(Te) brede/grote schermafbeeldingen in het forum

Hier vind je nieuws over updates met betrekking tot de website. Ook kun je hier suggesties plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tonnes
Berichten: 814
Lid geworden op: 20 november 2004, 21:40
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

(Te) brede/grote schermafbeeldingen in het forum

Bericht door Tonnes »

De laatste tijd lijkt het er op dat meer en meer “te” brede of grote afbeeldingen in een forumtopic worden geplaatst, met als logisch gevolg dat pagina’s er op bv. een 17" 4:3-scherm niet meer zo leesbaar uitzien. Dat menig CRT-scherm en alles wat op vierkant lijkt tegenwoordig her en der de deur uit is en 20" helemaal niet vreemd meer is moge duidelijk zijn. Wellicht is het daarom dat een dergelijke pagina nog steeds in een 16:9-scherm past en dit verschijnsel misschien niet direct zal opvallen, even daargelaten hoe bv. mobiele apparaten ermee omgaan.

Nu heb ik me nooit verdiept in een ‘algemeen beleid’ m.b.t. het bouwen van hedendaagse webpagina’s en hier zelfs nog niet eens naar gezocht, maar ik vroeg me af wat voor invloed dit heeft op het (of een willekeurig) forum. M.a.w., dient er bij het plaatsen nog steeds op de grootte/breedte van afbeeldingen te worden gelet? Of valt er misschien iets aan afbeeldingen te ‘auto-scalen’ in phpBB o.i.d.?
Doe eens gek. Let op je spelling.
Gebruikersavatar
nirwana
Beheerder
Berichten: 11528
Lid geworden op: 19 september 2003, 5:09
    Windows 7 Firefox
Contacteer:

Re: (Te) brede/grote schermafbeeldingen in het forum

Bericht door nirwana »

Tonnes,

Ik heb de instellingen van phpBB er maar eens op nageslagen, aangezien ik me wel iets van dergelijke instellingen kon herinneren. Zo kwam ik terecht op http://www.phpbb.com/support/documentat ... osting.php
Daarvan heb ik in de afdeling "Image Category Settings" de instelling "Create thumbnail" ingeschakeld.

Overigens verwacht ik dat dit geen effect zal hebben op afbeeldingen die vanaf een externe bron worden geladen (via de img-bbcode), maar zo worden waarschijnlijk de overige afbeeldingen verkleind op het forum weergegeven. Zoals je verder op die pagina kunt lezen biedt phpBB nog wel meer mogelijkheden om afbeeldingen te temmen.

Laten we het daarom zo eens aankijken of dit verbetert. We kunnen er altijd nog voor kiezen om geen afbeeldingen meer op het forum (inline) te tonen, maar alleen een link naar de afbeelding.
Met vriendelijke groet,

Martijn
[ Mede-oprichter + webmaster MozBrowser | beheerder Startpagina's over freeware, GIMP, Mozilla en OpenOffice.org / LibreOffice, Ubuntu
Plaats reactie