Kompozer en CSS 960 grid systeem

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
kzin
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2011, 20:54
    Windows Vista Firefox

Kompozer en CSS 960 grid systeem

Bericht door kzin »

Het 960 cs gridsysteem is een systeem bedoeld om eenvoudig pagina's te maken met meerdere kolommen.
Ik heb een pagina gemaakt (met de hand in HTML code) die ik daarna prima kon editen met Kompozer 0.7.1.
Als ik diezelfde pagina open met kompozer 0.8b, dan is de pagina niet goed meer te editen. Stukken text verdwijnen uit de html text, of zijn wel aanwezig, maar niet zichtbaar in de pagina.

Een klein stukje uit de code

Code: Selecteer alles

<div class="grid_4">
<a href="2009/Nieuwsbrief_2009-2.pdf" target="content">Nieuwsbrief 2009-2</a><br />
<a href="2009/Nieuwsbrief_2009-3.pdf" target="content">Nieuwsbrief 2009-3</a><br />
</div>
<div class="clear"></div>
<p></p>
<div class="grid_4">
<a href="2010/Nieuwsbrief_2010-1pdf.pdf" target="content">Nieuwsbrief 2010-1</a><br />
</div>
De "class="clear" zou er voor moeten zorgen dat de volgende kolom niet naast de vorige komt, maar op een nieuwe regel begint. Zeg maar een soort harde return voor kolommen.

Alle tekst na de "clear" regel wordt niet meer getoond zodra ik ook maar een karakter toevoeg aan die tekst.
Zoals gezegd: Kompozer 0.7.1 had dit probleem nog niet.

Komt iemand dit bekend voor?
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kompozer en CSS 960 grid systeem

Bericht door nirwana »

Kun je die code ook ergens online plaatsen ? Dan kunnen we bekijken of er mogelijk iets met de code gebeurd is door toedoen van Kompozer.

Dit doet mij enigszins denken aan dit probleem.
Dat had met XHTML te maken waar Kompozer iets te ijverig mee aan de slag ging.

Voor zover ik kan zien gebruikt dat 960 grid-systeem (ik had er overigens nog niet eerder van gehoord) HTML5 ?!?
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Kompozer en CSS 960 grid systeem

Bericht door knorretje »

Als ik de voorbeeldcode vergelijk met de demopagina van 960gs dan valt mij op dat de <p> elementen in de voorbeeldcode buiten een grid klasse div staan en in de demo juist erbinnen.
Dan lijkt het mij dat die op de verkeerde plek staan.
kzin schreef: De "class="clear" zou er voor moeten zorgen dat de volgende kolom niet naast de vorige komt, maar op een nieuwe regel begint. Zeg maar een soort harde return voor kolommen.
Voor wat deze vergelijking betreft:
Met een harde return kun je volgens mij normaal een regel halverwege afbreken en naar een volgende regel gaan. Regels hoeven dan niet even lang te zijn.
Op de demopagina wordt echter iedere regel helemaal volledig gedefinieerd en dan volgt er een class clear.
Volgens mij kun je een gridregel niet ergens halverwege afbreken met een class clear. Dan moet je eerst de gridcodes aanpassen. Met andere woorden: de positie van class clear is denk ik alleen afhankelijk van de gridcodes.
kzin
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2011, 20:54
    Windows Vista Firefox

Re: Kompozer en CSS 960 grid systeem

Bericht door kzin »

Ja mijn vergelijking met eeh harde return was niet goed.
Ok heb de betreffende pagina toegevoegd, waarbij ik voor het gemak aven alles in één directory heb gezet. Mocht de bijlage niet goed overkomen dan is hij ook hier te downloaden.

Naast de kolom 2010 begin kolom 2011. Als ik hier in schrijf met kompozer 0.7.1 gaat het goed, maar als ik 0.8b gebruik gaat het fout. Ook de tekst van 2010 is dan niet meer te zien na het saven, terwijl het nog wel in de html code staat.

Er is trouwens nog een verschil: 0.7.1 draait op een engelse Vista, terwijl 0.8b op een Nederlandse XP draaide.
Bijlagen
KompozerTest.zip
Testpagina css960 bestand
(35.43 KiB) 136 keer gedownload
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Kompozer en CSS 960 grid systeem

Bericht door knorretje »

Het is precies zoals nirwana al zei.
Kompozer 0.8b maakt een fout met het afkorten van de XHTML.
<div class="clear"></div> wordt foutief veranderd in <div class="clear" />
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kompozer en CSS 960 grid systeem

Bericht door nirwana »

In het andere onderwerp (waar ik hierboven naar verwijs) geef ik ook aan dat Bluegriffon dit wel goed doet. Bluegriffon is de opvolger van Nvu (en Kompozer) die op dit moment door de maker van Nvu wordt ontwikkeld. Deze is wat dat betreft vergelijkbaar met Nvu en Kompozer, maar probeert de fouten die tijdens de ontwikkeling van deze beide tools zijn gemaakt te voorkomen (althans, dat gevoel heb ik). Daar slaagt Bluegriffon wat mij betreft goed in.

Ik denk dat je je pagina prima met Bluegriffon kunt bewerken, maar ik wil je wel waarschuwen: Bluegriffon is voorlopig nog volop in ontwikkeling, dus verwacht dat nog niet alles vlekkeloos werkt. Als je je pagina met Bluegriffon gaat bewerken, zorg dan wel voor een reserve-kopie. Aan de andere kant: met Kompozer 0.8b3 heb je ook een goede reserve-kopie nodig, want als je daarmee in jouw pagina iets wijzigt dat is dat ook het einde van jouw pagina.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
kzin
Berichten: 3
Lid geworden op: 8 februari 2011, 20:54
    Windows Vista Firefox

Re: Kompozer en CSS 960 grid systeem

Bericht door kzin »

Ok, bedankt.
Ik kan hier voorlopig prima mee leven. Het gaat mij er om dat iets bekend is bij de ontwikkelaars :)
Plaats reactie