Lancering Firefox NL uitstellen

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Organisatie?

Bericht door sc00zy »

gommans schreef:Ik kom zelden op dit forum en heb ook niet de intentie om 9 pagina's met posts over de nederlandse vertaling van Firefox 1.0 door te nemen. Het enige dat ik moet concluderen is dat de nederlandse vertaling als vrijwel enige taal enige ontbreekt op de firefox site. Andere talen zijn al weken verkrijgbaar en de eerste posts van deze thread zijn ook al twee weken oud. Het lijkt dus tijd voor het opzetten van een betere organisatie. Dit moet absoluut beter! :x
Geen woorden... maar daden! Daar hebben we meer aan dan alsmaar de opmerkingen van wat er allemaal wel niet beter kan... :?
Er is gewoon wat onenigheid geweest... punt uit... daarvoor is er een vertraging opgetreden.
Nu is er een team mee bezig dat zich er vol op stort een goede vertaling af te leveren, de NL vertaling is in zicht :)
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Organisatie?

Bericht door mark »

gommans schreef:Ik kom zelden op dit forum en heb ook niet de intentie om 9 pagina's met posts over de nederlandse vertaling van Firefox 1.0 door te nemen. Het enige dat ik moet concluderen is dat de nederlandse vertaling als vrijwel enige taal enige ontbreekt op de firefox site. Andere talen zijn al weken verkrijgbaar en de eerste posts van deze thread zijn ook al twee weken oud. Het lijkt dus tijd voor het opzetten van een betere organisatie. Dit moet absoluut beter! :x
Daar waren wij ook al achter en er wordt aan gewerkt.
Gebruikt Gentoo Linux
mark
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 september 2004, 14:40
Locatie: Roosendaal
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Organisatie?

Bericht door mark »

sc00zy schreef:
gommans schreef:Ik kom zelden op dit forum en heb ook niet de intentie om 9 pagina's met posts over de nederlandse vertaling van Firefox 1.0 door te nemen. Het enige dat ik moet concluderen is dat de nederlandse vertaling als vrijwel enige taal enige ontbreekt op de firefox site. Andere talen zijn al weken verkrijgbaar en de eerste posts van deze thread zijn ook al twee weken oud. Het lijkt dus tijd voor het opzetten van een betere organisatie. Dit moet absoluut beter! :x
Geen woorden... maar daden! Daar hebben we meer aan dan alsmaar de opmerkingen van wat er allemaal wel niet beter kan... :?
Er is gewoon wat onenigheid geweest... punt uit... daarvoor is er een vertraging opgetreden.
Nu is er een team mee bezig dat zich er vol op stort een goede vertaling af te leveren, de NL vertaling is in zicht :)
Behalve opmerkingen over de vertaling zelf natuurlijk.
Gebruikt Gentoo Linux
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Organisatie?

Bericht door Gert-Paul »

Het proces van de vertaling is niet ideaal gegaan, maar de afgelopen week is vertaling enorm verbeterd. Je zult een wereld van verschil zien tussen de huidige vertaling en de Firefox vertaling op 9 november.

Het verschil met andere vertaalteams was dat die al ver de 1.0 release hard begonnen waren en soms zelfs een vertaling voor 1.0PR hadden. Bij ons is het meeste werk erna gedaan, vooral omdat er veel te verbeteren viel en de hele help nog vertaald moest worden. Tot die tijd liep het niet goed, vooral met het browserdeel. Daarnaast was er onenigheid over woorden zoals webstek en bladerprogramma.

Nadat Martijn (de hoofdvertaler) zich weer meer voor de vertaling is gaan inzetten en vooral nadat de woorden webstek en bladerprogramma vervangen zijn door website en browser is de samengewerking erg verbeterd en hebben nu volgensmij een 1.0NL release waar we trots op kunnen zijn.
De vertaling is nog niet helemaal zonder (kleine) fouten, maar je kunt het uit blijven stellen. Er moet nu eens een NL release komen..
gommans
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 juni 2004, 21:20
    unknown unknown

Bericht door gommans »

Bedankt!
Gast
    unknown unknown

Re: Organisatie?

