Css <p> Element werkt niet meer na uploaden

Nvu, Kompozer en Bluegriffon zijn open source (WYSIWYG) programma's waarmee je een website kunt maken en onderhouden (vergelijkbaar met FrontPage / Dreamweaver).
Plaats reactie
Meander
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 april 2011, 5:21
    Windows 7 Internet Explorer 8

Css <p> Element werkt niet meer na uploaden

Bericht door Meander »

Hallo allemaal,

Sinds kort werkt het <p> element in mijn externe css niet meer na het uploaden, dwz dat de letters veel kleiner zijn dan voorheen. De code is

p {
font-family: Verdana, Georgia, "Times New Roman", Times, serif;

font-size: 12px;

color: rgb(122, 87, 68);padding-right:10px;margin-left: 10px;
}

De tekst in de html pagina's dan uiteraad tussen <p> en </p> en een link naar het css bestand.

In Kompozer ziet het er gewoon uit zoals het zou moeten en ook in het Browser voorbeeld is het goed. De css editor van Kompozer geeft ook gewoon aan dat de font-size 12 px is, en toch krijg ik na het uploaden een veel kleinere font.

Ik werk wel met een menu die ik via <?php include('menu_index.html'); ?> laat aanroepen op elke pagina, en via een htacces laat parsen als html. Maar ook daar kan ik de fout niet vinden, al is het wel begonnen toen ik een tweede include daaronder weg wilde halen en de hele website ineens een stuk breder werd. Ik heb toen de include maar laten staan en de pagina waar die naar verwees blanco gemaakt, anders kreeg ik de site ook niet meer in de juiste breedte. Het is altijd goed geweest en ik heb er nooit problemen mee gehad, maar na alles herhaaldelijk te hebben nagelopen weet ik niet meer waar het verder nog aan kan liggen. Weet iemand raad?

Groetjes,

Meander
Gebruikersavatar
Blizzard
Berichten: 109
Lid geworden op: 6 januari 2006, 9:48
Locatie: Purmerend
    Windows 7 SeaMonkey
Contacteer:

Re: Css <p> Element werkt niet meer na uploaden

Bericht door Blizzard »

Is echt alleen de tekst van een p kleiner? Of alles? Als dat laatste het geval is bekijk je je site wellicht kleiner (in/uitgezoomd).
En anders zou het prettig zijn de site online ergens te kunnen bekijken.
using: SeaMonkey 2.13
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Css <p> Element werkt niet meer na uploaden

Bericht door nirwana »

Het lastige met CSS is de C. Die staat voor Cascading wat inhoudt dat alles wat erna komt ook op het element van toepassing is. Als je meerdere stylesheets hebt en in het ene definieer je bepaalde dingen en daarna bepaal je iets anders, dan geldt dat andere. Dan kun je nog zo vaak naar het p-element kijken en constateren dat daar alles wel goed staat.

Ook erven elementen eigenschappen van elkaar over. Als je bijvoorbeeld op body-niveau een kleinere tekstgrootte instelt, dan kan dat op de hele webpagina doorwerken. Dan kun je nog zeggen dat bij de p alles goed staat ingesteld, maar dat helpt je dan niet. Daarom is het van belang om een stylesheet goed doordacht op te zetten. Maar dat is ook iets waar je meestal naar verloop van tijd (en door schade en schande) zelf achter moet komen.

Als je dit zelf wat dieper wilt analyseren, dan is de Web Developer Toolbar (en eventueel Firebug) een onmisbaar stuk gereedschap. Daarmee kun je namelijk bekijken wat er allemaal op een bepaald onderdeel van een webpagina van toepassing is. Zo krijg je hopelijk een idee van waar je een bepaalde afwijking ergens kunt zoeken.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: Css <p> Element werkt niet meer na uploaden

Bericht door nirwana »

Overigens is het een goed gebruik om in je forum-profiel ook even je website te vermelden. Dan kunnen we daar even gaan kijken als je met bepaalde problemen zit.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie