Patenten en vrije software

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Patenten en vrije software

Bericht door adri »

OpenPC Project
Al geruime tijd wordt er hier op MozBrowser.nl-be (en op vele andere plaatsen op het web) reclame gemaakt voor vrije software (opensource software - OSS). Mozilla is een goed voorbeeld van OSS, evenals Linux en OpenOffice.org.
Dat is natuurlijk prachtig, maar zelfs op vrije besturingssystemen (zoals Linux en *BSD) heb je vaak toch nog te maken met gesloten software. Denk bijv. aan drivers, BIOS.
Om daar vanaf te komen is nu het OpenPC Project in het leven geroepen. Vanaf februari zal hun nettop te koop zijn. Deze kleine pc's draaien met een 1,6GHz geklokte Intel Atom N330-processor, hebben 3GB RAM-geheugen en een harddisk ter grootte van 160GB. Dat zijn alleszins redelijke specificaties voor een nettop.
Alle drivers (en documentatie!) voor de hardware zijn geproduceerd onder een OSS-licentie.

Uiteraard is de pc voorzien van een OSS besturingssysteem, in dit geval openSUSE, met een KDE-desktop.
Als standaardbrowser wordt Firefox meegeleverd, de mediaspeler is Amarok.
De prijs van de machine zal waarschijnlijk €359,- zijn, waarvan €10,- overgemaakt zal worden aan de ontwikkelaars van KDE.

Men gaat nu ook onderzoeken of het haalbaar (en betaalbaar) is om een netbook te gaan produceren.
Voor meer info kun je terecht op tweakers.net.

Stop Software Patents EU
Allemaal mooi & aardig, maar zelfs al heb je zo'n puike OSS-computer, in de grote boze buitenwereld is men druk doende om geheel tegen de geest van OSS en OS (Open Standaarden) het begrip "vrijheid" de nek om te draaien, bijv. d.m.v. softwarepatenten. In principe zijn softwarepatenten in de EU verboden, maar er zijn tal van grote bedrijven die continue lobbyen om het toch toe te staan.

Niet alleen zijn softwarepatenten vervelend voor de OSS-gemeenschap, iedereen heeft er onder te lijden. Er worden in de VS voor de meest voor de hand liggende en banale zaken patenten aangevraagd (vaak alleen maar om er een slaatje uit te slaan). Innovatie wordt op deze manier sterk afgeremd. In Europa is het gelukkig nog niet zover, maar er wordt wel aan dit verbod geknaagd. Zo zijn er ondertussen al wel softwarepatenten uitgegeven voor bijv. het begrip webwinkel en online met een creditcard betalen.
Het zou lachwekkend zijn als het niet zo ernstig was.
Meer treurigstemmende voorbeelden zijn te lezen op Stop Software Patents EU.

Ben jij ook tegen softwarepatenten?
Er is een petitie opgesteld die je hier kunt ondertekenen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Patenten en vrije software

Bericht door Koen_92 »

De petitie heb ik al een tijdje geleden ondertekend.

Ik moet zeggen dat ik het een leuk project vind, echter zijn er toch een aantal dingen die me dwarsliggen. De prijs is bijvoorbeeld veel te hoog, dit systeem kan je zelf voor de helft van het geld in elkaar zetten (en die 10 euro zelf aan KDE doneren). Als je het zelf in elkaar zet, kun je ook voor alleen OSS hardware kiezen.

Verder is dit systeem niet helemaal open source: Er zit namelijk nog een gesloten BIOS in. Van zo'n systeem mag je toch op z'n minst wel verwachten dat ze er CoreBoot inzetten. Helaas is de ondersteuning van Coreboot voor dit moederbord nog in experimental-status.

Nee, mocht ik zelf een compleet vrij systeem in elkaar willen zetten had ik wel voor iets anders gekozen. In ieder geval een moederbord dat volledig ondersteund wordt door Coreboot. Ook had er dan een Ati-kaart ingezeten, deze presteert namelijk een stuk beter dan die intel-dingen en werken sinds kernel 2.6.32 ook met open source drivers (zelfs de nieuwste kaarten!).

Maar ja, er zal vast wel markt voor zijn en ik hoop ook dat ze het halen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Patenten en vrije software

Bericht door adri »

Waar heb je gelezen dat er geen OSS BIOS in zit?
Ik was daar van de week ook al naar op zoek, maar vond het nergens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Firefox

Re: Patenten en vrije software

Bericht door Koen_92 »

Ja, er wordt een beetje geheimzinnig over gedaan volgens mij.
Ik had het in de reacties gevonden, van een artikel hierover op Tweakers.net:
http://tweakers.net/nieuws/65062/open-p ... -koop.html
himlins schreef: meer dan dat haal ik ook niet van hun website, overigens denk ik wel dat men een open-bios heeft gekozen. Het is immers een project gericht op de 100% open-filosofie... zou wel een fail zijn als dat niet het geval is.

Edit:
Net het forum bezocht, voor zo ver ik begrijp zit er geen open-source bios in het systeem. Het is ook daar punt van discussie; "CoreBoot (formerly LinuxBIOS) cause trouble'
Het is dus niet echt duidelijk. Echter lijkt het me sterk dat er wel Coreboot inzit, want dat veroorzaakt op dat moederbord nog problemen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Patenten en vrije software

Bericht door adri »

Dat had ik ook gezien, maar zonder verdere verwijzing (ook op dat forum -lekker handig trouwens dat ze geen zoekfunctie hebben) kon ik het niet gevonden krijgen. Althans, geen keihard uitsluitsel.
Afbeelding
Plaats reactie