Bericht door Gast »

Gert-Paul schreef: De vertaling is nog niet helemaal zonder (kleine) fouten, maar je kunt het uit blijven stellen. Er moet nu eens een NL release komen..
Je kunt het blijkbaar inderdaad blijven uitstellen.
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Het is niet uitgesteld. Zoals gemeld in een ander topic heeft mozilla.org hem pas maandag of dinsdag gereviewed.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Anne schreef:Het is niet uitgesteld. Zoals gemeld in een ander topic heeft mozilla.org hem pas maandag of dinsdag gereviewed.
Ja, dat zal wel, maar waar blijft ie dan? Ik lees net het volgende in de nieuwsbrief van Breekpunt.nl:
Op dit moment wachten we nog steeds op de Nederlandstalige versie van Firefox 1.0 en dat is eigenlijk toch wel een beetje te gek."".
Daar sluit ik me van harte bij aan.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Anonymous schreef:
Anne schreef:Het is niet uitgesteld. Zoals gemeld in een ander topic heeft mozilla.org hem pas maandag of dinsdag gereviewed.
Ja, dat zal wel, maar waar blijft ie dan? Ik lees net het volgende in de nieuwsbrief van Breekpunt.nl:
Op dit moment wachten we nog steeds op de Nederlandstalige versie van Firefox 1.0 en dat is eigenlijk toch wel een beetje te gek."".
Daar sluit ik me van harte bij aan.
De vertaling is opzich af voor 1.0. Aangezien de vertalingen alleen officieel zijn wil Mozilla ook dat deze goed zijn en dat er geen rare fouten in optreden. Daarom willen die ze controleren. Het is alleen vakantie in de VS (oa Thanksgiving) en daarom duurt het wat langer dan normaal. In deze map kun je de waarschijnlijke 1.0NL vinden, als ze bij Mozilla geen opmerkingen hebben.

Het is jammer dat we door verschillende oorzaken niet aan het begin van deze week een release konden hebben. Er is de afgelopen weken veel gedaan aan de vertaling en hoewel we nu bijna 3 weken op een officiele Nederlandse vertaling moeten wachten ben ik van mening dat dit veel beter was dan een release in de 1e week na de 1.0 release. De kwaliteit is sinds die tijd enorm verbeterd !
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Gert-Paul schreef:
Anonymous schreef:
Anne schreef:Het is niet uitgesteld. Zoals gemeld in een ander topic heeft mozilla.org hem pas maandag of dinsdag gereviewed.
Ja, dat zal wel, maar waar blijft ie dan? Ik lees net het volgende in de nieuwsbrief van Breekpunt.nl:
Op dit moment wachten we nog steeds op de Nederlandstalige versie van Firefox 1.0 en dat is eigenlijk toch wel een beetje te gek."".
Daar sluit ik me van harte bij aan.
De vertaling is opzich af voor 1.0. Aangezien de vertalingen alleen officieel zijn wil Mozilla ook dat deze goed zijn en dat er geen rare fouten in optreden. Daarom willen die ze controleren. Het is alleen vakantie in de VS (oa Thanksgiving) en daarom duurt het wat langer dan normaal. In deze map kun je de waarschijnlijke 1.0NL vinden, als ze bij Mozilla geen opmerkingen hebben.

Het is jammer dat we door verschillende oorzaken niet aan het begin van deze week een release konden hebben. Er is de afgelopen weken veel gedaan aan de vertaling en hoewel we nu bijna 3 weken op een officiele Nederlandse vertaling moeten wachten ben ik van mening dat dit veel beter was dan een release in de 1e week na de 1.0 release. De kwaliteit is sinds die tijd enorm verbeterd !
Conclusie: we moeten dus nog een dag of drie, vier geduld hebben tot ze in de VS zijn uitgefeest.
apm
Berichten: 18
Lid geworden op: 5 oktober 2004, 18:03
    unknown unknown

Bericht door apm »

Binnenkort kunnen kunnen de vertalers laten zien dat zij het wel goed kunnen, ik toost vast op een voorspoedige lancering van Thunderbird 1.0 NL :D
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

? Vertaalteam voor Firefox en Thunderbird was tot nu toe nog niet echt hetzelfde en dat verander je niet 1, 2, 3. Daarnaast heeft Thunderbird 1.0 een veel slechter l10n plan aangezien er daar veel minder mensen zijn voor marketing e.d.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Plaats reactie