Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door adri »

Wat is daar mee dan?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Ach, misschien wel niets, maar verse releases zitten vaak vol kevers.

Ik had een zenwalk iso gedownload om eens te zien hoe dit liep of mijn kaartjes werden herkend, maar het bleek een installatie iso te zijn en dat durf ik niet meteen aan.

De bangerik.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door adri »

De laatste Xfce versie is al van 19 april. Bovendien lees ik veel complimenten over Xfce 4.6*, dus daar zou ik niet zo benauwd voor zijn.
Er is wel een Zenwalk live CD, maar die heeft die nieuwste kernel nog niet aan boord, daar heb je m.i. niet zoveel aan.

Ik zou hem gewoon installeren. Vista heb je toch al verkloot. :)
En mocht je het niks vinden, dan heb je er zo weer een andere opgezet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Nee, Vista werkt weer!

Sterker, ik heb ubuntu 9.04 en kernel 2.6.30 via een site weten (3 .debjes) binnen te halen, deze nieuwe kernel staat nu ook keurig bovenaan in de grub.

Alleen weet ik nog niet hoe ik nu mijn etherkaart activeer, normaal wordt deze herkend tijdens de installatie, maar dat kan dus nu niet.

Ideetje?
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Windows Vista Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Maar een dualbootje maken met slack, is dat te doen voor iemand met beperkte kennis van den computer zoals ik?
Zonder eerst eindeloos avonden te moeten vullen met het doornemen van documentatie.

Ik bedoel, met Ubuntu is dat simpel, dvd er in en de rest gaat vanzelf.
Zelfs de grub wordt vanzelf geschreven, bij slack niet of wel?

Is hier een eenvoudige handleiding voor te vinden?

Jammer dat je dit soort dingen altijd in je eentje uit moet proberen, als ik het een keer heb gezien dan weet ik het wel.

Vaak ben je bezig en loop je vast en kun je niet snel even communiceren met een kenner.... :?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door adri »

Dat is echt niet zo moeilijk.
Tijdens de installatie krijg je het verzoek voorgelegd om via (c)fdisk je HD te partitioneren.
Als ik cfdisk (als root) intyp zie je dit:

Code: Selecteer alles

                                     cfdisk (util-linux-ng 2.14.2)

                                            Schijf: /dev/sda
                                  Grootte: 81964302336 bytes, 81.9 GB
                         Koppen: 255   Sectoren per spoor: 63   Cilinders: 9964

     Naam           Vlag           Part.type     Bestandssysteem       [Label]          Grootte (MB)
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------
     sda1           Opst.           Primair      NTFS                  [^E]                44038,15
     sda2                               Primair      Linux wisselgeheugen                 1003,49
     sda3                               Primair      Linux JFS                                   10001,95
     sda5                               Logisch      Linux JFS                                   26913,12





      [opstartBaar] [verwijDeren] [   Hulp   ]  [Maximeren ]  [ P:tonen  ]  [Q:stoppen ]
      [T:systeem ]  [U:eenheid ]  [W:schrijven]

                         B = huidige partitie wel/niet als opstartbaar markeren
Zoals je kunt zien staat op de eerste partitie (sda1) Windows, op de tweede (sda2) swap, op de derde (sda3) / en op de vierde (sda5) /home/.
Vervolgens geef je aan dat je Windows partitie NIET overgeschreven mag worden (die vraag komt gewoon aan de orde), de rest wijst zich vanzelf.

Tip: als je / en /home/ op aparte partities wilt (wat ik wel aanraad) dan moet je voor / ± 10 GB aanhouden, dan zit je altijd safe.

Wat ook nog kan is via de live CD GParted je partities indelen (maar eerlijk gezegd zie ik daar weinig voordeel in, behalve dat het dan volledig grafisch gaat). Maar cfdisk is goed te doen hoor (beter dan fdisk, imho).
Het kan trouwens wel zijn dat je aan cfdisk een parameter moet meegeven welke partitie je bedoelt, in mijn geval is dat cfdisk /dev/sda.
Afbeelding
rener
Berichten: 89
Lid geworden op: 31 januari 2008, 20:12
    Linux Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door rener »

Citroentje schreef: Alleen weet ik nog niet hoe ik nu mijn etherkaart activeer, normaal wordt deze herkend tijdens de installatie, maar dat kan dus nu niet.

