Corrigeren van topictitels

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Firefox
Contacteer:

Corrigeren van topictitels

Bericht door Tonnes »

Al een tijdje vroeg ik me af of het handig is om topictitels te corrigeren op spelfouten, het zij z.s.m., het zij om de zoveel tijd. Het doel ervan is tweeledig.

Enerzijds is het helaas zo dat een groot deel van de topics (en dus ook de feednamen) soms titels bevatten met spel- of typefouten die nu niet echt een schoonheidsprijs verdienen. Een pessimistisch ingestelde neerlandicus of taalliefhebber zou dit weliswaar kunnen interpreteren als een verklaarbare afspiegeling van het spellingsniveau van de gemiddelde Nederlander, hoewel de mening ook zou kunnen zijn dat het genoemde niveau van anderen er door het zien van dergelijke titels eerder slechter dan beter op zal worden, en dit dus simpelweg bijdraagt aan taalverloedering. Dat soms wel erg onduidelijke titels het forum zelfs enigszins ontsieren is misschien wat vergezocht, maar dat terzijde.

Misschien interessanter is dat zoekresultaten voor hen die oplossingen proberen te vinden simpelweg minder van kwaliteit zijn. Als bijvoorbeeld wordt gezocht naar ‘zoekbalk’ en er bestaat toevallig een topic met als titel ‘zoek balk’ waarin het juiste antwoord is te vinden, dan is het nog maar de vraag of dit topic in de resultatenlijst verschijnt, tenzij een reactie erin wel de juiste term bevat. Zo zal ook een topic met als titel ‘contact formulieren’ ten onrechte in een zoekopdracht voor ‘formulieren’ verschijnen, wat een groot aantal nutteloze resultaten oplevert, terwijl er misschien niets over contactformulieren verschijnt als dit woord nooit eerder is voorgekomen. Ander voorbeeld: iemand die zoekt naar ‘e-mailadressen’ zal niet snel het verlossende antwoord in het topic ‘email adressen’ vinden (afgezien van het feit dat de zoekfunctie termen met koppeltekens niet schijnt te kunnen vinden). Dit alles onder de voorwaarde dat überhaupt in topictitels wordt gezocht en niet alleen in topics zelf, maar dat ligt natuurlijk voor de hand.

Een idee, onbegonnen werk, of mogelijk beledigend voor de poster?
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Firefox
Contacteer:

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door nirwana »

Eerlijk gezegd pas ik de titels van de onderwerpen al met enige regelmaat aan als ik daarin een tik- of spelfout ontwaar. Deze zijn mij evenzeer een doorn in het oog. Wel vind ik dat we daarbij niet te ver mogen gaan, want degene die het onderwerp heeft toegevoegd moet z'n eigen berichten wel terug kunnen herkennen. Als deze zoiets heeft van "maar dit heb ik niet geschreven", dan schieten we ons doel wat dat betreft voorbij.

Heb je nu op het forum nog voorbeelden van iets wat je qua titel zou willen aanpassen?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door Frederik »

Of het handig is? Ik durf het niet te zeggen. Er komen inderdaad wel eens topics voorbij waarbij ik denk 'nou, nou, kan dat niet anders (beter)' maar ik denk ook wel eens ' moet dat nu zo', als iemand anders er een ander wijst op ' gebeurd moet zijn gebeurt' een fout die zelfs door vertalers wordt gemaakt. Zelfs ik bega die 'vergissing'.

Zolang het netjes blijft en niet schoffeert heb ik geen moeite met aanpassingen door derden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door adri »

Ik verbeter nooit (artikelen op de voorpagina uitgezonderd).
Hoewel ik me er ook wel eens een beetje aan erger, is het m.i. weinig zinvol om hier de schoolmeester uit te gaan hangen.
Dat is onze taak niet (en dat moet je ook niet willen).
Of je er de taalverloedering mee stimuleert waag ik ook te betwijfelen.
Daar is MozBrowser gewoon te klein en onbelangrijk voor.

Lees je geenstijl of fok! wel eens? :)
Zo niet, dan moet je dat eens doen. Niet schrikken.
Zelfs de discussierubrieken van bijv. Volkskrant, Elsevier en NRC staan barstensvol met taalfouten.
En ook LinuxQuestions.org (een Engelstalige nerdsite) staat vol met fouten. Ja, ook door Amerikanen, Britten, Australiërs etc., het is dus zeker niet een exclusief Nederlands probleem.
Ben gewoon niet zo'n wereldverbeteraar. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door Frederik »

adri schreef: Lees je geenstijl of fok! wel eens? :)
Ik pieker er niet over. Dat zou een mens ook niet moeten willen. Ik kom daar niet en zoek het niet op.Voor de rest ben ik het eigenlijk ook wel met je eens.
Denk dat het komt omdat Tonnes schoolmeester is en die valt daar over.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Mozilla
Contacteer:

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door Tonnes »

nirwana schreef:Eerlijk gezegd pas ik de titels van de onderwerpen al met enige regelmaat aan als ik daarin een tik- of spelfout ontwaar. Deze zijn mij evenzeer een doorn in het oog. Wel vind ik dat we daarbij niet te ver mogen gaan, want degene die het onderwerp heeft toegevoegd moet z'n eigen berichten wel terug kunnen herkennen. Als deze zoiets heeft van "maar dit heb ik niet geschreven", dan schieten we ons doel wat dat betreft voorbij.
Precies genoeg dan denk ik, het lijkt me niet zinvol hele titels te herformuleren o.i.d., laat staan artikelen zelf. Dus: dank daarvoor.
Heb je nu op het forum nog voorbeelden van iets wat je qua titel zou willen aanpassen?
Concrete voorbeelden heb ik niet, het ging me om de ergste gevallen en in het algemeen, ook vanwege de zoekfunctie.
Frederik schreef:... als iemand anders er een ander wijst op ' gebeurd moet zijn gebeurt' een fout die zelfs door vertalers wordt gemaakt. Zelfs ik bega die 'vergissing'.
Er zijn er ook (de meesten denk ik) die dat soort fouten niet maken… ;)
adri schreef:Ik verbeter nooit (artikelen op de voorpagina uitgezonderd).
Hoewel ik me er ook wel eens een beetje aan erger, is het m.i. weinig zinvol om hier de schoolmeester uit te gaan hangen. Dat is onze taak niet (en dat moet je ook niet willen). Of je er de taalverloedering mee stimuleert waag ik ook te betwijfelen. Daar is MozBrowser gewoon te klein en onbelangrijk voor.
Net als de voorpagina leken me topcititels (en dus feednamen) me het minste dat in orde zou mogen zijn, zoals eigenlijk overal. Het makkelijk herkennen van titels door anderen is toch handig; voor de inhoud van artikelen zelf hoeft niemand zich verantwoordelijk te voelen.
Taalverloedering sluipt er overigens stilletjes in denk ik; als men hier bv. telkens ‘plugins’ in de feeds ziet staan, kunnen anderen daarna vaak automatisch denken dat dat goed is, waarbij het niet uitmaakt hoe groot de website in kwestie is. Ander voorbeeld: ik lees ‘Installatie fout’. Gaat het hier om een installatie die fout gaat, of om een melding over een installatiefout? Dat beide interpretaties vaak op hetzelfde probleem wijzen is toeval, maar fouten als deze zetten lezers op het verkeerde been, en dat lijkt me onwenselijk.
Je zou je als beheerder haast kunnen afvragen of het zinvol is opzettelijk zoekwoorden met spelfouten toe te voegen in fora (of op ondersteuningswebsites) waar dat kan. Ik denk van niet, en dat men beter de juiste spelling kan hanteren bij het zoeken. Omgekeerd is het toch ook frustrerend soms te moeten zoeken op woorden met spelfouten om de juiste resultaten te krijgen? ;)
Frederik schreef: Denk dat het komt omdat Tonnes schoolmeester is en die valt daar over.
Pardon? Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar het is niet waar. ;)
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door Frederik »

Er zijn er ook (de meesten denk ik) die dat soort fouten niet maken… ;).
Je zou ze de kost moeten geven :shock:
Pardon? Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar het is niet waar. ;)
Heeft niemand mij verteld, ik gok en (ver)pruts maar maar wat.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door adri »

Tonnes, je vergeet één ding: niemand van de huidige mods/beheerders acht ik dermate taalgevoelig dat hij in dat opzicht de wijsheid in pacht heeft. Da's geen verwijt, ik hoor daar zelf net zo goed bij. Ik zit bijv. ook regelmatig te twijfelen of woorden al dan niet aan elkaar geschreven moeten worden of eventueel een verbindingsstreepje behoeven. En maak zelf dus ook geregeld fouten (en ja, ik zie ze ook bij Frederik en nirwana, die ik ook zelden -alleen bij voorpagina-artikelen- tot nooit verbeter).

Leuk voorbeeldje is die laatste zin hierboven. Is dat nou goed Nederlands of niet?
Ik zou het werkelijk niet weten. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows XP Mozilla
Contacteer:

Re: Corrigeren van topictitels

Bericht door Tonnes »

adri schreef:Tonnes, je vergeet één ding: niemand van de huidige mods/beheerders acht ik dermate taalgevoelig dat hij in dat opzicht de wijsheid in pacht heeft.
Zou je denken? Eerlijk gezegd acht ik jullie goed genoeg om de titelfouten waar ik op doelde (dus de wel heel erg in het oog springende, zoals momenteel de gevallen van ‘laat niet’, ‘syncronizeren’ en enkele waarin het onjuist spatiegebruik betreft) te herkennen. Zoals gezegd, een vervuiling van de feed alleen al en bovendien niet of moeilijker te vinden via de zoekfunctie. Maar goed, Martijn gaf al aan dat hij hier af en toe iets aan doet.

Over effectiviteit gesproken: spontaan rijst de vraag, maar dat zal aan phpBB liggen, of er een detectie voor dubbele titels mogelijk is. Stel, iemand wil iets plaatsen over synchroniseren in TB en als titel ‘TB synchroniseren’ invoert. Het zou mooi zijn als, wanneer een dergelijk topic al bestaat, op het moment van invullen hiervan de melding ‘Er bestaat reeds een artikel met dezelfde naam’ verschijnt, waarop de poster denkt, “Hmm, dan kan ik misschien eerst dat artikel eens gaan lezen, voordat ik hetzelfde vraag”. Wat er nu gebeurt is dat mensen vaak niet eens zoeken en allerlei (qua juiste spelling) net iets afwijkende vormen van een term kunnen invoeren. Resultaat: ineffectief gebruik van het forum en vervuiling tot en met. Gezien de kans op identieke titels misschien vergezocht, maar toch. Zo’n detectie moet toch niet zo moeilijk zijn, of bestaat deze al?

En ja, je laatste zin lijkt in orde. :)
Doe eens gek. Let op je spelling.
Plaats reactie