Firefox gerelateerd nieuws

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door adri »

Een aantal vermeldenswaardige nieuwtjes omtrent Firefox de afgelopen dagen:

Mozilla in goede financiële doen
Zo is er het nieuws dat Mozilla het afgelopen jaar een heel aardige winst gemaakt heeft, $78.600.000,-, zo'n 3 miljoen meer dan in 2007, waardoor Mozilla eind 2008 een vermogen heeft van in totaal zo'n $ 116.000.000, -
Belangrijke bijdrage hieraan is de deal die Mozilla gemaakt heeft met Google. Vraag is natuurlijk wat hiervan overblijft nu Google een eigen browser (en dadelijk ook nog een eigen -door Canonical mede ontworpen- besturingssysteem) tot zijn beschikking heeft.
De overeenkomst met Google loopt trouwens sowieso af in 2011.

Firefox op PS3?
Voor de gamers onder ons is het wellicht goed nieuws dat er geruchten zijn dat Sony op hun PlayStation 3 Firefox als browser mee wil gaan leveren. Het wordt noch ontkend, noch bevestigd door Asa Dotzler, wel ontkent hij dat er gesprekken gaande zijn tussen Mozilla en Sony:
Asa schreef:Firefox would make a solid browser on the PS3. It's an impressive piece of hardware and it certainly deserves a better Web browser. (And I'd certainly like to see a Firefox-derived browser there.) But, there's nothing that we know about that's happening there now.
IBM: Firefox default browser
's Werelds grootste ICT-bedrijf, Big Blue (385.000 werknemers wereldwijd), gaat Firefox intern als standaard browser gebruiken, zo is te lezen op spreadfirefox. IBM is al enkele jaren op de opensource tour, hetgeen ze geen windeieren legt. Zo is IBM ook sponsor van bijv. de Linuxkernel en tal van distro's (waaronder bijv. Red Hat en SuSe). Naar verluidt zou de beslissing ingegeven zijn door een voorspelde productiviteitsstijging van de werknemers na overschakeling naar Firefox.
Dat moet natuurlijk nog maar blijken, maar ondertussen is dit een mooie opsteker voor Mozilla Firefox, een browser die wereldwijd al een marktaandeel van zo'n 25% heeft (in diverse landen, vooral in Oost-Europa, al meer dan 50%!).
En dat in nauwelijks vijf jaar tijd.

Lekken in Firefox add-ons
Minder mooi nieuws is dat er lekken gevonden zijn in enkele bekende add-ons. O.a. de Wikipedia toolbar, Sage, InfoRSS, en Yoono (alle versies) schijnen misbruikt te kunnen worden. In Sage zelfs via de add-on NoScript (een add-on die de veiligheid van Firefox doorgaans behoorlijk vergroot), door kwaadwillende feeds op de NoScript whitelist te zetten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat al die add-ons een bron van zorg voor Mozilla zijn. Er wordt dan ook druk gewerkt aan een systeem waardoor de add-ons' veiligheid beter gewaarborgd is.
Zoals op Security.nl te lezen is.

Internet Explorer 9
De concurrentie zit uiteraard niet stil en er zijn dan ook diverse berichten op het web te lezen dat Microsoft al sinds enige weken bezig is met IE 9. En dat met spectaculaire resultaten. Zo schijnt IE 9 erg snel te zijn, de standaarden te ondersteunen en prima frietjes te kunnen bakken. Wat wil je nog meer? Dan zijn er natuurlijk altijd weer wantrouwigen die het allemaal niet zo hard geloven.
Asa Dotzler bijv. durft wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de claim dat ze pas enkele weken bezig zijn:
Asa schreef:Al, do you buy Stephen Sinofsky's claim at PDC today that IE 9 has only been under development for 3 weeks?
Nog los van dit weinig belangrijke geneuzel zijn er ook criticasters die grotere -terechte- zorgen hebben.
De belofte dat IE 9 de standaarden gaat ondersteunen (maar ja, dat hebben we ook al wel vaker gehoord...) lijkt mooi en web developers + gebruikers zouden daar gelukkig mee kunnen zijn. Echter, The Register ziet nogal wat beren op de weg. Zo gaat IE 9 -als het goed is- inderdaad wel beter de webstandaarden ondersteunen, maar zijn ze bepaald niet van hun plan af te brengen hun "eigen standaarden" verder uit te werken en "verbeteren". Waarmee hun concurrenten dus weer gedwarsboomd worden op een niet al te nette manier (zoals in het verleden ook altijd al het geval was).
Zucht.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Windows Vista Internet Explorer 7

Re: Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door Koen_92 »

Misschien ook nog wel een leuk nieuwtje:
'Firefox in Centraal-Europa groter dan Internet Explorer'
Bron: http://tweakers.net/nieuws/63888/firefo ... lorer.html
Dan hebben ze toch nog ergens het licht gezien :)

Waarom zou je Firefox op je PS3 willen hebben, als je er ook Yellow Dog Linux op kan draaien (gebaseerd op RHEL en Fedora)? Dan kun je echt wat uit je PS3 halen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door adri »

Koen_92 schreef: Waarom zou je Firefox op je PS3 willen hebben, als je er ook Yellow Dog Linux op kan draaien (gebaseerd op RHEL en Fedora)? Dan kun je echt wat uit je PS3 halen.
Heb ik ook wel eens gelezen ja. Ik vrees wel dat dat voor de gemiddelde Windowsgebruiker íets te hoog gegrepen is. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door nirwana »

IE9 gaat de standaarden ondersteunen? Dat zou IE8 ook al doen. In IE8 is zo'n mooie Compatibility View ingebouwd. Als web-ontwikkelaar heb ik daar vooralsnog alleen maar last van gehad. Dan schakelt de browser opeens naar een andere modus en mag je gaan uitzoeken waar dat dan door komt (aaaaargh).

Dus ik ben benieuwd waar IE9 mee komt. Of gaat men dan eindelijk alle oude websites belabberd weergeven als die niet geheel aan de web-standaarden voldoen? Dat zou dan een mooie schoonmaak van het Internet opleveren (en er ook direct voor zorgen dat alle websites nog beter in Firefox werken).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door adri »

nirwana schreef: Of gaat men dan eindelijk alle oude websites belabberd weergeven als die niet geheel aan de web-standaarden voldoen? Dat zou dan een mooie schoonmaak van het Internet opleveren (en er ook direct voor zorgen dat alle websites nog beter in Firefox werken).
Ik zou er geen geld op zetten. ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Internet Explorer 8

Re: Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door m@tje »

adri schreef: Firefox op PS3?
Mozilla: Geen firefox voor de PlayStation 3 !

Zie hier : http://www.techzine.nl/nieuws/21883/moz ... ion-3.html :wink:

Bevestigd door Mozilla zelf :shock:
Helaas , ik had het graag gezien op een game concole :?
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door Koen_92 »

Dan toch maar Yellow Dog Linux :P

Het is jammer dat ik er het geld niet voor heb, anders had ik wel een PS3 willen hebben.
Gebruikersavatar
m@tje
Berichten: 310
Lid geworden op: 24 september 2008, 21:55
Locatie: Nijmegen
    Windows Vista Firefox

Re: Firefox gerelateerd nieuws

Bericht door m@tje »

Ja veel te duur :?

Ik houd het wel bij me xbox 360 :lol:
Plaats reactie