Ideetje?
Kijk eens of je Atheros ethernet voorziening voorkomt in de output van:

Code: Selecteer alles

$ sudo lspci
Daarnaast kun je controleren of de kernel module op je systeem aanwezig is aan de hand van dit commando:

Code: Selecteer alles

$ sudo modprobe -v -n atl1c
insmod /lib/modules/2.6.29.6-smp/kernel/drivers/net/atl1c/atl1c.ko
Om te zien of deze module daadwerkelijk gebruikt wordt kun je een poging doen om hem handmatig te laden. In het voorbeeld hieronder is dat dus al het geval:

Code: Selecteer alles

$ sudo modprobe -v --first-time atl1c
FATAL: Module atl1c already in kernel.
Als de module geladen is zou je een Ethernet interface moeten aantreffen die je voor je verbinding kan gebruiken. In mijn voorbeeld is die interface beschikbaar onder de naam eth0:

Code: Selecteer alles

$ sudo ifconfig -a
eth0      Link encap:Ethernet ...
...
Vervolgens kun je deze interface starten met deze commando's. Maar waarschijnlijk heeft Ubuntu wel een grafisch hulpmiddel om dit ook voor elkaar te krijgen ("Network Neighbourhood" of iets dergelijks):

Code: Selecteer alles

$ sudo ifconfig eth0 up  # Start de eth0 interface, mocht dat nog niet het geval zijn. 
$ sudo dhclient eth0  # Vraag een IP-adres aan via DHCP
Citroentje schreef: Maar een dualbootje maken met slack, is dat te doen voor iemand met beperkte kennis van den computer zoals ik?
Zonder eerst eindeloos avonden te moeten vullen met het doornemen van documentatie.
Documentatie doornemen is natuurlijk altijd goed om wat meer achtergrond te krijgen bij je systeem, maar dat hoeven echt geen stapels te zijn om een werkende desktop te krijgen. Hoewel je direct na de installatie op een "root" prompt terecht komt (helaas een afhaakmoment voor velen), kom je met een beknopte lijst aan "post-installatie" stappen een heel eind. Daarbij moet je denken aan zaken als:

- Eén of meer "gewone" gebruikers aanmaken via "useradd";
- Kijken welke poorten open staan via "nmap localhost", en de bijbehorende services uitzetten als ze niet worden gebruikt;
- "--nolisten tcp" toevoegen aan de configuratie-file van de login manager (om de service op poort 6000 dicht te zetten);
- UTF-8 (en eventueel Nederlandstalige) ondersteuning aanzetten in /etc/profile.d/lang.sh;
- Default grafisch opstarten door /etc/inittab te wijzigen;
- plus nog wat minder algemene, meer persoonlijke, voorkeuren instellen.

Voor aanvullende software (bijvoorbeeld OpenOffice.org) moet je je vertrouwd maken met de werking van Slackbuilds. Dat is ook niet ingewikkeld als je van tevoren even de README doorleest van het pakket dat je wil installeren.
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Ubuntu Firefox

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Citroentje »

Zo, dat was een heel verhaal.

Ik heb de ethernetkaart net aan de praat gekregen door de backports open te zetten en de updates van de volgende release van Ubuntu binnen te halen.
Hierin zitten vanzelf al de goede drivers voor mijn Atheros kaart.

Na een herstart werd deze direct herkend.
Hopelijk heb ik niet te veel overbodige troep mee naar binnen gehaald waardoor blijkt dat de boel straks niet meer stabiel is, maar dat is dus even afwachten.

Alleen kiest hij na de opstart nog eerst voor de wlan en na dit te hebben weggedrukt pakt hij de lan kaart.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Debian Iceweasel

Re: Geen enkele distro lust mijn netwerkkaartje.

Bericht door Koen_92 »

Met die voorkeur voor ethernet kaarten heb ik een tijdje geleden ook zitten rommelen. Alleen ging het daar om twee ethernet kaarten (waarvan 1tje wel gigabit had en 1tje niet).
Zie hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/server-en-ne ... (gigabit)/

En als je Slackware wilt testen:
Ik raad je aan om dit eerst met Virtualbox te proberen, zo loop je niet tegen onverwachte problemen aan. Virtualbox kun je in de repo's van Ubuntu vinden.
Verder moet je opletten dat je Slackware geen bootloader laat installeren, zodat hij Grub niet overschrijft.

Als je schoon wilt beginnen kun je het beste eerst Vista installeren, daarna Slackware en als laatste Ubuntu. De Grub van Ubuntu zal die andere 2 dan namelijk herkennen.
Als je Slackware na Ubuntu installeert moet je Slackware dus geen bootloader laten installeren. Slackware gebruikt namelijk Lilo als bootloader. Deze heeft minder opties dan Grub dus ik raad je aan om Grub te behouden.

Verder kun je altijd Zenwalk nog proberen, ook als je geen XFCE wilt. Zenwalk heeft namelijk ook een Gnome-editie die qua uiterlijk sterk op Ubuntu lijkt.
Plaats reactie