Kompozer herschrijft code

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Gesloten
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows XP Firefox

Kompozer herschrijft code

Bericht door joencie »

Ik plaats volgende code in de bron van een pagina:
<script src="http://static.getclicky.com/js" type="text/javascript"></script>
en na het saven van de pagina verkrijg ik volgende code:
<script src="http://static.getclicky.com/js" type="text/javascript" />
zodanig dat ik de bewuste teller niet kan gebruiken.

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit automatisch herschrijven van een tag kan vermijden.

Met dank,
joencie
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Kompozer herschrijft code

Bericht door knorretje »

Kompozer 0.8 heeft een probleem met het afkorten van XHTML.
Oplossing:
Andere versie van Kompozer gebruiken.
HTML in plaats van XHTML gebruiken.
Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt met het woord "afkorten" dan vind je meer uitleg.
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows XP Firefox

Re: Kompozer herschrijft code

Bericht door joencie »

Knorretje,
Dank voor je antwoord.
Ik gebruik inderdaad Kompozer 0.8b3 en bewaar de file als een Html. (<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="nl">)

Wat bedoel je precies met: HTML in plaats van XHTML gebruiken? Is het dat wat hierboven meld?

Omdat ik niet echt graag terugkeerde naar 0.7.10 heb ik de pagina in Blue Griffon geladen en daar </script> ingevoegd.

Blue Griffon accepteerde het, doch bij het opnieuw inladen bij Kompozer 0.8b3 herschreef deze laatste dezelfde regel op nog een andere manier:
<script type="text/javascript" src="http://static.getclicky.com/js" />

Is dit dan een betere code (ik kan ze nl. nog niet direct testen)?
Ik vond het natuurlijk wel wat omslachtig om deze te bereiken.

Zijn er nog betere manieren om de Kompozer de juiste code te laten accepteren?

Mvg,
Joencie
knorretje
Berichten: 204
Lid geworden op: 8 augustus 2010, 11:37
    Windows Vista Firefox

Re: Kompozer herschrijft code

Bericht door knorretje »

HTML en XHTML zijn 2 verschillende soorten talen om webpagina's mee te maken.
Kompozer kan beide soorten webpagina's maken.
Of een pagina html of xhtml is, wordt bepaald door de doctype code. Deze staat normaal gesproken helemaal bovenaan de webpagina.

Als het jou niks uitmaakt, dan is het misschien handiger om HTML te gebruiken.

Dit doe je door met een tekstverwerker in de eerste regel het doctype te wijzigen van een xhtml doctype naar een doctype voor HTML.
Of je plakt jouw huidige code in een nieuwe document, waarbij je Kompzer eerst instelt op HTML.
http://nl.wikipedia.org/wiki/XHTML
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows XP Firefox

Re: Kompozer herschrijft code

Bericht door joencie »

Knorretje,
Bedankt!
Het werkt. Ik heb uw 2 methodes beproefd en het werkt inderdaad.
Er zijn wel nog veel pagina's te bewerken.

1 vraagje nog: hoe komt het dat de webpagina's in XHTML stonden terwijl ik bij de geavanceerde voorkeuren in opties toch HTML 4 ha aangestipt?

Mvg
Joencie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kompozer herschrijft code

Bericht door nirwana »

joencie schreef:Er zijn wel nog veel pagina's te bewerken.
Dan zou ik dat via "global search & replace" uitvoeren. Notepad++ biedt bijvoorbeeld deze optie via het menu Zoeken > Zoeken in bestanden. Zo kun je in alle bestanden in bijvoorbeeld een bepaalde map een opgegeven woord (of een complete zin) vervangen door iets anders. In het venster van Zoeken in bestanden zit ook een knop met het opschrift Vervangen in bestanden. Met die knop vervang je de opgegeven tekst door een andere opgegeven tekst in alle bestanden die aan de opgegeven criteria voldoen.
joencie schreef:1 vraagje nog: hoe komt het dat de webpagina's in XHTML stonden terwijl ik bij de geavanceerde voorkeuren in opties toch HTML 4 ha aangestipt?
Die instelling geldt alleen voor nieuwe pagina's die je met Kompozer maakt. Bij een reeds bestaande pagina zal Kompozer het doctype niet aanpassen.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
joencie
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 augustus 2005, 14:06
    Windows XP Firefox

Re: Kompozer herschrijft code

Bericht door joencie »

Bedankt Nirwana,
'k heb Notepad++ gedownload en eens bekeken.
'k zal het in de toekomst wel eens gebruiken, maar momenteel zal ik nog maar wat handwerk verrichten.
Met 2 schermen van Wordpad naast mekaar en met knip en plakwerk trek ik nogal mijn plan. 'k had het mij erger voorgesteld.
Mvg
Joencie
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Kompozer herschrijft code

Bericht door nirwana »

Notepad++ vind ik ideaal. Maar als je een andere methode hebt voor het aanpassen van de bestanden, dan vind ik het natuurlijk ook goed. Als je maar weet wat je doet en wat je wilt bereiken, dan is dat prima.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gesloten