CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Dit forum is voor Mozilla Sunbird, Lightning en Calendar. Dit zijn de agenda-toepassingen van Mozilla. Zie het Calendar-project voor meer info.
Plaats reactie
jalex_h
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 december 2009, 9:46
    Windows Vista Firefox

CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door jalex_h »

ooit zat (en zit ik trouwens nog steeds) te haspelen met het accepteren van uitnodigingen. Ik dacht dat het probleem in TB zelf zat en startte daarom een draadje op het TB-forum (http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... =3&t=18598). Inmiddels ben ik erachter dat het probleem in Lightning zit, dus ga ik hier maar verder.

JL opperde als laatste om mijn google-agenda's via CalDAV te benaderen:
Ikzelf gebruik uitnodigingen en accepteer deze in Lightning. Maar ik werk met CalDav en niet met de Provider voor GCal.

http://www.mozbrowser.nl/forum/viewtopi ... 77&start=0

Inderdaad staat er een emailadres in de kalender-eigenschappen gedefinieerd.

Ik ben benieuwd of deze aanpak een beter resultaat zou opleveren?
Helaas, dit helpt niet, erger nog, ik kan dan helemaal niet meer bij de agenda's.
In het gunstigstigste geval, als ik bij agenda-eigenschappen geen emailadres selecteer, zie ik mijn andere (google-apps) agenda's nog wel maar staat er bij de gmail-agenda dat die niet toegankelijk is. het vreemde is echter dat ik dan ook niet gevraagd wordt om een genruikersnaam en wachtwoord.
Selecteer ik wel het betreffende emailadres, dan verdwijnen mijn andere (google-apps) agenda's ook.
Gegroet,

Alex
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows Vista Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door JL »

Dat is wel heel raar. Als je de agenda's niet eens ziet, zit het probleem dus "vooraan"

Even controle,

- Ben jij zelf eigenaar van de verschillende agenda's? In mijn geval zijn er verschillende eigenaren die de agenda's met mij gedeeld hebben.
- Heb je via de Google Agenda web-interface alle agenda's onder "mijn agenda's" staan? Dan vermijd je die password-conflicten. Lightning/CALDAV kent voor alle google.com agenda's maar één en hetzelfde password toe.
- In de Lightning-CALDAV-link wordt de (hoofd-)eigenaar weergegeven in het calendar-adres (locatie). Niet je eigen account, behalve wanneer je zelf eigenaar bent.
- Ik denk dus dat je elke agenda waar je zelf eigenaar van bent moet aanmaken met een eigen, verschillende account, 1 agenda per account.
- Maar in Lightning gebruiken al je agenda's hetzelfde wachtwoord (daarom moeten ze gedeeld zijn met je eigen agenda)

Aanmaken agenda:
Nieuw Agenda Creeeren
Optie: Op het netwerk
Formaat: Caldav
Locatie:

Code: Selecteer alles

https://www.google.com/calendar/dav/gebruiker1@domeinnaam.nl/events
Waarbij gebruiker1@domeinnaam.nl het emailadres (of eigenlijk de account-loginnaam) van de agenda-eigenaar is. Ik weet niet zeker, maar volgens mij moet bij een Gmail account geen @gmail

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!
jalex_h
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 december 2009, 9:46
    Windows Vista Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door jalex_h »

JL schreef:Dat is wel heel raar. Als je de agenda's niet eens ziet, zit het probleem dus "vooraan"
Dit is inmiddels opgelost. Kwestie van TB herstarten.
JL schreef:Even controle,

- Ben jij zelf eigenaar van de verschillende agenda's? In mijn geval zijn er verschillende eigenaren die de agenda's met mij gedeeld hebben.
Ja, het betreft een gmail-agenda voor privé-gebruik en een google-apps-agenda voor zakelijk.
Momenteel experimenteer ik alleen even met de gmail-agenda, de apps-agenda heb ik nog via de plugin draaien (maar daar kan ik ook geen uitnodigingen afkomstig van outlook of exchange accepteren).
Heb je via de Google Agenda web-interface alle agenda's onder "mijn agenda's" staan?
Dan vermijd je die password-conflicten. Lightning/CALDAV kent voor alle google.com agenda's maar één en hetzelfde password toe.
De agenda's staan onder mijn agenda.
De opmerking over wachtwoorden begrijp ik niet. Welliswaar hebben beide accounts hetzelfde wachtwoord (ik ben nu eenmaal lui) maar je kunt in Lightning per agenda aangeven welk emailaccount gebruikt moet worden. Ik ben/was in de veronderstelling dat je hiermee de juiste logingegevens op kon geven.
Alleen is wel het gekke dat als ik hier geen emailadres selecteer, ik geen vraag krijg om een login en/of wachtwoord.

- Maar in Lightning gebruiken al je agenda's hetzelfde wachtwoord (daarom moeten ze gedeeld zijn met je eigen agenda)
Ik had de agenda's nog niet met elkaar gedeeld en heb dat inmkiddels wel gedaan.
Het effect blijft hetzelfde. De agenda blijft "niet beschikbaar"...

Met de link heb ik van alles geprobeerd. Met @gmail, zonder @gmail, voor het http://www.google.etc nog gebruikersnaam en wachtwoord toegevoegd, een slash op het einde, het blijft steeds hetzelfde


PS: ik heb inmiddels links en rechts gelezen dat de melding dat de agenda niet beschikbaar is, wel vaker voor komt bij agenda's die goed functioneerden. Vaak is het dan een tijdelijk, maar wel wereldwijd, probleem van Google. Maar omdat ik nu geen meldingen van die aard zie, ga ik er toch vanuit dat het iets anders moet zijn...
Gegroet,

Alex
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows XP Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door JL »

Ik krijg het gevoel dat het probleem nog in Google ligt.

1) Hebben alle agenda's verschillende eigenaren met hun eigen google account.
2) hebben al die eigenaren gedeeld naar jouw emailadres
3) En krijg je al die agenda's in beeld onder "mijn agenda's".

ALs dat niet het geval is krijg je het niet voor elkaar.

Pas als dat zo is moet je CALDAV-kalenders gaan aanmaken. Maar uit je antwoord vermoed dat het ergens in de google-instellingen zit
jalex_h
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 december 2009, 9:46
    Windows Vista Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door jalex_h »

Het betrof 2 verschillende agenda's die welliswaar van mij zijn, maar dat kan Google niet weten, want ze hebben beide een eigen account (hoewel, Googel weet wel erg veel :fflol: ). Daarbij is de de ene een echte Gmail-agenda en de andere een Google-apps. En bij dat laatste zou een probleempje, omdat je binnen Google-apps agenda's niet geheel kunt delen buiten je eigen domein.

Maar goed, om het even wat simpeler te maken, heb ik die Gmail-agenda (die ik eigenlijk toch niet gebruik) maar helemaal uit Lightning gekieperd. Lijkt me dat dat het wel zo simpel zou moeten maken, want nu gaat het nog maar om één agenda. Juist ja, die van Google-apps waar ik de eigenaar van ben. Geen gedoe met delen en zo.

Maar ondanks dat wil het nog steeds niet vlotten en de agenda blijft niet bereikbaar. Om er zeker van te zijn dat het niet komt omdat ik een apps-account heb, heb ik die er ook af geknikkerd en heb ik het op allerlei manieren met de Gmail-agenda geprobeerd. Resultaat was hetzelfde als bij de apps-agenda.

Dus de Gmailagenda eraf en de apps er, via de Provider for Google agenda extensie, voorlopig maar weer opgezet. Inclusief de onmogelijkheid om op een outlook- of exchange-uitnodiging te kunnen antwoorden...
Gegroet,

Alex
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows Vista Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door JL »

Bijzonder frustrerend zo dichtbij en zo ver weg

Heb je deze al gelezen
http://www.google.com/support/calendar/ ... en#sunbird
Waar sunbird natuurlijk Lightning is?: Enable Google Calendar in Mozilla Sunbird
jalex_h
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 december 2009, 9:46
    Windows Vista Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door jalex_h »

Nou, ik ben weer wat verder. Nadat de computer van mijn vrouw gecrashed was, heb ik daar ooko TB (en Lightning) opgezet. En denk je wat? Kan ik zo maar mijn gmail-agenda aanmaken via caldav. Er werd keurig netjes om een gebruiksnaam en wachtwoord gevraagd en...voilà, daar was mijn agenda.
Maar toen wilde ik mijn google-apps-agenda ook koppelen via caldav. Helaas, dat lukte niet.

