Mozilla maakt plug-in-controle geschikt voor andere browsers

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Mozilla maakt plug-in-controle geschikt voor andere browsers

Bericht door nirwana »

Enige tijd geleden heeft Mozilla een plug-in-controle aan haar online hulpmiddelen toegevoegd. Hiermee kan elke gebruiker van Mozilla Firefox controleren of de geïnstalleerde plug-ins nog wel up-to-date zijn. Per plug-in (zoals Java, Silverlight, Quicktime, Flash, etc) wordt aangegeven of de recentste versie is geïnstalleerd. Ook kun je bepaalde plug-ins eenvoudig upgraden naar de recentste versie. Op die manier zorgt Mozilla ervoor dat iemand dit eenvoudig kan controleren en zijn/haar plug-ins up-to-date kan houden.

Techworld meldt nu dat Mozilla een nieuwe versie van dit hulpmiddel ook geschikt heeft gemaakt voor niet-Firefox-gebruikers. Zo heb ik het net uitgeprobeerd in diverse webbrowsers (Internet Explorer 8, Google Chrome 5, Opera 10.5 en Apple Safari 4.0.5). In al deze browsers werkt het op eenzelfde manier, al is er wel verschil in het aantal plug-ins dat per browser automatisch wordt herkend. Zo kunnen ook gebruikers van andere browsers eenvoudig hun plug-ins bij de tijd houden en zorgt Mozilla ervoor dat het Internet weer een stukje veiliger wordt. Verouderde plug-ins worden namelijk nogal eens gebruikt om ongewenste software (malware) te installeren.

Bron:
- Techworld
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mozilla maakt plugin-controle geschikt voor andere browsers

Bericht door adri »

Mooi dat dit mogelijk is. 8)
Al heb ik wel eens het idee dat dit vooral een Windows-aangelegenheid is. Bij mij op Linux werkt dat hele controlesysteem maar zeer gebrekkig. ;)
Maar goed, daar zijn de repositories van de Linux-distro's in de regel dan ook wel voor uitgerust om die plug-ins up-to-date te houden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla maakt plugin-controle geschikt voor andere browsers

Bericht door nirwana »

adri schreef:Al heb ik wel eens het idee dat dit vooral een Windows-aangelegenheid is.
Ook op het gebied van malware wordt Linux vaak "vergeten" en daar zou ik maar wat blij mee zijn ;-)
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Mozilla
Contacteer:

Re: Mozilla maakt plugin-controle geschikt voor andere browsers

Bericht door Tonnes »

Kleinigheidje (om nooit meer te vergeten :wink:): we schrijven plug-in / plug-in-controle (link, link).
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla maakt plugin-controle geschikt voor andere browsers

Bericht door nirwana »

Tonnes schreef:Kleinigheidje (om nooit meer te vergeten :wink:): we schrijven plug-in / plug-in-controle
Sorry, maar plug-in-controle ziet er niet echt lekker uit.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows Mozilla
Contacteer:

Re: Mozilla maakt plugin-controle geschikt voor andere browsers

Bericht door Tonnes »

nirwana schreef:Sorry, maar plug-in-controle ziet er niet echt lekker uit.
Ik hanteer bewust het tweede koppelteken om mogelijke klachten over ‘incontrole’ te vermijden, iets wat jij (met je voorkeur voor extra koppeltekens omwille van leesbaarheid) dacht ik wel zou kunnen waarderen, en zo te zien ook hebt gedaan. Dat dit wordt weggelaten (en we dus ‘plug-incontrole’ en evenzo ‘plug-incontrolepagina’ hanteren) zou ik niet erg vinden, wel dat er nog steeds mensen zijn die te pas en te onpas ‘plugin’ schrijven, en daar ging het hier om.

Ik zou me overigens niet zo laten leiden door ‘wat er niet lekker uitziet’; taal is immers geen speeltje dat (altijd) naar smaak kan worden opgesmukt, en (taal)regels zijn nu eenmaal regels. Verder zijn er voorbeelden van Mozilla-pagina’s genoeg (evenals het vertaalwoordenboek en uiteraard de producten zelf) om te zien hoe iets juist dient te worden gespeld. ;)
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla maakt plug-in-controle geschikt voor andere browsers

Bericht door nirwana »

Tonnes,

Laat ik het dan maar direct goed doen. Ik heb volgens mij nu alle plugins vervangen door plug-ins.

Persoonlijk vind ik dan "plug-in controle" duidelijker, maar dat is stof voor een volgende hervorming van de Nederlandse taal. Jij zou dat eerder de "Engelse ziekte" noemen (en daar kan ik me op zich ook wel weer in vinden).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie