Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Iedereen kan hier terecht met vragen over allerhande open source software die niet in de andere fora past.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Gisteren is door Ubuntu versie 10.04: Lucid Lynx uitgebracht. Dit is weer een Long Term Support (LTS)-versie wat inhoudt dat deze ook voor bedrijven interessant is (vanwege de 3 jaar ondersteuning die eraan gekoppeld is).

Ik heb Ubuntu 10.04 nu als dual-boot op zowel laptop als desktop staan en het systeem bevalt me prima.

Echter gaf onze forum-gebruiker Citroentje aan dat hij 10.04 alleen op z'n laptop kan draaien. Daarom ben ik wel benieuwd naar ervaringen van andere Ubuntu-gebruikers met het oog op welke versie zij nu draaien en hoe dit bevalt (en eventueel ook andere vragen omtrent het Ubuntu-systeem).
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Citroentje »

Heb jij een upgrade gedaan of een verse installatie?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Citroentje schreef:Heb jij een upgrade gedaan of een verse installatie?
In beide gevallen was het een upgrade.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Citroentje »

Dual boot, naast Vista, met grub 2 of heb je grub 1 behouden?

En wat betreft het louter werken op de laptop, dat betekent dat alleen de live-cd werkt op de laptop, voor de duidelijkheid.
Op 2 andere desktops niet..
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Citroentje schreef:Dual boot, naast Vista, met grub 2 of heb je grub 1 behouden?
Ik heb het naast Windows 7 draaien met grub 2. Ik heb ook eens een experimentele grub geprobeerd, maar dat was echt geen succes. Dus ik ben maar snel weer terug gegaan.
Citroentje schreef:En wat betreft het louter werken op de laptop, dat betekent dat alleen de live-cd werkt op de laptop, voor de duidelijkheid.
Op 2 andere desktops niet..
Op de laptop kun je de live-CD wel starten, maar je kunt het systeem daar verder niet op installeren?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Citroentje »

Denk ik wel, maar ik heb ook maar een upgrade gedaan vandaag, hoef ik tenminste niet alles weer opnieuw in te stellen.

Dit werkt nu goed op mijn laptop.
Op mijn desktop durf ik geen upgrade te doen, omdat ik vrees dat deze niet zal werken en weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Heeft grotendeels te maken met mijn ATI kaartje denk ik, daar houden ze niet zo van.
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Linux Iceweasel

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Koen_92 »

Ik heb hem hier naast Debian Lenny geïnstalleerd.
Het eerste dat me opviel is dat hij echt supersnel opstart (<20 sec.)
Ook het thema is mooier.
Helaas hebben ze wel allemaal van die sociale-netwerk-zooi er in gestopt, en vind ik het met de softwarewinkel een beetje te commercieel worden.
Mocht ik hem dus als hoofd-os gaan gebruiken, installeer ik eerst alleen een command-line en installeer ik daarna wel wat ik nodig heb (dus geen software center en die IM/Twitter integratie).

Maar ik heb ook nog 1 probleem:
Ik verander het volume van mijn geluidsboxen altijd met knopjes op het toetsenbord (anders moet ik bukken, omdat de subwoofer waar de volume knop op zit, op de grond staat).
In Ubuntu 10.04 verandert hij het volume van alle uitgangen (dus ook van de boxen achter mij, die ik enkel aan wil hebben met films) Ik wil juist enkel het volume van PCM kunnen veranderen.
In Debian Lenny via systeem --> voorkeuren --> geluidsvoorkeuren instellen.
Dit scherm is in Ubuntu 10.04 helemaal veranderd.
Hier een screenshot (links Debian Lenny, rechts Ubuntu 10.04 in Virtualbox Seamless mode):
Afbeelding

Weet iemand waar die optie heengegaan is in Ubuntu 10.04?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

Citroentje schreef:Heeft grotendeels te maken met mijn ATI kaartje denk ik, daar houden ze niet zo van.
Dan heb ik een verrassing voor je, want mijn laptop beschikt ook over een ATI-kaart en draait op dit moment zonder problemen. Om precies te zijn is het een "ATI Mobility Radeon HD 3670". Overigens heb ik de indruk dat men voor Lucid de ATI-drivers ook heeft aangepast. Zie ook http://www.netsplit.com/2010/03/30/all- ... e-setting/

Misschien moet ik dit ook maar eens proberen voor de desktop-effects. Tot op heden kon ik die nog niet activeren.

Ook interessant voor oudere ATI-kaarten: http://www.ubuntugeek.com/fix-window-co ... lucid.html
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Citroentje »

Mijn laptop heeft een Atheros kaart, zowel voor LAN als WLAN, die was aanvankelijk ook niet gemaakt om Ubuntu op te laten draaien, kreeg geen verbinding, pas vanaf de kernel die met 9.10 meekwam (2.6.31).

Desktopeffecten werken wel met Lucid, maar die heb ik altijd uit staan, vergt teveel van mijn CPU (Celeron met 1 koortje) op sommige momenten, vooral in combinatie met Firefox, dan gaat heel langzaam de boel uitvallen, ineens geen geluid meer met youtube filmpies.
Gebruik daarom ook geen dock.

Begrijp nog steeds niet waarom Lucid niet werkt op mijn desktops, de vorige versies deden het wel goed met een live sessie. :?

