Thunderbird 3

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Thunderbird-vertaling kwijt.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Thunderbird 3

Bericht door Mad Maks »

Na lang wachten komt het er nu echt aan, 29 september is de zogenaamde stringfreeze (in principe wordt er dan niks meer aan de UI verandert) en ongeveer 4 weken later zal RC1 uitkomen.

De afgelopen tijd heeft het mozilla.nl team gewerkt aan het bijwerken van de vertaling voor deze versie, maar dit moet gecontroleerd worden. We zoeken vrijwilligers die de laatste nightly of beta willen installeren en controleren. Doe dit met een test profiel want het is en blijft nog een testversie (al gebruik ik deze versie al enige tijd zonder problemen).

Fouten / rare vertalingen / opmerkingen graag in bugzilla melden.

Met z'n allen kunnen we er voor zorgen dat dit weer een prachtige (nl) versie wordt!!!

Groet

MM

edit: link naar bugzilla was fout
Laatst gewijzigd door Mad Maks op 27 september 2009, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door nirwana »

Tim Maks,

Het linkje naar Bugzilla leidde niet naar Bugzilla, dus meld ik mijn opmerkingen maar hier op het forum.

Zojuist heb ik de nl-versie op mijn laptop geplaatst. Bij het openen van Thunderbird zijn een aantal zaken die mij opvallen.
Ik heb eerst mijn Thunderbird-profiel verwijderd, dus we beginnen met een schone lei.
Dan opent Thunderbird de begin-pagina en een wizard om een account mee op te geven.

De wizard waarmee ik een nieuw account kan aanmaken begroet mij met "E-mail accountsetup". Dat vind ik niet erg Nederlands klinken.

Verder valt het mij op dat zowel "ongewenste berichten" als "ongewensteberichten" gebruikt wordt. Dit laatste wordt doorgaans gebruikt in samenstellingen zoals ongewensteberichtendetectie, ongewenstberichtkopregels of ongewensteberichtenlogboek. Misschien denkt het Groene Boekje er anders over, maar als gebruiker zou ik ongewenste-berichten-detectie toch duidelijker vinden.

Als ik kijk naar de knopjes naast Opties > Weergave > Labels dan valt het mij op dat het daar niet duidelijk is of deze knopjes een nieuw venster openen of niet. Zo wordt er bij Toevoegen een nieuw venster getoond en dus zouden daar 3 puntjes achter Toevoegen getoond moeten worden. Hetzelfde geldt voor Bewerken. Bij Verwijderen zou ik ook een soort bevestiging verwachten, maar die heeft men dan weer achterwege gelaten. Nu weet ik niet of dat iets is wat je in de Nederlandse vertaling kunt bepalen of dat dat meer iets is voor Thunderbird in het algemeen, maar ik wilde het even vermelden.

Onder Opties > Geavanceerd > Algemeen staat een optie "Globale zoek en indexer activeren". Alleen zou ik niet weten wat daarmee wordt bedoeld.

Het venster achter Accountinstellingen > Identiteiten beheren > Toevoegen past compleet niet binnen het scherm. Alleen lijkt dat mij meer iets voor Thunderbird (Shredder) dan iets wat je met de vertaling zou kunnen regelen.

Tot zover mijn opmerkingen. Wel moet ik zeggen dat ik het geheel er netjes verzorgd uit vind zien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Mad Maks »

nirwana schreef:Tim Maks,

Het linkje naar Bugzilla leidde niet naar Bugzilla, dus meld ik mijn opmerkingen maar hier op het forum.
heb ik nu verbeterd en ik heb je bericht daar nu ook geplaatst

Zojuist heb ik de nl-versie op mijn laptop geplaatst. Bij het openen van Thunderbird zijn een aantal zaken die mij opvallen.
Ik heb eerst mijn Thunderbird-profiel verwijderd, dus we beginnen met een schone lei.
Dan opent Thunderbird de begin-pagina en een wizard om een account mee op te geven.

De wizard waarmee ik een nieuw account kan aanmaken begroet mij met "E-mail accountsetup". Dat vind ik niet erg Nederlands klinken.

