Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashen

Vervanging van de nieuwspagina van MozBrowser.
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows XP Mozilla
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Tonnes »

Om mogelijke misverstanden te voorkomen, even een opmerking n.a.v. de openingspost: er is weliswaar sprake van een testversie (waarin Lorentz de naam is voor de ontwikkeltak), maar Firefox 3.x of 4.x blijft natuurlijk gewoon Firefox 3.x of 4.x heten, waarin zoals gezegd OOPP eenvoudig een functie betreft die voor de verandering behalve in de hogere versies ook in de huidige ontwikkeltak (1.9.2/v3.6.x) zal worden geïmplementeerd. Huidige nightly’s hiervan bijvoorbeeld kennen de functie ook, dus om ermee kennis te maken kan men ook en wellicht soms makkelijker een zip-versie daarvan (en-US, overig) daarvan gebruiken (naast een normale) dan de genoemde en inmiddels verouderde bètaversie in .exe-formaat (in Windows althans) te installeren, mogelijk na noodgedwongen de-installatie van de huidige versie. Daarnaast hoeft men ook geen ‘Lorentz-versie’ te gebruiken om straks mee te liften; dat is slechts een manier om deze versie niet te hoeven de-installeren om weer een normale versie te verkrijgen. Of men wacht natuurlijk gewoon op de eerstvolgende update, die mogelijk al eerder dan de genoemde datum zal verschijnen.

Overigens verbaast het me dat mensen zich druk maken over opstarttijd; dat is IMO wel het minst belangrijke aan een programma. Da’s eigenlijk net zoiets als de nieuwste Merc* huppeldepup links laten liggen omdat een nieuwe Pan* net iets sneller start. :)

(En verder zijn hier een paar mensen verkouden, lijkt wel ;) )
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door nirwana »

guyke schreef:En dan toch ook maar eens hopen dat in" Firefox 4.0" het opstarten iets sneller gaat want dat laat nog wel te wensen over vind ik en dat is ook zo bij "Thunderbird". Ik heb het nu wel bij een koude opstart hé.éenmaal dat hij opgestart is het een fluitje van een cent.
Ik moet zeggen dat in Firefox 3.6 de opstarttijd al is verkort. En ik had het gevoel dat Lorentz ook weer sneller opstart. Dus ik denk dat Mozilla wat dat betreft zeker op de goede weg is.

Daarnaast ben ik het met Tonnes eens dat opstart niet het allerbelangrijkste is. Doorgaans start ik eenmaal een browser op en vervolgens blijft die een hele tijd open staan. Er worden tijdens de lifetime tabbladen geopend en weer gesloten, maar meestal laat ik Firefox wel draaien.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

Klopt, vooral de koude start is langzaam, die valt bij mij in het niets bij het opstarten van windows + inloggen in mijn account (daar wacht hij weer totdat ik een wachtwoord heb ingetikt). De rest van de dag staat firefox bij mij constant aan en warme herstarts gaan hier razend snel.

Neemt niet weg dat zelfs ik ondertussen niet meer vrolijk wordt van de opstarttijd van Firefox. Zal het binnenkort eens objectief timen (voordat 3.6.4 uitkomt :D). Dan laat ik wel weten of ik verschil meet.

edit: nu 30-50 seconden.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Internet Explorer 6
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door nirwana »

Dorus schreef:Neemt niet weg dat zelfs ik ondertussen niet meer vrolijk wordt van de opstarttijd van Firefox. Zal het binnenkort eens objectief timen (voordat 3.6.4 uitkomt :D). Dan laat ik wel weten of ik verschil meet.

edit: nu 30-50 seconden.
Doe Firefox een plezier en laat hem in elk geval ook eens met een nieuw profiel opstarten als je hiermee gaat "profilen". Als Firefox dan namelijk wel snel start, dan moet je je profiel eens onder de loep nemen. Er hoeft maar 1 extensie te zijn die zich niet helemaal netjes gedraagt en daar gaat je snelheid bij het opstarten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows XP Internet Explorer 6
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door nirwana »