Voor de rest doet hij het tot nu toe goed.
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Slackware Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door adri »

Koen_92 schreef:Ik heb hem hier naast Debian Lenny geïnstalleerd.
Het eerste dat me opviel is dat hij echt supersnel opstart (<20 sec.)
Ook het thema is mooier.
Helaas hebben ze wel allemaal van die sociale-netwerk-zooi er in gestopt, en vind ik het met de softwarewinkel een beetje te commercieel worden.
Mocht ik hem dus als hoofd-os gaan gebruiken, installeer ik eerst alleen een command-line en installeer ik daarna wel wat ik nodig heb (dus geen software center en die IM/Twitter integratie).

Maar ik heb ook nog 1 probleem:
Ik verander het volume van mijn geluidsboxen altijd met knopjes op het toetsenbord (anders moet ik bukken, omdat de subwoofer waar de volume knop op zit, op de grond staat).
In Ubuntu 10.04 verandert hij het volume van alle uitgangen (dus ook van de boxen achter mij, die ik enkel aan wil hebben met films) Ik wil juist enkel het volume van PCM kunnen veranderen.
In Debian Lenny via systeem --> voorkeuren --> geluidsvoorkeuren instellen.
Dit scherm is in Ubuntu 10.04 helemaal veranderd.
Hier een screenshot (links Debian Lenny, rechts Ubuntu 10.04 in Virtualbox Seamless mode):
Afbeelding

Weet iemand waar die optie heengegaan is in Ubuntu 10.04?
Koen, ik vond een script waar je wellicht iets aan hebt:
http://www.linuxjournal.com/content/cha ... ash-script
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen_92
Berichten: 758
Lid geworden op: 17 oktober 2006, 19:28
Locatie: Betuwe
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Koen_92 »

Dankje voor de tip, maar dat script moet iedere keer gestart worden voor een audio-bestand en is geen algemene oplossing.
Ik denk dat ik het maar eens op het Ubuntu-forum ga vragen...
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door nirwana »

nirwana schreef:Misschien moet ik dit ook maar eens proberen voor de desktop-effects. Tot op heden kon ik die nog niet activeren.
Ik heb inmiddels die stappen doorgevoerd en kan nu de desktop-effecten activeren. Wel zag het artwork tijdens het opstarten van Ubuntu er behoorlijk belabberd uit, dus ik hoop dat dat nog verbeterd.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Scorzon Era »

Zonder problemen 10.04 geïnstalleerd (64 bits versie, geen upgrade gedaan).

Zit het nu een beetje naar smaak in te delen (compiz, screenlets, etc.), maar het werkt vooralsnog lekker.
Start iets sneller op. Na installatie van de gesloten ATI drivers ziet het opstartscherm er slecht uit (te lage resolutie), maar omdat ik automatisch inlog is dat snel weer weg.

Het standaard thema van de GUI ziet er al wat mooier uit, maar wat mij betreft nog steeds niet mooi genoeg.Afbeelding

Vroeger zag je in het 'softwarecentrum' (heette het toen niet synaptic, of zo?) nog wel eens beoordelingen van bepaalde programmatuur in de vorm van sterretjes, daar kon je dan ook op selecteren. Maar, dat hebben ze kennelijk helemaal laten varen? Wat mij betreft mogen er ook screenshots bij gezet worden. Het is i.i.g. nog geen centrum zoals bij de Appstore van Apple of de OVi store van Nokia, de huidige uitvoering valt me nu eigenlijk gewoon tegen.Afbeelding

Irri: In Nautilus is de knop verwijderd om snel te kunnen schakelen tussen adresbalk/broodkruimels. Afbeelding
(Ctrl + L ken ik maar, dat werkt dus niet lekker als je juist alleen met de muis bezig bent.)

Al die sociale netwerken-meuk die ze her&der erin gepropt hebben zal mij verder enorm aan mijn achterste oxideren.Afbeelding

* had kennelijk zin in emoticons *
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Gebruikersavatar
Citroentje
Berichten: 1517
Lid geworden op: 9 februari 2007, 23:46
Locatie: Enschede
    Ubuntu Firefox

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Citroentje »

Synaptic is er nog steeds, naast het softwarecentrum.
Heb ook nooit begrepen waarom die 2 naast elkaar moesten existeren.

Die 'sociale netwerken meuk' zoals je ze noemt zijn imo ook overbodig, zoals wel meer dingen, mag wel wat soberder, zodat je later zelf kunt toevoegen wat je belieft.

In Nautilus is de knop verwijderd om snel te kunnen schakelen tussen adresbalk/broodkruimels

Wat je hiermee bedoelt weet ik niet.. :?

Voor de rest draait hij hier wel goed, elders lees ik wel andere verhalen, waarschijnlijk moeten we wachten tot de .1 versie om de boel rijper te krijgen.
Gebruikersavatar
Scorzon Era
Berichten: 1878
Lid geworden op: 4 juli 2004, 19:50
    Ubuntu Firefox
Contacteer:

Re: Ervaringen met Ubuntu 10.04: Lucid Lynx (LTS)

Bericht door Scorzon Era »

Citroentje schreef:In Nautilus is de knop verwijderd om snel te kunnen schakelen tussen adresbalk/broodkruimels

Wat je hiermee bedoelt weet ik niet.. :?
OK, zoek de verschillen. Afbeelding

Broodkruimels in Nautilus:
Afbeelding

Adresbalk in Nautilus:
Afbeelding

Om daar tussen te schakelen, had je 'vroeger' (nu ja, gisteren had ik het nog) een handig knopje tot je beschikking (zag eruit als een potloodje).
~ Turnip and endive, scorzonera and scallion. ~
Plaats reactie