Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

:?

Tja, ik heb een nieuwe laptop, een Acer en wel deze

Nu staat Vista er standaard op, en wil ik er dus een Linux distrootje naast zetten.

Maar geen enkele lust mijn netwerkkaart, wel de wlan, dat werkt wel. :shock:

De enige die werkte was de 9.10 versie Ubuntu Netbook Remix en misschien ook wel de gewone, maar die is nog in de alpha fase en bleek nog te buggy.

Iemand hier misschien nog een idee wat ik kan proberen?

Ik heb er al een paar geprobeerd, Mandriva, Debian, eeebuntu...

Deze netwerkkaarten zitten er in:

Atheros AR8132 PCI-E Fast ethernet controller.

Atheros AR5007 EG Wireless Network Adapter
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    Linux Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door rener »

Citroentje schreef: Deze netwerkkaarten zitten er in:

Atheros AR8132 PCI-E Fast ethernet controller.

Voor de Atheros AR8132 heb je de atl1c kernel module nodig, en die is pas in kernel versie 2.6.29 toegevoegd. De huidige stabiele Ubuntu versie werkt volgens mij nog met versie 2.6.28.
Citroentje schreef: Iemand hier misschien nog een idee wat ik kan proberen?

Ik heb er al een paar geprobeerd, Mandriva, Debian, eeebuntu...

Nou, misschien is Slackware 13 wel te overwegen. Die is net twee weken uit, en wordt met kernel versie 2.6.29.6 uitgeleverd. Een in het oog lopend verschil met Ubuntu is wel dat Slackware standaard niet werkt met Gnome maar met KDE als "uitgebreide" desktop omgeving. Alternatieven als XFCE zijn overigens in Slackware wel als optie beschikbaar.

Wat je ook kiest: ik zou dus in elk geval een versie van een distributie nemen die minimaal kernel 2.6.29 aan boord heeft.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

En dat zijn er nog niet zo veel.
Ik heb nu Easy Peasy 1.5 gevonden, die heeft de 2.6.30 aan boord en is gebaseerd op 9.04.

Alleen zit ik nu met die prutserige layout, kun je daar een gnome uiterlijk van maken?

Slax 13 heeft geen live cd of wel?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Koen_92 »

Slackware heeft naar mijn weten geen live cd.
Er is wel een live cd op Slackware gebasseerd, genaamd Slax.
Dit is naar mijn mening de beste live-cd die er bestaat omdat deze helemaal persoonlijk aan te passen is dmv modules.
Echter is de laatste versie van deze live-cd nog gebasseerd op Slackware 12.2 met de 2.6.27 kernel, waarin jouw ethernet kaart nog niet ondersteunt wordt.

Maar Slackware is momenteel niet de enige met de 2.6.29 kernel aan boord. Ook de bleeding edge distro Fedora heeft deze kernel aan boord. Fedora heeft wel een live-cd en is wat meer grafisch gericht dan Slackware. Echter heeft Fedora altijd het nieuwste van het nieuwste en is daardoor niet altijd even stabiel.
Verder zou je ook nog Debian 5 Lenny (die ik gebruikt) kunnen draaien. Debian is de moeder van Ubuntu en heeft daardoor een hoop overeenkomsten. Echter is het hier en daar wat minder gebruiksvriendelijk (met name multimedia en restricted drivers/software installeren is wat lastiger dan in Ubuntu).
De standaard Debian Lenny maakt echter gebruik van de 2.6.26 kernel, maar ik heb gezien dat ze in de Backports de 2.6.30 kernel aanbieden. Misschien bieden ze in de backports van Ubuntu Jaunty ook wel een nieuwe kernel aan, heb je daar al gekeken?

Over Slackware hebben we hier trouwens een heel groot topic lopen, mocht je daar vragen over hebben:
http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 29&t=10769
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows XP Internet Explorer 6

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Fedora komt met de i686 iso, normaal gesproken haal ik de i383 binnen.
Wat is het verschil tussen deze 2, 32 en 64 bits zeker, als het de 64 bit versie is zal ik deze ook wel niet kunnen gebruiken...

Edit: ik heb het al gevonden....

http://www.linuxquestions.org/questions ... 686-60294/

...en ik ben nog niet via de achterdeur bij Boentoe binnen geweest.
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    Linux Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door rener »

Citroentje schreef:En dat zijn er nog niet zo veel.
Ik heb nu Easy Peasy 1.5 gevonden, die heeft de 2.6.30 aan boord en is gebaseerd op 9.04.

Alleen zit ik nu met die prutserige layout, kun je daar een gnome uiterlijk van maken?
Dit zegt de wiki pagina van geteasypeasy.com erover: Hoe de normale desktop van Ubuntu Eee 8.04 te gebruiken in plaats van de Netbook Remix Interface
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Bedankt voor je reactie, maar ik ben Fedora al weer aan het uitproberen. :shock:

Ik heb hem geïnstalleerd, en de aanwijzing tijdens de installatie gevolgd om andere Linux distributies te overschrijven.

Ik ging er nu van uit dat Vista gewoon zou blijven staan.

Echter, tijdens de herstart kreeg ik de keuze uit Fedora en other.

Kies ik other dan komt alleen de bootloader van Vista er voor en werkt hij een half uur aan zijn herstel.
Nadat hij hiermee klaar is vraagt hij om een herstart en heb ik weer alleen de keuze uit de bootloader. :|

Weet iemand die dit leest wat ik daarmee moet?
Ik wil Vista er nog wel even naast houden, of heb ik onherstelbare schade aangericht?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Koen_92 »

Ja, dat is niet helemaal goed gegaan.
De volgende keer moet je een nieuwe distro die je nog nooit gebruikt hebt eerst eens testen in Virtualbox, zodat je al leert hoe de installatie in zijn werk gaat en zulke dingen niet meer overschreven worden.

Maar volgens mij is het toch nog niet helemaal overschreven, omdat je met 'other' wel de Vista bootloader voor je kreeg.
Helaas kan ik je niet verder helpen om je Vista bootloader te herstellen, omdat ik Vista nog nooit van mijn leven gebruikt heb.

Maar misschien kan deze site je wel helpen:
http://sites.google.com/site/computertip/grub
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Linux Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

En zo hoppen we van de ene distro naar de andere.
Fedora ligt ook al weer in de prullenbak, heeft een andere structuur dan Ubuntu en enkele pakketten werden niet eens geaccepteerd, zoals VLC, die wil je toch zeker.

Nou, ik heb 9.04 er maar weer opgezet, draadloos werkt deze namelijk wel.

In de nieuwe GRUB kreeg ik 2 keer Vista bootloader, aanklikken deed hem opnieuw installeren.
Nou ja, vaak zal ik hem wel niet gaan gebruiken maar toch..soms wel handig.

Alleen moet ik nu zorgen voor een draadloze modem/router. Surf nu mee op het abonnement van de buren. :wink:

Ik heb nu een speedtouch met 4 lan uitgangen, daar zal ik wel niet zo een draadloos apparaat van kunnen maken of wel?

Zijn er hiervoor misschien adaptors te verkrijgen of weten jullie dat ook zo niet?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Koen_92 »

Je zou deze kunnen gebruiken:
http://www.alternate.nl/html/product/Ne ... &l3=PCMCIA

Daar kun je ook een kabeltje inhangen. Deze werkt 100% zeker met iedere distro, want ik gebruik die zelf ook in mijn laptop.

Maar om die 15 euro te betalen is misschien een beetje overdreven, omdat de nieuwe Ubuntu eind oktober uitkomt en die adapter dan weer overbodig is.
Overigens kun je de nieuwe Ubuntu nu al testen, maar deze is nog in alpha-fase dus wel instabiel.
http://www.ubuntu.com/testing/karmic/alpha5

En je moet Fedora wat meer tijd geven :)
Ubuntu kende je ook niet in 1 dag.

VLC is te installeren door een repo toe te voegen, namelijk rpmfusion. Dit gaat iets anders dan in Ubuntu, maar op die site word uitgelegd hoe dat moet.
In die rpmfusion repo kun je nog veel meer multimedia en zo vinden naast VLC, dus probeer het eens.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Probeer het eens, zegtie.
Ik kan geen distro meer zien de komende tijd. :)

Ik heb karmic al geprobeerd, maar die is inderdaad nog behoorlijk alpha, hij kreeg ineens kuren, bleek een bekende bug.

Nautilus startte op en weer en weer etc. totdat de boel vastliep. :?

Dat apparaatje wat jij aanraadt vereist toch een draadloze router om mee te beginnen?
Of begrijp ik dat nu niet goed?
En dat slotje waar die kaart in moet, dat 32-bits CardBus slot, dat heeft mijn laptop niet afaik.

Tja, ik zoek alleen een stabiel systeem met een 2.6.29 of 30 kernel.

Eind oktober komt Karmic officieel uit ja, maar dat zal ook wel eerst een bumpy road worden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door adri »

Citroentje schreef:
Tja, ik zoek alleen een stabiel systeem met een 2.6.29 of 30 kernel.
Hadden we Slackware al genoemd? :)
Een waarschuwing is wel op zijn plaats: Slackware houd niet je handje vast, je moet in den beginne wel een beetje je best doen en vooral de documentatie LEZEN.

Anders kun je je netwerkkaart volgens mij altijd aan de praat krijgen met ndiswrapper.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Slackware? Nooit van gehoord...

Maar ik ben nogal lui en vrees dat ik me er erg in moet verdiepen om een en ander fatsoenlijk aan de praat te krijgen.

Ik vrees dat ik meer iemand ben die van 'out of the box' spul houdt. :|
En dan nog het liefst grafisch ook, alstublieft..
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door adri »

Zenwalk dan. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Hahaha...ik zie het al, iets vreemds met xfce...
Ook vers van de pers, dus geheid problemen?
Plaats reactie