Verder valt het mij op dat zowel "ongewenste berichten" als "ongewensteberichten" gebruikt wordt. Dit laatste wordt doorgaans gebruikt in samenstellingen zoals ongewensteberichtendetectie, ongewenstberichtkopregels of ongewensteberichtenlogboek. Misschien denkt het Groene Boekje er anders over, maar als gebruiker zou ik ongewenste-berichten-detectie toch duidelijker vinden.
deze discussie wil ik graag met de anderen voeren in bugzilla

Als ik kijk naar de knopjes naast Opties > Weergave > Labels dan valt het mij op dat het daar niet duidelijk is of deze knopjes een nieuw venster openen of niet. Zo wordt er bij Toevoegen een nieuw venster getoond en dus zouden daar 3 puntjes achter Toevoegen getoond moeten worden. Hetzelfde geldt voor Bewerken. Bij Verwijderen zou ik ook een soort bevestiging verwachten, maar die heeft men dan weer achterwege gelaten. Nu weet ik niet of dat iets is wat je in de Nederlandse vertaling kunt bepalen of dat dat meer iets is voor Thunderbird in het algemeen, maar ik wilde het even vermelden.
dit is zoals het ook is in de en-US versie, misschien wil jij hier een bug voor aanmaken?
Onder Opties > Geavanceerd > Algemeen staat een optie "Globale zoek en indexer activeren". Alleen zou ik niet weten wat daarmee wordt bedoeld.
<!ENTITY enableGlodaSearch.label "Enable Global Search and Indexer"> is de en-US string, global search is een nieuwe functie binnen TB 3
Het venster achter Accountinstellingen > Identiteiten beheren > Toevoegen past compleet niet binnen het scherm. Alleen lijkt dat mij meer iets voor Thunderbird (Shredder) dan iets wat je met de vertaling zou kunnen regelen.
<!ENTITY identityDialog.style "width: 67ch;">, dit kunnen we aanpassen en ik zal zelf weer eens een testaccount aanmaken om dit te zien

Tot zover mijn opmerkingen. Wel moet ik zeggen dat ik het geheel er netjes verzorgd uit vind zien.
Dank!
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Mad Maks »

Mad Maks schreef:
Het venster achter Accountinstellingen > Identiteiten beheren > Toevoegen past compleet niet binnen het scherm. Alleen lijkt dat mij meer iets voor Thunderbird (Shredder) dan iets wat je met de vertaling zou kunnen regelen.
<!ENTITY identityDialog.style "width: 67ch;">, dit kunnen we aanpassen en ik zal zelf weer eens een testaccount aanmaken om dit te zien
Ik zie dit probleem in linux niet, misschien kan iemand anders dit probleem bevestigen (windows)
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    Windows Vista Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Gert-Paul »

Mad Maks schreef:
Mad Maks schreef:
Het venster achter Accountinstellingen > Identiteiten beheren > Toevoegen past compleet niet binnen het scherm. Alleen lijkt dat mij meer iets voor Thunderbird (Shredder) dan iets wat je met de vertaling zou kunnen regelen.
<!ENTITY identityDialog.style "width: 67ch;">, dit kunnen we aanpassen en ik zal zelf weer eens een testaccount aanmaken om dit te zien
Ik zie dit probleem in linux niet, misschien kan iemand anders dit probleem bevestigen (windows)
Ik zie het ook (in Windows Vista). Ik denk dat een waarde van 93ch het beste is om het op te lossen. In het eerste tabblad gaat het al goed bij 73, maar bijvoorbeeld waar je de ondertekening wilt hebben heeft veel ruimte nodig.

Verder zie ik in de zoekresultaten staan 'Beterft e-maillijst', dit moet natuurlijk 'Betreft' zijn.
En in de Activiteitsbeheerder is de accesskey bij Lijst wissen nog niet vertaald.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Mad Maks »

Gert-Paul schreef: Verder zie ik in de zoekresultaten staan 'Beterft e-maillijst', dit moet natuurlijk 'Betreft' zijn.
En in de Activiteitsbeheerder is de accesskey bij Lijst wissen nog niet vertaald.
verwerkt: http://hg.mozilla.org/releases/l10n-moz ... 9a1ed37463

bedankt!
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Tonnes »

Gert-Paul, gebruik je toevallig een groot lettertype? En welk type precies?
Op klein (W2k) past alles overigens (nog) netjes met 67.
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    Windows Vista Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Gert-Paul »

Tonnes schreef:Gert-Paul, gebruik je toevallig een groot lettertype? En welk type precies?
Op klein (W2k) past alles overigens (nog) netjes met 67.
Ik denk dat het dan aan de manier ligt waarop Vista het rendert oid, het zijn de standaardinstellingen namelijk.

