Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door adri »

Het klinkt raar, maar toch is het zo, in zekere zin: Microsoft sponsort Ubuntu Linux (en andersom eigenlijk ook...).
Nou ja, niet direct, maar indirect via Yahoo! (die vorig jaar een deal sloten met Microsoft) wel.
Canonical heeft nl. een overeenkomst gesloten met Yahoo! en in ruil daarvoor wordt Yahoo! de standaard zoekmachine in Firefox op Ubuntu, vanaf haar volgende uitgave (10.04, Lucid Lynx). Waarmee Google, al sinds jaar en dag de standaard zoekmachine op Firefox, toch een signaal afgegeven is.
Op zich is het mooi dat Canonical eindelijk eens wat geld gaat zien voor het vele werk dat ze verzet hebben met Ubuntu. Het is niet overdreven te stellen dat Ubuntu voor veel mensen Linux op de desktop mogelijk gemaakt heeft.
De grap is natuurlijk wel dat Yahoo!'s zoekresultaten regelrecht afkomstig zijn van Microsoft's zoekmachine Bing. Indirect zorgt MS er dus voor dat er geld bij concurrent Canonical binnenkomt.

Overigens is het zo dat bij upgrades de huidige zoekmachine gewoon gehandhaafd blijft. Het geldt dus alleen voor nieuwe installaties. Bovendien is met twee muisklikken de standaard zoekmachine te veranderen.

Bron: MozillaLinks.
Afbeelding
MrEllis28
    Windows 7 Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door MrEllis28 »

Yahoo is ook de standaardzoekmachine geworden in Firefox voor andere OS, zoals Win7. Dat is niet mijn favorietr, maar ik heb niet kunnen vinden hoem ik dat kan veranderen. Steeds als ik Yahoo heb verwijderd komt er bij de volgende start van FF de melding dat de standaardinstellingen teruggezet zijn. Waar/hoe stel ik mijn voorkeur definitief in?
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door adri »

Nee hoor, dat is alleen bij Ubuntu zo, daar heeft Mozilla verder ook niets mee van doen.

Als dat bij jou wel het geval is, dan vermoed ik dat er ergens wat scheef zit.
Start FF eens in safe mode op. Helpt dat?
Zo niet, prober het dan eens met een nieuw profiel.
Afbeelding
MrEllis28
    Windows 7 Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door MrEllis28 »

Ik heb beide opties geprobeerd, maar ik krijg in alle gevallen Yahoo als voorkeur-zoekmachine. Volgorde veranderen helpt niet en na verwijderen wordt Yahoo weer teruggezet voor Firefox start.
Gebruikersavatar
Frederik
Moderator
Berichten: 4263
Lid geworden op: 1 juli 2004, 16:16
Locatie: Vriescheloo
    Windows 7 Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door Frederik »

Als je het pijltje voor het zoekveld van de machine aanklikt, kun je daar de zoekmachines beheren. Hiermee kun je een zoekmachine als standaard instellen, desgewenst anderen verwijderen. Blijkbaar is Yahoo bij jou als standaard ingesteld. Dat moet je dus veranderen.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door adri »

Frederik schreef: Blijkbaar is Yahoo bij jou als standaard ingesteld. Dat moet je dus veranderen.
Ja, maar dat zou met een nieuw profiel opgelost moeten zijn.
@ MrEllis28
Je hebt toch echt dat nieuwe profiel geprobeerd (firefox -p)?
Als dat het geval is, dan lijkt het erop dat je met malware besmet bent.
Komt dit overeen met jouw probleem?
Afbeelding
MrEllis28
    Windows XP Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door MrEllis28 »

Aan Frederik: Uiteraard heb ik dat gedaan. Maar bij de eerstvolgende start van Firefox wordt vooraf gemeld dat mijn instellingen zijn aangepast en is Yahoo weer teogevoegd en als standaard gezet. En dat terwijl ik heb aangegeven dat veranderen eerst aan mij gevraagd moeten worden.

Aan Adri:
Ja, ik heb firefox -p gestart, daarin Yahoo verwijderd maar ook dan heb ik hem weer terug bij de volgende start. Het probleem iut je link herken ik niet. Althans ik herinner me niet dat ik eerder door Yahoo bestookt ben. Maar ik ga eens kijken of deinstalleren van allerlei ballast misschien helpt.
MrEllis28
    Windows 7 Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door MrEllis28 »

Oorzaak gevonden!
Ik heb PdfForgeToolbar gedeïnstalleerd en daarna in RegEdit alle Yahoo-entries verwijderd. Bij opnieuw installeren van PdfForgeToolbarvond ik de oorzaak: daarin staat een optie om Yahoo als standaard zoekmachine in te stellen. Die had ik kennelijk niet uitgevinkt.

Wat dat betreft lijkt het op de beschrijving in de linkover Yahoo die Adri gaf. Yahoo probeert zich naar voren te schuiven. Eigenlijk niet zo netjes dat een OpenSource-groep daaraan meedoet.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door adri »

Add-ons kunnen door iedereen gemaakt en aangeboden worden, daar heeft Mozilla weinig tot geen zeggenschap over. De beste garantie (hoewel ook niet 100%) is om add-ons te downloaden vanaf de Mozilla site.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door nirwana »

Inmiddels heeft Canonical in haar wijsheid besloten om toch weer voor Google te kiezen:
http://tweakers.net/nieuws/66660/ubuntu ... chine.html
De voorliefde voor Yahoo was dus van korte duur.

Waarschijnlijk krijgt men dan straks onder de nieuwe voorwaarden wat meer centjes van Google en kan men Ubuntu nog verder verbeteren ;-) Soms moet je een dreigement om naar een ander over te stappen in daden omzetten om zo de discussie wat vloeibaarder te maken...
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door Dorus »

Lijkt er idd op dat google gewoon een beter bod gedaan heeft. Hoewel google nog steeds de beste zoekmachine is, en ik er zelf bij zweer, is een beetje concurrentie natuurlijk niet slecht.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Microsoft sponsort Ubuntu Linux

Bericht door nirwana »

Dorus schreef:Lijkt er idd op dat google gewoon een beter bod gedaan heeft. Hoewel google nog steeds de beste zoekmachine is, en ik er zelf bij zweer, is een beetje concurrentie natuurlijk niet slecht.
Ik ben het helemaal met jou eens. Zelf gebruik ik al jaren Google om te zoeken en ik ben nog niets tegengekomen dat beter zoekt.

Als echter alle zoekopdrachten (en allerlei andere online zaken) via 1 bedrijf worden uitgevoerd dan geeft het dat bedrijf op zich wel veel potentiële macht. Dat is inderdaad de keerzijde, maar daarin zie ik op korte termijn geen verandering komen.

Sterker: als Google Chrome meer gebruikers krijgt en Google komt met z'n Chrome OS op de proppen, dan zal er waarschijnlijk nog meer via Google gaan. Dus dat een partij als Ubuntu zich daar enigszins zorgen over maakt ligt voor de hand. Maar dat verander je niet door van het ene naar het andere commerciële bedrijf met een zoekmachine over te stappen.

Wil je dat voorkomen dan zul je een of andere decentrale zoekmachine moeten opzetten om te voorkomen dat alle zoekopdrachten langs dezelfde servers verlopen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie