Google Chrome OS

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    unknown Chrome

Google Chrome OS

Bericht door adri »

Het was al langer bekend dat Google bezig was met een besturingssysteem en gisteren is de eerste bètaversie vrijgegeven.
Google Chrome OS (deels gebaseerd op en mede-ontwikkeld door Ubuntu) is eigenlijk niet veel meer dan een browser (zo op het oog). Je zult vergeefs zoeken naar een bureaublad of een menu met programma's. Benieuwd als ik was heb ik Chrome OS op een virtuele machine (VirtualBox) geïnstalleerd.

Hoe dat moet en waar je die bestanden kunt downloaden, lees je op TechCrunch.

Wie vooraf wil weten hoe het er aan toe gaat, kan techtorial lezen, compleet met een paar flashflmpjes die e.e.a. verduidelijken. Op die site wordt overigens ook stevige kritiek geleverd op dit nieuwe OS-concept.

Chrome is dus volledig webgebaseerd en omdat het van Google is zal het weinigen verbazen dat de Google webapplicaties daar een hoofdrol in spelen. Op de eerste plaats is het opvallend dat Chrome erg snel opstart, zelfs in een virtuele machine. Je bent gelijk op het internet via je browser. Google mikt met dit OS dan ook op de netbookgebruiker. Er zitten verder geen toeters of bellen aan, wie de Chrome browser wel eens gebruikt heeft zal het allemaal erg vertrouwd voorkomen. Op een paar knoppen na is er geen enkel verschil met de browser te zien (zie bijlage).

Wat mij ook erg opviel was dat het systeem nog behoorlijk instabiel is, ik heb er dan ook al verschillende vastlopers (gelukkig alleen in de virtuele machine) mee gehad.
Het is dan ook nog een Bèta.

Bron: Slashdot
Bijlagen
chromeOS.png
chromeOS.png (129.63 KiB) 9599 keer bekeken
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    unknown Chrome

Re: Google Chrome OS

Bericht door Koen_92 »

Nou ik heb het hier dus ook draaien, maar ik ben er ook niet echt kapot van.
Het is heel erg traag (op het opstarten na). Waarschijnlijk komt dit deels wel door Virtualbox (andere Linux-distro's zijn wel veel sneller.

Je ziet dus wel duidelijk de nadruk van de online-diensten. Al loopt hij hier wel steeds vast als ik op mijn Gmail in wil loggen.

Ik ben benieuwd of Google hiermee de netbooks kan veroveren, ik moet het eerst zien. Dan geloven.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Google Chrome OS

Bericht door adri »

Ik moet het ook nog zien.
Ondertussen zijn er meer die er vraagtekens bij zetten.

Ook vermeldenswaardig is de uitspraak van Google-oprichter Sergey Brin: Android en Chrome OS gaan samen.

En niet te vergeten de testresultaten op Phoronix in een vergelijking tussen speciale netbooksystemen, te weten: Google Chrome, Ubuntu Netbook Remix, Moblin 2.1, Fedora 12 en openSUSE 11.2.
Afbeelding
foxofinfinety
Berichten: 31
Lid geworden op: 4 juli 2009, 20:57
Locatie: briltil (zuidhorn)
    Windows 7 Safari
Contacteer:

Re: Google Chrome OS

Bericht door foxofinfinety »

Koen_92 schreef:Nou ik heb het hier dus ook draaien, maar ik ben er ook niet echt kapot van.
Het is heel erg traag (op het opstarten na). Waarschijnlijk komt dit deels wel door Virtualbox (andere Linux-distro's zijn wel veel sneller.

Je ziet dus wel duidelijk de nadruk van de online-diensten. Al loopt hij hier wel steeds vast als ik op mijn Gmail in wil loggen.

Ik ben benieuwd of Google hiermee de netbooks kan veroveren, ik moet het eerst zien. Dan geloven.
dan ben je al verder dan ik, ik kan niet een inloggen (network not connected and local login fail)
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux SeaMonkey

Re: Google Chrome OS

Bericht door adri »

En heb je daar wel een bestaand Gmail-account voor gebruikt?
Afbeelding
jsmit2
    Windows XP Internet Explorer 7

Re: Google Chrome OS

Bericht door jsmit2 »

ik vraag me af of je er ook spellen op kan spelen zoals call of duty en rollercoaster tycoon 3 weet iemand dit voor ik het instaleer? :? :?
jsmit2
    Windows XP Internet Explorer 7

Re: Google Chrome OS

Bericht door jsmit2 »

moet je draad internet hebben want ik heb draadloos maakt dat wat uit (met opstarten bijv.)?
foxofinfinety
Berichten: 31
Lid geworden op: 4 juli 2009, 20:57
Locatie: briltil (zuidhorn)
    Windows 7 Safari
Contacteer:

Re: Google Chrome OS

Bericht door foxofinfinety »

adri schreef:En heb je daar wel een bestaand Gmail-account voor gebruikt?
ja, maar hij krijg geen verbinding.
ik heb hem in Sun xVM Vitrualbox
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Google Chrome OS

Bericht door adri »

jsmit2 schreef:ik vraag me af of je er ook spellen op kan spelen zoals call of duty en rollercoaster tycoon 3 weet iemand dit voor ik het instaleer? :? :?
Nee, Google Chrome OS is volledig webgebaseerd, d.w.z. dat je er alleen het internet mee op kunt. Niks installeren, bestanden opslaan op je HD, aanpassingen doen in het systeem of dergelijke.
Ik weet niet of ze at nog zullen veranderen, maar momenteel is het dus niet aan de orde.
De enige spellen die je erop kunt doen zijn online spellen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Google Chrome OS

Bericht door adri »

foxofinfinety schreef:
adri schreef:En heb je daar wel een bestaand Gmail-account voor gebruikt?
ja, maar hij krijg geen verbinding.
ik heb hem in Sun xVM Vitrualbox
Ik heb het ook in VirtualBox draaien, hier is inloggen geen probleem.
Geen idee waarom dat bij jou niet lukt.
Voor alle duidelijkheid, je gebruikt een geldig Gmail-account + correct wachtwoord?
Afbeelding
Plaats reactie