Enfin, toch een beetje happy snel mijn computer gepakt en.... :evil: :evil: weer dezelfde mededling dat mijn gmail-agenda niet beschikbaar was. Tussendoor nog een paar keer geprobeerd en tot vanavond steeds hetzelfde, hij was niet beschikbaar.

Vanavond dan maar de rigoreuse oplossing gekozen en lightning eraf gekieperd, TB meteen geupdated naar 3.1 en daarna Lightning opnieuw geïnstalleerd. Leek in eerste instantie goed te gaan, totdat ik 171 meldingen van afspraken en 16 meldingen van wijzigingen tov afspraken zoals die op de server stonden. Toen ik die laatste weg wilde klikken, crashte TB. Dus weer opnieuw opgestart, maar toen was de agenda niet bereikbaar. Dus lightning er weer af gegooid en weer geïnstalleerd. Stond mijn niet bereikbare agenda er nog. Die agenda dus weg gegooid en geprobeerd een nieuwe aan te maken, maar dat lukte niet meer. Kennelijk worden de lightning-instellingen toch ergens bewaard als je lightning zelf weg gooid (die map zie je wel verdwijnen)...Waardoor je geen nieuwe kans krijgt het nog eens te proberen.

Dus voorlopig maar weer via de provider werken....
Gegroet,

Alex
JL
Berichten: 228
Lid geworden op: 28 februari 2008, 19:40
    Windows XP Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door JL »

Dus lijken we op zoek te zijn naar iemand die kan vertellen hoe Lightning tot onderin zijn wortels te verwijderen (Ik moet plots aan het onkruid in mijn tuin denken). Wie weet wat er niet verwijderd wordt bij een lightning-deinstallatie?
jalex_h
Berichten: 51
Lid geworden op: 20 december 2009, 9:46
    Windows Vista Firefox

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door jalex_h »

Zoiets. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Tegen beter weten in nog ontelbare malen lightning gedeïnstalleerd en weer geïnstalleerd en... In ene verscheen mijn gmail-agenda 8) .
Toen nog mijn apps-agenda. Dat ging wat lastiger. Dus eerst maar eens via de web-interface het delen van de agenda's ongedaan gemaakt (zowel apps naar google als andersom) en daarna weer ingeschakeld. Nogmaals de lik ingetypt in Lightning en toen verscheen ook de apps-agenda 8)

Wel viel het me op dat afspraken die als privé in de apps-agenda gemarkeerd zijn, niet in Lightning weergegeven worden. maar goed, dat is nu van minder belang. Voorlopig draait het.
Maar gezien de lijdensweg die afgelegd moest worden om het geregeld te krijgen :evil: , laat ik de provider-extensie nog maar even in TB staan.

in ieder geval bedankt voor alle hulp!
Gegroet,

Alex
Gebruikersavatar
adri
Moderator
Berichten: 11541
Lid geworden op: 5 maart 2005, 14:00
Locatie: Diessen
    Linux Mozilla

Re: CalDAV in Lightning en uitnodigingen accepteren

Bericht door adri »

JL schreef:Dus lijken we op zoek te zijn naar iemand die kan vertellen hoe Lightning tot onderin zijn wortels te verwijderen (Ik moet plots aan het onkruid in mijn tuin denken). Wie weet wat er niet verwijderd wordt bij een lightning-deinstallatie?
Alle instellingen, afspraken e.d. van Lightning staan in de Thunderbird profielmap. Om precies te zijn in de map extensions.
Zoek in die map de submap van Lightning op en verwijder die (terwijl TB afgesloten is!). Dan zou alles weg moeten zijn.
Afbeelding
Plaats reactie