Ook handig om door te lezen: https://wiki.mozilla.org/Firefox/Projec ... ents_Notes (voor het geval je dat nog niet gedaan had). Daarin staan diverse opmerkingen omtrent koud starten en ook hoe je onder Windows een koude start simuleert zonder dat je steeds je systeem opnieuw moet starten.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows Vista Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

nirwana schreef:
Dorus schreef:Neemt niet weg dat zelfs ik ondertussen niet meer vrolijk wordt van de opstarttijd van Firefox. Zal het binnenkort eens objectief timen (voordat 3.6.4 uitkomt :D). Dan laat ik wel weten of ik verschil meet.

edit: nu 30-50 seconden.
Doe Firefox een plezier en laat hem in elk geval ook eens met een nieuw profiel opstarten als je hiermee gaat "profilen". Als Firefox dan namelijk wel snel start, dan moet je je profiel eens onder de loep nemen. Er hoeft maar 1 extensie te zijn die zich niet helemaal netjes gedraagt en daar gaat je snelheid bij het opstarten.
Juist niet, ik heb zelf ook al vaker aangegeven dat juist extensies idd. de meeste problemen opleveren, maar daar ben ik als gebruikt dus niet in geïnteresseerd, maar juist hoe de performance is met al mijn extensies -die ik niet kwijt wil-.

Als ik het echt grondig wil doen, moet ik al mijn extensies apart (en in combinatie met elkaar) meten, maar dat is UREN werk.

Ik hoop eigenlijk dat Mozilla binnenkort op AMO metingen gaat plaatsen bij extensies, om te laten zien hoe ze performen. Zelf ken ik ook geen goede methode om objectief te kunnen meten, iets wat ook niet echt makkelijk is zoals ik op de Mozilla blogs lees.

Die link die jij hierboven post zijn wel interesant, moet ik eens naar kijken. Het laatste dat ik gelezen heb over koude start test's is dat die onder windows moeilijk uit te voeren waren.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Linux Firefox
Contacteer:

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door nirwana »

Toch blijf ik dit een boeiend onderwerp vinden:
Microsoft probeert met allerlei technieken om toepassingen onder Windows sneller te laten starten. Maar blijkbaar is dat onder een systeem als Linux niet nodig, want daar start Firefox doorgaans sneller dan onder Windows. Ligt dat dan aan hoe Firefox gemaakt is? Of ligt dit verschil eerder aan de opbouw van Windows/Linux?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door adri »

Waar het precies aan ligt weet ik niet, maar ik weet wel dat op Windows allerlei processen/programma's op de achtergrond draaien die de zaak vertragen (denk bijv. maar aan anti-virussoftware en firewall). Bovendien wordt het register op den duur vervuild, wat het systeem ook weer trager maakt. Al die zaken zijn op Linux (of Mac) niet -of in veel mindere mate- aan de orde. Het zullen zeker niet de enige oorzaken zijn, maar dat het een rol speelt vermoed ik wel.
Afbeelding
Dorus
Berichten: 2547
Lid geworden op: 9 oktober 2004, 12:11
    Windows 7 Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door Dorus »

Logisch of niet, juist al die systemen in windows die de opstarttijd van programma's verkort, bemoeilijken juist het optimaliseren van de opstarttijd. Het is daardoor namelijk veel moeilijker een betrouwbare meting van de opstart tijd te maken. Ook is het onder linux, met vrije software, veel makkelijker optimalisaties te doen. Voeg daar nog eens aan toe dat veel van de Mozilla programmeurs mac/linux gebruiken, en je begrijpt waarom er relatief veel aandacht naar die platformen gaan.
muziekboot
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 juni 2010, 19:57
    Windows XP Firefox

Re: Mozilla Lorentz: plug-ins laten Firefox niet meer crashe

Bericht door muziekboot »

Zojuist 3.6.4 geïnstalleerd, maar nu doet mijn Silverlight het niet meer. Moet ik nu eerst weer Silverlight installeren??? Zo blijf je bezig....
Plaats reactie