Linux voor beginners :)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Frederik schreef:Hoezo geen Bureaublad achtergrond wijzigen, natuurlijk kan dat!
Dat meen ik me wel te herinneren toen ik een tijdje geleden W7 getest heb.
Het is wel zo dat veel configuratiemogelijkheden behoorlijk verstopt zitten. :?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Windows XP Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Frederik schreef:Hoezo geen Bureaublad achtergrond wijzigen, natuurlijk kan dat!
In de gewone versies wel ja, maar niet op de starter versie.
Deze is heel wat beperkt in de mogelijkheden en is een stuk goedkoper.
Microsoft heeft deze beperkingen opgelegd, zodat deze geen concurrent wordt van de duurdere Windows 7 Home Premium.
Omdat Netbooks zo goedkoop mogelijk moeten zijn, gaat men hier niet het dure Windows 7 Home Premium opzetten.
Microsoft heeft Windows 7 Starter uitgebracht als concurrent voor het overbejaarde XP en Linux.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Mandriva Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Frederik »

OK, dat wist ik niet, de zeer beperkte mogelijkheden van de starters editie.
Met de overige edities kan in ieder geval naar hartelust gespeeld worden.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Zojuist op /. gelezen: Fedora gaat het mogelijk maken om software -lokaal- te installeren ZONDER rootbevoegdheden.
Het zijn dan wel pakketten die door Fedora zelf vrijgegeven zijn, maar toch houd ik hier een nare smaak aan over. Is dit niet wat we MS altijd verweten? Dat iedereen maar vanalles kan installeren?
Wetende dat Fedora aan dependency checking doet, wordt er dus altijd een hoop software bij geïnstalleerd. Hoe zit het daar dan mee?
Ik vind het maar niks.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Frederik »

Heb eergisteren nog geprobeerd Fedora te installeren. Gods onmogelijk. Geen monitor herkenning of videokaart. Weet niet wat het is geweest. Totaal onleesbaar installatiemenu.
Zit nu op een systeem waar ik tot vorige week nog nooit van gehoord had. Ubuntu is er niks bij! :) :lol:
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Pardus dus. :)
Van oorsprong een Turkse distro, meen ik te weten. Geheel zelf ontworpen (dus niet gebaseerd op Debian, Slackware of Red Hat).
Wat vind je er zo goed aan (i.v.m. bijv. Ubuntu of Mandriva)?

Ondertussen wordt op het web het Fedoraplan om zonder rootrechten te installeren -m.i. niet geheel ten onrechte- volledig de grond ingeboord (ook door fervente Fedoragebruikers).
http://www.theregister.co.uk/2009/11/19 ... imbroglio/
http://webwereld.nl/nieuws/64336/-nieuw ... gle+Reader
http://linux.slashdot.org/story/09/11/1 ... gle+Reader
http://tweakers.net/nieuws/63823/fedora ... pdate.html
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Frederik »

adri schreef: Wat vind je er zo goed aan (i.v.m. bijv. Ubuntu of Mandriva)?
Op een probleem met de herkenning van een Medion beeldscherm na: vloeiende en complete installatie. Alls zit erin en alles doet het in een keer. Net zoiets als autorijden in een auto zonder rijbewijs: instappen, starten en weg rijden.
Ben er tot nu toe zeer content mee!
Mandriva was me te traag.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Mooi dat je er zo tevreden over bent. :)

Overigens heeft Red Hat ondertussen toch maar besloten om dat installeren_zonder_rootrechten grotendeels overboord te zetten, zie Slashdot. :P
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Frederik »

Heb het gelezen, naar aanleiding van de linken in je vorige post over Fedora. Toch vind ik het heftig, die reacties. Je bent er immers toch zelf bij als je iets installeerd. :?:
In Vista was de controle nog erger (ook een hoop geschreeuw) en dat is er in Windows 7 ook alweer voor de helft uitgesloopt, hoewel nog wel aanwezig voor cruciale dingen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Het grote nadeel is toch wel dat je hiermee een weg inslaat die m.i. niet de juiste is.
Het is ook erg "on-UNIX-achtig", om dat lelijke woord (is het eigenlijk wel correct Nederlands?) maar eens te gebruiken.
Alle kritiek die er -volkomen terecht- altijd op MS was i.v.m. hun buitengewoon beroerde admin-beleid (en waar ze zelf ondertussen ook van teruggekomen zijn, hoe klungelig dan ook...) ga je op die manier over jezelf afroepen. Want dat dit forse gaten schiet in de beveiliging, staat voor mij toch wel als een paal boven water (denk bijv. ook aan de dependencies!).
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Koen_92 »

Gelukkig maar dat het er waarschijnlijk niet doorkomt.
Waar gaan we heen? Naar de tijd van Windows 98? Waar iedereen alleen maar beheerder is en alles mag?
Dit is een eerste stap, straks werk je in Fedora standaard als root!
basenguus
Berichten: 18
Lid geworden op: 3 oktober 2009, 18:36
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door basenguus »

Omdat dit forum voor Linux beginners is heb ik een vraagje :
Ik werk met Puppy en heb daar Thunderbird in geinstalleerd, maar nu doet zich het vreemde verschijnsel voor dat wanneer ik op een link klik in Thunderbird het niet automatisch in Firefox geopend wordt, ik moet met copy en paste de boel op gang brengen......verder werkt alles naar behoren, o nee, sinds kort worden de e-mails in de in box ook niet meer bewaart, de rest is er na een herstart nog wel...... weet iemand raad ?
Ik zag dat er iemand op Pardus was overgegaan, die naam had ik al eens gezien maar heb m nog niet bekeken, zou het iets zijn voor een (trage) Acer Aspire One ?

Tot plotseling
Bas en Guus
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Linux Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door Frederik »

Wat is traag ? Je kunt in ieder geval Pardus2008 installeren en uitproberen.
De machine waarop Pardus2008 draait: Intel P4 / 2,8 Mhz en 1024 MB intern geheugen gaat moeiteloos en relatief probleemloos. Pardus2009 kreeg ik niet geïnstalleerd omdat mijn Medion monitor niet werd herkend en ik geen knoppies zag om op te drukken.
Pardus2008 loopt lekker soepel, Nederlands en gemakkelijk te installeren en de meest gebruikte software al aan boord of anders gemakkelijk te installeren. Gemakkelijker en soepeler dan Ubuntu:
http://www.pardus-linux.nl/

Puppy Linux ken ik niet, geen forum voor?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Wat je problemen met TB betreft:
Ik zou eerst een alle mappen comprimeren, voor meer info, zie de wiki (daar staat ook nog een oplossing voor als comprimeren niet helpt -.msf bestanden verwijderen).
Ten tweede, als je wilt dat links openen met FF, zoek dan in je TB de configuratie-editor op (Bewerken --> Voorkeuren --> Geavanceerd). Filter dan op network.protocol-handler.app.http en zet dan de waarde op /usr/bin/firefox (of wat het exacte pad naar je FF executable is).
Hetzelfde moet je doen voor network.protocol-handler.app.https.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Linux voor beginners :)

Bericht door adri »

Een handigheidje waar ik gisteren tegenaan liep is scp.
Met scp (zeg maar, een onderafdeling van ssh) kun je bestanden verplaatsen/kopiëren van de ene naar de andere computer.
Voorbeeld vind je hier.
Erg handig. :)
Afbeelding
Plaats reactie