2 Spicebird vraagjes

Voor discussie over op Mozilla gebaseerde toepassingen zoals Prism, XulRunner, Miro (video) en Songbird (audio).
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

Ik ben sinds enkele dagen met plezier Spicebird aan het gebruiken onder Win7 RC, maar ik heb een paar vragen die ik niet terug vind onder about:config.

Als ik mijn mail open dan is de kolom waar Subject etc. staat véél te smal om er iets zinnigs in te kunnen lezen. Na verbreden door de rechterrand te verslepen is dat OK.... tot de volgende start van Spicebird. Kan ik de breedte van die kolommen ergens fixen ?

Ik moet elke keer toelating geven voor het openen van afbeeldingen in mails. Ik weet dat deze beperking een Linux eigenschap is maar ik heb er echt geen boodschap aan. Kan ik die weerkerende vraag uitschakelen, ik neem het risico wel voor mij.

En dan nog een hint voor de ontwikkelaars: in de kalender kan je een afspraak of dergelijke niet verslepen naar een andere datum, je kan enkel knippen en plakken.

Alvast bedankt voor eventuele hulp.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door adri »

nete schreef:Ik ben sinds enkele dagen met plezier Spicebird aan het gebruiken onder Win7 RC, maar ik heb een paar vragen die ik niet terug vind onder about:config.

Als ik mijn mail open dan is de kolom waar Subject etc. staat véél te smal om er iets zinnigs in te kunnen lezen. Na verbreden door de rechterrand te verslepen is dat OK.... tot de volgende start van Spicebird. Kan ik de breedte van die kolommen ergens fixen ?
Kun je daar een screenshot van plaatsen, zodat het wat duidelijker wordt voor ons?
nete schreef: Ik moet elke keer toelating geven voor het openen van afbeeldingen in mails. Ik weet dat deze beperking een Linux eigenschap is maar ik heb er echt geen boodschap aan. Kan ik die weerkerende vraag uitschakelen, ik neem het risico wel voor mij.
Ik zou niet weten waarom dat een "Linux eigenschap" is. Op Thunderbird (waar Spicebird toch op gebaseerd is) worden alle afbeeldingen gewoon getoond hier (indien zodanig ingesteld).
nete schreef: En dan nog een hint voor de ontwikkelaars: in de kalender kan je een afspraak of dergelijke niet verslepen naar een andere datum, je kan enkel knippen en plakken.

Alvast bedankt voor eventuele hulp.
Ik ga Spicebird dadelijk installeren en zal eens kijken of we wat verder kunnen komen. :)

Update:
- Een screenshot zou inderdaad handig zijn, want ik begrijp zo niet wat je bedoelt, bij mij ziet het er nl. allemaal goed uit.
- Die afbeeldingen worden bij mij ook gewoon getoond. Althans, als het gewone foto's zijn die iemand meestuurt. Als het "afbeeldingen op afstand" zijn (bijv. in nieuwsbrieven e.d. dan worden ze standaard niet geladen. Dat kun je wel bewerkstelligen: ga naar de configuratie-editor, filter op "remote" en zoek de regel mailnews.message_display.disable_remote_image op.Zet de waarde daarvan op false, dan zou het in orde moeten zijn.
- Wat dat slepen betreft, dat zul je dan moeten mailen naar de ontwikkelaars. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nirwana »

nete schreef:En dan nog een hint voor de ontwikkelaars: in de kalender kan je een afspraak of dergelijke niet verslepen naar een andere datum, je kan enkel knippen en plakken.
Ik kwam http://thinkabdul.com/2008/01/18/spiceb ... n-mozilla/ tegen en daarin stond
+ Calendar and tasks applications: Drag and drop calendar meetings and appointments to create or re-schedule them. You can also subscribe to other peoples’ public calendars
Dat deed mij vermoeden dat het toch wel mogelijk zou moeten zijn om een afspraak naar een andere datum te verslepen met Spicebird. Daarom heb ik Spicebird maar eens geïnstalleerd (onder Windows XP).

Ik heb een Google Account ingesteld als provider en vervolgens Google Calendar als agenda. Vervolgens heb ik de weergave op Week ingesteld, een test-afspraak aangemaakt en - deze door middel van slepen - verschoven naar een ander tijdstip op de dag en later ook naar een andere dag. Daarom vind ik het wat vreemd dat je aangeeft dat dat niet zou werken. Ik gebruik overigens Spicebird 0.7.1.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

Heel hartelijk dank voor de antwoorden. Afbeeldingen tonen is al aangepast.

Afbeelding

Het is de kolom met Subject, From, Date die elke keer bij het openen véél te smal is om iets zinnigs te kunnen lezen. Ik zou ze dus graag een stuk breder willen "fixeren".
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

U spreekt ook van een Google account en kalender onder Spicebird. Ik gebruik de ingebouwde Spicebird kalender en daar werkt het verslepen van een afspraak in elk geval (nog) niet. Knippen en plakken kan wel.

Heeft misschien iets te maken met Windows 7 ?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Firefox

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door adri »

Je zou het eens met een nieuw profiel kunnen proberen (ja, die wiki pagina gaat over Firefox, maar het principe is precies hetzelfde). Wel eerst een back-up maken.
Afbeelding
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

Ik denk toch eerder aan een instelling in "about:config", maar welke ?
Ik zie niet goed in hoe in een ander profiel ik wel de breedte van die kolom zou kunnen vastzetten. Ik ga het wel eens uitproberen.
Toch bedankt voor de hint.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door adri »

Als ik in about:config ga zoeken op "width", dan kan ik niks gevonden krijgen waar je iets aan zou hebben.
Indien er ergens in je profiel een fout geslopen is (dat gebeurt toch wel eens) biedt een nieuw profiel de oplossing.
Ik weet natuurlijk niet zeker dat dat bij jou het geval is, maar je kunt het allicht proberen.

