Slackware 13: nomen est omen?

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door adri »

Je kunt veel van Patrick Volkerding zeggen, maar niet dat hij bijgelovig is. Immers, zoals forumlid fietser al meldde, Slackware 13 is vrijgegeven. De oudste -nog immer onderhouden- Linux distro is negen maanden na de release van Slackware 12.2 weer een versienummer verder: Slackware 13.

De veranderingen in Slackware 13 zijn fors, niet in de laatste plaats dankzij KDE 4.2.4, waarmee Slackware voor het eerst KDE 3.* verlaat. KDE 4.* was bij het verschijnen van Slackware 12.2 al beschikbaar, maar Slackware heeft een naam hoog te houden op het gebied van stabiliteit, zodat toen nog gekozen werd voor KDE 3.5.10.

Voor het eerst wordt er ook een 64-bits Slackware geleverd, naast de 32-bits versie, ARM en S/390..

Opvallend verder is dat MPlayer meegeleverd wordt, electric sheep en diverse libs zoals boost, sip, libdvdread en gegl. Ook het aloude Slackware formaat .tgz is ingeruild voor .txz. Dit compressieformaat schijnt zo'n 30% meer compressie te kunnen leveren, dus dat scheelt een slok op een borrel. Desalniettemin is de volledige download van de installatie DVD toch nog 3.7 GB. Het oude .tgz formaat wordt trouwens nog wel ondersteund (voor oudere Slackware pakketten).
Afscheid daarentegen is genomen van o.a. knemo en arts.
Wie alle veranderingen wil nalezen kan terecht bij CHANGES_AND_HINTS.TXT.
Slackware 13 heeft de 2.6.29.6 kernel aan boord (in diverse smaken). Grappig is dat bij deze kernel de afbeelding van Tux vervangen is door Tuz.

Wie gaat upgraden (en /home/ buiten schot laat) wordt er wel op gewezen dat de "oude" .kde directory in /home/ beter hernoemd of verwijderd kan worden:
Patrick Volkerding schreef:Due to the upgrade of kde from 3.5.10 to 4.2.4, you will need to move your
existing $HOME/.kde/ out of the way (either completely remove it or back
it up somewhere else if you think you might need it again for whatever
reason); otherwise, you will almost surely experience odd configuration
problems with kde applications.
Mooi is ook dat het onovertroffen SlackBuilds.org inmiddels zo'n beetje alle build scripts al aangepast heeft naar SW 13, waardoor je Slackware 13 al op volle oorlogsterkte in kunt zetten.

Nieuwsgierig als ik was heb ik de ISO al gedownload en in een virtuele machine geïnstalleerd en ik moet zeggen: Pat en zijn team hebben zichzelf weer overtroffen. Ik was een beetje bang dat KDE 4.2.4 wat trager zou zijn, maar daar is niks van te merken, alles draait vlot & soepel zoals we altijd al gewend waren. Voor de liefhebbers heb ik er een aantal screenshots van gemaakt:
KDE opstartscherm
K-menu
Firefox
MPlayer
Dolphin bestandsbeheerder

Wie nu zin gekregen heeft om deze onvolprezen distributie te gaan downloaden en installeren (en daar ik me me alles bij voorstellen ;) ), surft naar The Slackware Linux Project. Wie via torrents wil downloaden kan daar ook terecht. Een nog beter idee is het om de CD's of DVD te bestellen bij The Slackware Store.

Enjoy! ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door Koen_92 »

Ze hebben deze keer weer geweldig werk afgeleverd! :)
Volgens mij hebben ze ook nog nooit zo'n grote changelog gehad.
2 nieuwe ports (ARM en x86_64), KDE 4, XFCE 4.6 en een nieuw standaard package format, dat is nog al niet wat!
Maar knap dat ze het voor elkaar gekregen hebben.

Ik heb namelijk een nieuwe tweede hands laptop gekocht (AMD 1000 mhz met 384 mb ram), waar ik deze nieuwe Slackware met de nieuwe XFCE op ga zetten. Ik zal hem vannacht dus eens via de torrents binnenhalen.

Krijgen ze geen problemen mbt patenten nu ze libdvdread en de mplayer codecs standaard meeleveren? De reden dat Ubuntu ze niet meelevert is omdat ze bang zijn voor patent-inbreuken. Eigenlijk zijn alle codecs gepatenteerd en mag je officieel alleen als source verspreiden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door adri »

Wat libdvdread betreft weet ik niet of daar eventuele patenten mee geschonden zouden worden.
Wat de MPlayer codecs betreft: die worden niet meegeleverd, wel MPlayer en de mplayer-plugin.
Niet alle codecs zijn trouwens gepatenteerd hoor.

Maar probeer het op je laptop Koen, je zult er vast geen spijt van krijgen.
Afbeelding
Alien Bob
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mei 2009, 1:09
Locatie: Eindhoven
    Windows Vista Firefox
Contacteer:

Re: Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door Alien Bob »

Koen_92 schreef:Krijgen ze geen problemen mbt patenten nu ze libdvdread en de mplayer codecs standaard meeleveren? De reden dat Ubuntu ze niet meelevert is omdat ze bang zijn voor patent-inbreuken. Eigenlijk zijn alle codecs gepatenteerd en mag je officieel alleen als source verspreiden.
Ik denk dat je libdvdread met libdvdcss verwart. Het MPlayer package in Slackware wordt zonder libdvdcss gecompileerd zodat het verspreid kan worden zonder vrees voor patent claims.
Het gemis aan een interne libdvdcss is overigens eenvoudig te verhelpen door het installeren van een extern libdvdcss package (zoals hier te vinden: http://slackware.org.uk/people/alien/re ... libdvdcss/). Daarna zijn zo'n beetje alle DVD films weer af te spelen in MPlayer.

En zoals Adri al uitlegde, er worden geen "win32" codecs meegeleverd in Slackware 13.0. Ook die kun je op bovenstaande site downloaden maar eerlijk gezegd heb ik die zelf nooit nodig.

Eric
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door Citroentje »

Kun je dit ook naast Windows zetten?
En kennen ze bij slackware live cd's, om eens te proberen?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door adri »

Citroentje schreef:Kun je dit ook naast Windows zetten?
Ja hoor, geen probleem. Ik heb zelf ook beide Slackware computers in dual-boot met Windows.
Citroentje schreef: En kennen ze bij slackware live cd's, om eens te proberen?
Daarvoor moet je Slax hebben.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door Citroentje »

Jij en Windows?
Op een of andere manier klinkt dat heel vreemd.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Slackware 13: nomen est omen?

Bericht door adri »

Toch heb ik Windows nodig voor mijn werk en mijn kinderen voor school. :(

Maar da's gem. nog geen uur per week. En dat geldt zowel voor mij als de kinderen.
Ook zij zullen -zomaar- nooit Windows opstarten. 8)
En nee, ik sla ze niet. Niet vaak tenminste. :lol:
Afbeelding
Plaats reactie