Status Firefox 1.0 nl-NL

Hier kun je je opmerkingen over de Nederlandse Firefox-vertaling kwijt.
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Status Firefox 1.0 nl-NL

Bericht door Mad Maks »

De release van Firefox 1 nl-NL staat geplant voor een deze dagen. we doen geen aanpassingen meer aan de vertaling en zijn nu de RC builds aan het testen.

vandaag (dinsdag) waren we van plan om de build als release aan temerken maar op het allerlaatste moment (dankzij Scoozy) hebben we nog een fout ontdekt die absoluut niet in een release mag voorkomen.

Nu is de verwachting dat we de build van woensdagavond als release kunnen aanmelden, dan gaan de mensen van de mozilla organisatie er naar kijken en als alles goed is zullen zij die build final maken (hoe lang dat gaat duren weten we niet).

Even geduld dus.... en de mensen die niet kunnen wachten, de build op ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/firefox/nightly/latest-0.11-l10n/ kan je al installeren.

iedereen bedankt!!

Groet

Mad Maks
Gebruikersavatar
Tjaard
Berichten: 710
Lid geworden op: 6 november 2004, 17:26
Locatie: In Christ
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Tjaard »

wat voor fout als ik vragen mag :) ?
Maak zelf goeie adblockfilters, mail veilig met OpenPGP in Thunderbird!
As for me and my house, we will serve the LORD (Jozua 24:14).
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

ucchan schreef:wat voor fout als ik vragen mag :) ?
Problemen met de plugin-zoekservice. Daarin kwam nog 1 XML error voor. Het was de fout die Sc00zy hier meldde.
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Gert-Paul »

Het komt niet zo vaak voor, maar ik was uitgelogd en had dat niet door.. Bovenstaande bericht komt dus van mij
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    unknown unknown

Status Firefox 1.0 nl-NL

Bericht door Gijs »

Hallo,

Ikheb met belangstelling bovenstaande gelezen. Staat er ergens beschreven hoe zo'n vertaling in z'n werk gaat, wie dat doen en wat bevoorbeeld nighty builds zijn en waarom dit weer door mozilla moet worden goedgekeurd/getest.
Ik loop nog niet zolang in de Mozilla wereld rond.

mvrgr
Gijs
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Je vertaald verschillende bestanden, via een systeem (CVS), zorg je dat deze bestanden op de server van Mozilla komen. Hiervan worden "nightly builds" gemaakt. Dat zijn testversies die alle verbeteringen die je via CVS hebt ingevoerd meenemen en daarvan de browser genereren.

Als je uiteindelijk een definitieve testversie, waar geen fouten meer in zitten, hebt gemaakt, moet deze getest worden door mozilla.org en als zij hem prima vinden mag deze op de officiele server voor 1.0 downloads.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gijs
Berichten: 296
Lid geworden op: 15 november 2004, 20:49
    unknown unknown

Status Firefox 1.0 nl-NL

Bericht door Gijs »

Bedankt voor je toelichting.
Als ik het nu goed begrijp wordt er dus door meerdere mensen aan een vertaling gewerkt, die ieder een deel van de source code in NL-vertalen, waarna een testbuild wordt gemaakt die in die groep wordt gecontroleerd en getest.
Maar wat test Mozilla.org dan nog, het zijn geen Nederlanders neem ik aan anders hadden ze het zelf wel vertaald, dus ze kunnen geen oordeel geven over de juiste vertaling. Testen zij alleen de juiste werking van de diverse menuitems die in alle talen op dezelfde plaats horen te staan ?
Naast de vertaling wordt er kennelijk ook nog aan de code gewerkt omdat er een XML fout bij een plug-in werd geconstateerd, of komt dit door de vertaalslag ?

mvrgr
Gijs
Gebruikersavatar
Gert-Paul
Berichten: 2358
Lid geworden op: 4 maart 2004, 17:48
    unknown unknown
Contacteer:

Re: Status Firefox 1.0 nl-NL

Bericht door Gert-Paul »

Gijs schreef:Bedankt voor je toelichting.
Als ik het nu goed begrijp wordt er dus door meerdere mensen aan een vertaling gewerkt, die ieder een deel van de source code in NL-vertalen, waarna een testbuild wordt gemaakt die in die groep wordt gecontroleerd en getest.
Maar wat test Mozilla.org dan nog, het zijn geen Nederlanders neem ik aan anders hadden ze het zelf wel vertaald, dus ze kunnen geen oordeel geven over de juiste vertaling. Testen zij alleen de juiste werking van de diverse menuitems die in alle talen op dezelfde plaats horen te staan ?
Naast de vertaling wordt er kennelijk ook nog aan de code gewerkt omdat er een XML fout bij een plug-in werd geconstateerd, of komt dit door de vertaalslag ?

mvrgr
Gijs
Firefox is al een paar weken volledig vertaald, maar veel dingen moesten herzien worden omdat in oudere vertalingen niet alles klopte. Verschillende mensen keken dan wat er beter kon en maakten daar patches voor.

Mozilla.org test verder of alles werkt zoals het moet werken, dus geen errors etc. en of alles zoals in de Engelse versie werkt. Als zou het goed vinden dan mag het een officiële vertaling heten, ze zijn er eigenlijk wel verantwoordelijk voor.
Die XML fout komt omdat Firefox gebouwd is in oa XUL en JavaScript. XUL is gebaseerd op XML, vandaar die fout. In een vertaalbestand stonden ë verkeerde manier gedefinieerd, waardoor in 1 XUL scherm een fout optrad.
Anne
Berichten: 459
Lid geworden op: 22 september 2004, 11:24
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Anne »

Maandag of dinsdag een release waarschijnlijk.
weblog | werkt mee aan mozilla.org, Mozilla Europe, developer.mozilla.org en een beetje aan addons.mozilla.org
Gebruikersavatar
sc00zy
Berichten: 1811
Lid geworden op: 22 juli 2004, 10:03
Locatie: Assen
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door sc00zy »

Anne schreef:Maandag of dinsdag een release waarschijnlijk.
Afbeelding
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

Volgensmij is 1.0 Dutch uitgekomen...

Check: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/ ... taller.exe
Gebruikersavatar
Mad Maks
Berichten: 1446
Lid geworden op: 7 oktober 2003, 16:58
Locatie: Luzy, france
    unknown unknown
Contacteer:

Bericht door Mad Maks »

Anonymous schreef:Volgensmij is 1.0 Dutch uitgekomen...

Check: http://ftp.mozilla.org/pub/mozilla.org/ ... taller.exe
Die versie is er al een poosje want dat is de nightly die automatisch gebouwd elke dag. pas op het moment dat hij in de release dir staat is hij officieel uitgekomen.

Groet

MM

p.s. ik zou het erg op prijs stellen als alle "gasten" hier gewoon een naam gebruiken
tron
    unknown unknown

Bericht door tron »

toch triest dat er al legio finals in andere talen zijn, en nog steeds geen NL. versie... :cry:
tron
    unknown unknown

Bericht door tron »

toch triest dat er al legio finals in andere talen zijn, en nog steeds geen NL. versie... :cry:

En dan heb ik dus geen kritiek op de vertalers!!!
Gast
    unknown unknown

Bericht door Gast »

tron schreef:toch triest dat er al legio finals in andere talen zijn, en nog steeds geen NL. versie... :cry:

En dan heb ik dus geen kritiek op de vertalers!!!
bedoel ik dit http://www.mozilla.org/products/firefox/all.html we zijn toch geen 3e wereld land?
Plaats reactie