 minuten niks kunnen doen omdat Mcafee zich aan het updaten was !

En inderdaad , telkens weer die vraag als je wat wilt installeren in windows : toestemming of toestaan , dat is erg vervelend :x
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows XP Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door Frederik »

m@tje schreef: En inderdaad , telkens weer die vraag als je wat wilt installeren in windows : toestemming of toestaan , dat is erg vervelend :x
Dat is UAC (User Agent Control) en dat kun je als je er last van hebt uitschakelen, maar je moet wel weten wat je doet, het zit er niet voor niets:

1. Ga naar het startmenu, en klik op Configuratiescherm.
2. Ga naar gebruikersaccounts
3. Klik vervolgens op Gebruikersaccountbeheer in- of uitschakelen.
4. Haal het vinkje weg en klik op OK.
5. Je krijgt nu geen meldingen meer van UAC
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows XP Internet Explorer 8

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door m@tje »

Ok , goede tip :P

Ga ik doen , bedankt voor de tip Frederik :!:
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door Koen_92 »

adri schreef: Verder is er op de uitstekende uiteenzetting van Koen niks aan te merken. 8)
Dankje :)
adri schreef: NB: zoals Koen als aangaf zul je weinig tot geen problemen ondervinden met drivers voor hardware en zul je merken dat e.e.a. veel handiger en sneller gaat dan op Windows. Wat een beetje een uitzondering is zijn printers. Daar kun je soms wat problemen mee hebben. Hangt nogal van het merk af. Bijv. HP staat erom bekend uitstekende drivers te maken voor *NIX-systemen (waaronder bijv. Apple en Linux), Lexmark heeft daarentegen een reputatie van "lastig" te zijn.
Vuistregel voor als je eens een nieuwe printer koopt: vraag of die het ook onder Apple doet (de kans dat het dan ook onder Linux werkt is vrijwel één op één). Als je zo'n verkoper vraagt of het onder Linux werkt hebben ze doorgaans geen idee waar je het over hebt. ;)
O, goed dat je het zegt. Mijn printer is een paar weken geleden overleden en ik moet dus nog steeds een nieuwe kopen. Deze printer werkte altijd perfect (was een HP). Ik dacht eigenlijk dat bijna alle printers onder Linux, niet dus...
Maar die tip om te vragen of hij op Apple werkt is ook wel handig. Cups komt namelijk ook van Apple zie ik nu (staat onderaan 127.0.0.1:631).

@m@tje:
Ik heb even gezocht voor je draadloze kaart en die lijkt het wel te doen.
Het gaat namelijk om de chipset die in dat kaartje zit, en na even zoeken is dat bij jou volgens mij een Atheros ar2425. Deze werkt in de nieuwste versie van Ubuntu zonder problemen.
Het is trouwens wel aangeraden om tijdens het installeren van Ubuntu je Laptop even met een kabel te verbinden met het internet. Zo wordt namelijk tijdens het installeren meteen de Nederlandse taal geinstalleerd. Op de CD staat alleen de Engelse taal. Er is namelijk geen ruimte voor meer talen, dus die moeten tijdens de installatie van internet gedownload worden.

Nog een pluspunt van Ubuntu is dat het hele coole effecten heeft met Compiz. Vista Aero kan er nog een hoop van leren. Als beginnend Ubuntu-gebruiker zul je er van versteld staan.
Bekijk deze filmpjes maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=xC5uEe5OzNQ
http://www.youtube.com/watch?v=ZxfSwzhSn1c
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door m@tje »

Zo dat ziet er indrukwekkend uit ja die filmpjes !

Ik ben erg benieuwd naar de snelheid van het systeem

En ik zal zeker een kabel gebruiken met het installeren ( daarna weer draadloos) goede tip , zeker voor de juiste taal :)

Ik probeer al op het werk mensen over te halen om ook over te stappen naar Ubuntu haha ( zei zijn microsoft ook beu ) :lol:

:lol: bedankt voor de tips :wink:
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door Koen_92 »

Ok, dan moet het helemaal goed komen :)
En over de snelheid: Als je Vista gewend bent, zul je dit waarschijnlijk super snel vinden.

En nu al mensen overhalen zonder zelf Ubuntu geprobeerd te hebben? Ach waarom ook niet :)
BTW mocht je nog meer redenen hebben waarom Ubuntu/Linux zo goed is:
http://sites.google.com/site/computertip/waaromdaarom
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door m@tje »

Koen_92 schreef:
En nu al mensen overhalen zonder zelf Ubuntu geprobeerd te hebben? Ach waarom ook niet :)
Haha je hebt gelijk , maar die mensen zijn microsoft ook erg beu ( er zijn altijd wel problemen )
en ik denk dat dit voor hun ook een oplossing kan zijn , ze kunnen het op zijn minst uitproberen :) vandaar dat ik hun adviseerde over te stappen :lol:

Om nog even terug te komen op : Geen anti virus Programma nodig , hoe zit het met spyware moet ik daar wel op blijven scannen ?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Ubuntu 9.04 desktop edition / vraag

Bericht door Koen_92 »

Ach, we zullen zien of ze het wat vinden :)
Maar waarschijnlijk zul je bij Ubuntu in het begin ook nog wel wat problemen hebben.
Maar als alles werkt, zal dat het ook een hele tijd blijven doen :)

Nee, ook Spyware heb je helemaal geen last van.
Als je wilt weten waarom dat allemaal niet nodig is, en als je wat meer wilt weten over andere veiligheid, moet je dit eens lezen:
http://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Plaats reactie