Dit is zoals het breedste tabblad eruit ziet: http://home.student.utwente.nl/g.p.vand ... lingen.png

'en mijn ondertekening plaatsen' ziet er wel erg breed uit, maar ook het tabblad 'Beveiliging' heeft problemen als de waarde veel kleiner is.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Tonnes »

Gert-Paul schreef: Ik denk dat het dan aan de manier ligt waarop Vista het rendert oid, het zijn de standaardinstellingen namelijk.
Op w2k zijn kleine lettertypen meen ik standaard, maar dat zou bij Vista heel anders kunnen zijn.
Dit is zoals het breedste tabblad eruit ziet: http://home.student.utwente.nl/g.p.vand ... lingen.png
Is dat met 67, 73 of 93?
'en mijn ondertekening plaatsen' ziet er wel erg breed uit, maar ook het tabblad 'Beveiliging' heeft problemen als de waarde veel kleiner is.
Past het dan echt niet, of past het nog net wel? En met welke waarde? Het tabblad Beveiliging is volgens mij degene die de te gebruiken breedte moet bepalen en is inderdaad krap, maar het gaat er natuurlijk om dat alles past, niet dat er (te veel) extra ruimte aanwezig is waar toch niets mee wordt gedaan. Anders krijg je zo’n KDE-effect… :P
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    Windows Vista Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Gert-Paul »

Tonnes schreef:
Gert-Paul schreef: Ik denk dat het dan aan de manier ligt waarop Vista het rendert oid, het zijn de standaardinstellingen namelijk.
Op w2k zijn kleine lettertypen meen ik standaard, maar dat zou bij Vista heel anders kunnen zijn.
Ik denk dat in je de schermafbeelding de lettertypen niet bepaald groot kunt noemen. Ik heb het even gecontroleerd en het blijkt ook dat het op 9pt Segoe UI ingesteld staat. Wat ik wel zie is dat bijv. die knop om de plaats van je ondertekening in te stellen wel erg breed is. Misschien dat Vista ook wat meer marges wil hebben in standaard vensters?
Dit is zoals het breedste tabblad eruit ziet: http://home.student.utwente.nl/g.p.vand ... lingen.png
Is dat met 67, 73 of 93?
Dat is met 93. Bij een breedte van 73 past alleen het eerste tabblad goed en bij 67 is niets goed te zien.
'en mijn ondertekening plaatsen' ziet er wel erg breed uit, maar ook het tabblad 'Beveiliging' heeft problemen als de waarde veel kleiner is.
Past het dan echt niet, of past het nog net wel? En met welke waarde? Het tabblad Beveiliging is volgens mij degene die de te gebruiken breedte moet bepalen en is inderdaad krap, maar het gaat er natuurlijk om dat alles past, niet dat er (te veel) extra ruimte aanwezig is waar toch niets mee wordt gedaan. Anders krijg je zo’n KDE-effect… :P
Nee, met 93 past alles precies (iig dan komt alles precies tot het lijntje) zoals ook de knop 'onder de geciteerde tekst' in de schermafbeelding precies tegen de lijn aanzit.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Mad Maks »

De discussie over de manier van vertalen (de opmerkingen van nirwana) is verder gegaan in bugzilla. Aanvullingen zijn welkom daar.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Thunderbird 3

Bericht door Mad Maks »

Gert-Paul schreef: Dat is met 93. Bij een breedte van 73 past alleen het eerste tabblad goed en bij 67 is niets goed te zien.
ik heb het aangepast, http://hg.mozilla.org/releases/l10n-moz ... 4e4a6f739a, willen jullie de nightly van vandaag downloaden en met een nieuw profiel controleren of het nu goed is?
Gesloten