Overigens, als je bij Beeld --> Vormgeving --> Klassiek beeld eens aanvinkt.
Dan krijg je een andere vormgeving, maar misschien dat je dat wel bevalt?
Afbeelding
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

adri schreef:
Overigens, als je bij Beeld --> Vormgeving --> Klassiek beeld eens aanvinkt.
Dan krijg je een andere vormgeving, maar misschien dat je dat wel bevalt?

Dit vind ik zo niet direct terug in Spicebird. Dat breedte probleempje is nu niet zo erg, wacht wel even tot Spicebird uit de bète fase is.

Iemand een idee hoe je al de data (mails, contacten, kalender) kan backuppen in Spicebird ?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door adri »

Door -zoals bij TB- een back-up van het profiel te maken en later dan de bestanden weer terug te zetten.
Afbeelding
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

De MozBackup heb ik in gebruik genomen. OK

Nu wordt ik geconfonteerd met een eigenaardig fenomeen. Als ik in een mail op een http link klik dan krijg ik in kladblok een hoop tekst ipv dat SRware Iron (Google Chrome kloon) opent.

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" dir="ltr" lang="nl"> <head>
<base href="http://forum.belgiumdigital.com/" /><!--[if IE]></base><![endif]--> <link rel="canonical" href="http://forum.belgiumdigital.com/f59/3-w ... 5-231.html" /> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" /> <meta name="generator" content="vBulletin 3.8.4" /> <meta name="keywords" content="3,word,story, 3-word story, forum, gebruikerservaringen, bespreking, dutch, nederlands, nederland, belgië, belgium, digital, digital photo, fototoestel, digitaal fototoestel, digitale, fotografie, digitale fotografie, belgiumdigital, afdrukservice, afdrukken, photo, picture, imaging, pixels, beelden, ccd, fotobewerking, digital photo, print services, aperture, shutter, digitalprint, foto, olympus, canon, agfa, minolta, fuji, epson, kodak, nikon, sony, konica, fujifilm, toshiba, casio, hp, leica, pentax, samsung, tamron, zeiss, tokina, sigma, lenzen, breedhoek, fisheye, tele, telelens, zoom, finepix, coolpix, powershot, ixus, 10d, 300d, d70, f828, e-20, d60, d-60, g5, g3, g6, ixus, x-drive, photosmart, dimage" /> <meta name="description" content="op het aanrecht" /> <style type="text/css" id="vbulletin_css">
/**
* vBulletin 3.8.4 CSS
* Style: 'Belgiumdigital v3'; Style ID: 5
*/
body
{
background: #000000;
color: #4c4c4c;
font: 11px "Trebuchet MS", arial, verdana, geneva, lucida, 'lucida grande', arial, helvetica, sans-serif;
/*margin: 5px 10px 10px 10px;*/
margin: 0px;
padding: 0px;

}
a:link, body_alink
{
color: #2E2C35;
}
a:visited, body_avisited
{
color: #2E2C35;
}
a:hover, a:active, body_ahover
{
color: #01c201;
}
.page

Waarschijnlijk een instelling die verkeerd staat ?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door adri »

nete schreef: Nu wordt ik geconfonteerd met een eigenaardig fenomeen. Als ik in een mail op een http link klik dan krijg ik in kladblok een hoop tekst ipv dat SRware Iron (Google Chrome kloon) opent.

Waarschijnlijk een instelling die verkeerd staat ?
Ja, je hebt het verkeerde programma gekoppeld aan dat protocol.
Je moet in je Configuratiescherm (of hoe dat tegenwoordig ook heet) bij Mapoties --> Bestandstypen de internet protocollen aan Chrome (of welke browser jij wilt) koppelen, dus HTTP, FTP, HTTPS, HTM, HTML, MFP, SHTML, XHT en XHTML.
Kan zijn dat ik er één of twee vergeet, maar de belangrijkste heb je dan wel te pakken. ;)
Afbeelding
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

Ik constateer dat, als ik geen internet verbinding heb, Spicebird niet wil opstarten.
Ik kan dan ook mijn agenda of contacten niet raadplegen, en dat is wel lastig.

Is dit een instelling in about:config ?

Ik heb het al gevonden. Maar ik krijg dan wel altijd de vraag bij het starten of ik "online" dan wel "offline" wil werken.
Ideaal zou zijn dat Spicebird altijd start zonder vragen, maar dit lost toch al een heel stuk op.

Dit staat in about:config standaard met waarde 2: offline.startup_state;1
Met waarde 1 moet je kiezen "online" of "offline", maar Spicebird start dan wel op als er geen internetverbinding is.
nete
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 februari 2008, 10:07
    Windows 7 Safari

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door nete »

Nog één acuut probleempje: als ik met mozbackup een backup maak van Spicebird heb ik alle mails en contacten terug na een restore, maar alles in de Calender ben ik kwijt. Behalve het lijstje van vertaalde items in "Category", dat is er nog, maar alle afspraken of taken zijn verdwenen.

Weet iemand waar die calender gegevens door Spicebird opgeslagen worden ?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: 2 Spicebird vraagjes

Bericht door adri »

Voor die gegevens moet je het .ics bestand hebben.
Daar staan al je agendagegevens in.
Dat bestand kun je zo kopiëren en plakken in een nieuw profiel (of elders, bij wijze van back-up).
Afbeelding
Plaats reactie