Marktaandeel Firefox naar 30%

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Marktaandeel Firefox naar 30%

Bericht door adri »

Mozilla heeft aan de hand van gegevens van StatCounter, Quantcast, Net Applications en Gemius berekend dat het wereldwijde gebruik van Firefox in het eerste kwartaal van 2010 inmiddels gestegen is tot 30%. In Europa is dat bijna 40%. Opmerkelijk is vooral dat in Rusland Firefox momenteel flink in de lift zit (+ 20%, afgelopen kwartaal).

Diverse gegevens werden geanalyseerd en daaruit blijkt o.a. dat de gem. Firefoxgebruiker doorgaans twee tot drie tabbladen open heeft staan (het record dat gemeten is bedraagt ruim 600 tabs!).
Het sinds Firefox 3.6 geïntroduceerde Personas blijkt ook populair, vooral in Zuid-Amerika.
Verder zijn er wereldwijd verschillen in het gebruik van add-ons. In Azië zijn die bijvoorbeeld populairder dan in de rest van de wereld.

Wie het gehele rapport wil lezen (.PDF) kan dat hier dowloaden.

Bron: Mozilla's Blog of Metrics.
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Marktaandeel Firefox naar 30%

Bericht door Dorus »

Rusland is inderdaad opmerkelijk. Vooral met het uitkomen van opera 10.5 recentelijk zou je eerder een duw richting Opera verwachten (nog opmerkelijker is dat Opera gigantisch groot is in Rusland).

Ik denk echter ook dat de steekproef uit Rusland dermate klein is dat ik een afwijking van 5-10% in de cijfers is te verwachten. Recentelijk zijn er 2 grote 'valpartijen' van Opera te zien in de nummers van Rusland, goede kans dat ze op die data meer sites aan hun meetbereik hebben toegevoegd (heb het nu over statcounter). Neemt niet weg dat de trend in Rusland idd hard richting Firefox gaat ^_^

Nederland moet zich nog steeds schamen met een marktaandeel Firefox van 20% en dalend :o Wat doen wij toch fout? :(

Ik ben in ieder geval blij dat Chrome in Nederland wel aardig aan het groeien is, dat doorbreekt in ieder geval het IE monopolie.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Marktaandeel Firefox naar 30%

Bericht door adri »

Dorus schreef: Nederland moet zich nog steeds schamen met een marktaandeel Firefox van 20% en dalend :o Wat doen wij toch fout? :(
Het is allemaal jouw schuld! ;)
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows 7 Firefox

Re: Marktaandeel Firefox naar 30%

Bericht door Dorus »

Dus toch, ik liep al lange tijd met een onbehagelijk gevoel rond. Nu valt alles op zijn plek :roll:
Plaats reactie